Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@10:47:49 GMT

چرا خسارات زلزله هرمزگان کم بود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۱۲۰۸

چرا خسارات زلزله هرمزگان کم بود؟

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وقوع زلزله ۲ قلوی هرمزگان، گفت: اگر به سمت آیین‌نامه ۲۸۰۰ حرکت کنیم می‌توانیم خسارت‌های زلزله را کاهش دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد شکرچی‌زاده درباره زمین‌لرزه دوقلوی استان هرمزگان حوالی فین، قلعه‌قاضی که با بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ و به فاصله یک دقیقه عصر روز گذشته ۲۳ آبان به وقوع پیوست و بعد از آن نیز پس‌لرزه‌های متعددی از آن ثبت شد، گفت: با توجه به اینکه زلزله با شتاب کم به وقوع پیوست خسارات کم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال با توجه به اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) در ساخت‌وساز‌ها رعایت شده، میزان خسارات نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشت.

وی افزود: هرچه که به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت‌و‌ساز‌های جدید پیش برویم قطعا می‌توانیم خسارت‌های ناشی از زلزله و دیگر حوادث را کاهش بدهیم.

شکرچی‌زاده یادآور شد: زلزله‌ای که در سال ۱۳۸۲ در بم با بزرگی کمتر ار ۷ رخ داد با خسارت‌های فراوان مالی و جانی همراه بود، زیرا بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها، خشتی و گلی بودند، در زلزله بم، بیش از ۳۰ هزار نفر جان باختند. در سال‌های بعد و در سال ۱۳۹۶ که زلزله سرپل ذهاب در آبان‌ماه رخ داد، با مقاوم‌سازی ساختما‌ن‌ها و رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه ۲۸۰۰، میزان خسارت‌ها کاهش یافت و در آن زلزله با بزرگی ۷.۳ حدود ۶۲۰ نفر از هموطنان جان باختند.

وی ادامه داد: مقایسه زلزله‌ها در دهه‌های مختلف نشان می‌دهد رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی و کنترل ساختمان از جمله آیین‌نامه ۲۸۰۰ که سند بهسازی کشور محسوب می‌شود، می‌تواند در کاهش خسارات ناشی از زلزله، نقش مهمی ایفا کند.

شکرچی‌زاده با مقایسه رخداد زلزله در جنوب کشور و در هرمزگان در حوالی فین و قلعه‌قاضی در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۴۰۰ گفت: اول فرودین ۱۳۵۶ در منطقه هرمزگان زلزله‌ای با بزرگی ۶.۹ اتفاق افتاد و بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند، اما در زلزله که روز گذشته ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در هرمزگان رخ داد تعداد کشته‌ها ناچیز است که این‌ها نشان دهنده ارتقای کیفی ساختما‌ن‌ها در برابر زلزله است.

وی با اعلام این‌که ارزیابی میزان خسارت‌های وارده به ساختمان‌های هرمزگان در زلزله روز گذشته هرمزگان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد در آینده با اجرای بیشتر و رعایت بیشتر آیین‌نامه ۲۸۰۰، خسارات ناشی از زلزله در مناطق مختلف کشور، کاهش چشمگیری یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زلزله بم آیین نامه ۲۸۰۰ خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: براثر زمین‌لرزه بعد از ظهر امروز، گچ‌ برخی خانه‌ها در روستاهای اطراف شهر تیتکانلو ریخت.

شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به‌جز گچ‌ریزی تعدادی از ساختمان‌های روستایی، این زلزله هیچ خسارت مالی و جانی به‌دنبال نداشته است.

وی یادآوری کرد: ساعت ۳۷: ۱۵ امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد احساس شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • (ویدیو) طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ خسارت به کشاورزی
  • خسارت به کشاورزان در پی طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان