Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:05:44 GMT

احشام عشایر برای استفاده از مراتع باید نصف شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۹۱۸۳

احشام عشایر برای استفاده از مراتع باید نصف شود

فرشاد یاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراتع به علت خشکسالی و کاهش رشد عدیده علوفه و گیاه پاسخگوی نیاز تغذیه ای تمام احشام نیست بنابراین از همه عشایر به ویژه عشایر مهمان خواسته شده است تا دام های خود را به نصف کاهش دهند که در این راستا با طرح خرید دام های حذفی و مازاد، از تعداد دام عشایر کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در گلوگاه های ورودی استان با همکاری مشترک پلیس راه و منابع طبیعی تعداد احشام عشایر مهمان از طریق کارت های شناسایی، کارت چرا و پلاک کوبی مشخص می شود که باید به نصف کاهش یافته باشد تا بتواند وارد استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: همچنین همه عشایر به خصوص عشایر مهمان باید دارای کارت سلامت انسانی و دامی باشند و کوچ عشایر غیربومی باید به صورت ماشینی باشد و از کوچ سنتی آنها جلوگیری خواهد شد.

یاسمی در خصوص کوچ عشایر بومی هم توضیح داد: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عشایر بومی استان از مناطق ییلاقی به میان بندها کوچ کرده اند و بیش از ۵۰ درصد آنها هنوز در ییلاقات حضور دارند و همه عشایر طبق تقویم کوچ عشایر تا ۱۵ آذرماه در مناطق قشلاقی مستقر می شوند.

وی در مورد عشایر غیربومی یادآور شد: عشایر مهمان از اول آذرماه اجازه ورود به استان ایلام را خواهند داشت و تا قبل از این تاریخ آنها طبق تقویم کوچ حق ورود به استان را نخواهند داشت.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام اضافه کرد: فصل کوچ زمستانه عشایر از اول تا ۱۵ آذرماه است که امسال به علت خشکسالی و سرمای هوا کوچ عشایر زودتر از موعد شروع شده اما تا اول آذرماه اجازه ورود به مناطق ییلاقی را ندارند و در میان بندها مستقر هستند.

یاسمی درباره نهاده های دامی عشایر هم یادآور شد: به علت کاهش بارندگی و خشکسالی ها و کمبود مرتع در عرصه های طبیعی، هفت هزار تن نهاده دامی شامل جو، کنستانتره، کاه و کلش بین عشایر استان توزیع و هفت هزار و ۲۰۰ تن نهاده دیگر خریداری شده که به تدریج بین عشایر توزیع می شود.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۱۱ هزار خانوار با ۶۰ هزار نفر جمعیت عشایری است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام را در اختیار دارند.

تولید سالانه عشایر استان ایلام ۹۰ هزار تن تولید انواع فرآورده های دامی به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

در فصول سرد سال ایلام میزبان عشایر غیربومی استان های همدان، کرمانشاه و لرستان با بیش از ۲ میلیون راس دام است.

برچسب‌ها زندگی عشایری ایلام دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری ایلام دام و طيور زندگی عشایری ایلام دام و طيور استان ایلام عشایر مهمان کوچ عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سارق دامهای سنگین در دام پلیس نور


 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌فرمانده انتظامی شهرستان نور گفت: در پی شکایت ۴۴ شهروند نوری در خصوص سرقت احشام آنان، بررسی موضوع بصورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.

سرهنگ کارآگاه احمد امینی افزود: ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی پس از تحقیقات فنی و اطلاعاتی و گشت‌های هدفمند موفق به شناسایی یک سارق در این خصوص شدند.

سرهنگ امینی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان نور با هماهنگی قضایی سارق را که یک دامداری در اطراف شهرستان نور داشت، دستگیر کردند، گفت: متهم در بازجویی فنی به سرقت ۱۰۶ راس احشام اعتراف کردو اذعان داشت؛ پس از ذبح گاو‌های مسروقه، آنها را در رستوران‌های شهرستان نور و شهرهای همجوار بفروش می‌رساند.

سرهنگ امینی با اشاره به اینکه در تحقیقات پلیسی، ماموران ۲ همدست این سارق را شناسایی و دستگیر کردند، افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و محل فعالیت سارق اصلی نیز با دستور قضایی پلمب شد.

دیگر خبرها

  • سارق دامهای سنگین در دام پلیس نور
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • سارق کالا و احشام در شهرستان بویراحمد دستگیر شد
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • پیشگیری از حریق در مراتع ایلام اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • کشف ۴۲ فقره سرقت در آبادان