Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: خشک شدن تالاب‌ها هم یک امر طبیعی است و آنچه ما را نگران می‌کند، توالی این خشک شدن‌هاست که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کند.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در سلسله نشست‌های دانشجوی مطالبه گر در گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی جامعه اسلامی دانشگاه تبریز با موضوع خشک شدن تالاب قوری گول و علل و پیامد‌های آن برگزار شد، گفت: تغذیه آب تالاب قوری گول مبتنی بر آبخوان‌ها بود، اما با وقوع خشکسالی و بهره برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی، تامین آب طبیعی این تالاب با مشکل مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عباس نژاد، خشک شدن تالاب‌ها را امری طبیعی دانست و گفت: همان طور که آتش سوزی جنگل‌ها یک امر طبیعی است، خشک شدن تالاب‌ها هم یک امر طبیعی است و آنچه ما را نگران می‌کند توالی این خشک شدن‌ها و آتش سوزی هاست که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه تالاب قوری گول در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده، افزود: سه منبع تامین آب تالاب قوری گول نزولات آسمانی، چشمه‌های آب زیرزمینی و انتقال آب از حوضه‌های مجاور هستند و در حالی که نیاز آبی تالاب ۳.۸ میلیون متر مکعب است، در بهترین حالت ۱.۵ میلیون متر مکعب آب از حوضه مجاور قوری گول تامین شده است.

وی خشکسالی را عامل خشک شدن تالاب قوری گول عنوان کرد و افزود: متاسفانه در کشور حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و دریاچه‌ها در اولویت آخر وزارت نیرو است!

عباس نژاد ادامه داد: بهره وری کانال انتقال آب به قوری گول وابسته به لایروبی سالانه این کانال است، اما سال گذشته این کار انجام نشد و بیلان موردنظر از این کانال را نداشتیم.

عباس نژاد در ادامه وزارت نیرو را مسئول تامین آب تالاب‌ها دانست و افزود: همه آب‌های کشور تحت مدیریت وزارت نیرو است و تاکید بر ضرورت توسعه پایدار علاوه بر ملاحظات اقتصادی و اجتماعی در تخصیص منابع آب ضروری است.

وی در واکنش به انتقاد‌ها از عملکرد حفاظت محیط زیست استان در حفاظت از تالاب قوری گول، گفت: قانون تامین آب را جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌داند و محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها است.

عباس نژاد در رابطه با حذف نیزار‌های تالاب قوری گول که محل تخم گذاری پرندگان بومی و مهاجر است نیز گفت: اگر این نیزار‌ها حذف نمی‌شدند باید از ما سوال می‌شد، چرا که این کار با هدف پیشگیری از وقوع آتش سوزی انجام گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تبریز محیط زیست تالاب قوری گول جامعه اسلامی دانشجویان خشک شدن تالاب ها حفاظت محیط زیست تالاب قوری گول عباس نژاد تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم