Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، "احمدرضا احسانی" روز دوشنبه در آیین اختتامیه دومین دوره "جایزه قلم هگمتانه" که در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد، افزود: برهمین اساس میراث فرهنگی و تمدن اسلامی همیشه مملو از کتاب های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده اند.

وی تصریح کرد: همت تمامی اولیای دین اسلام نیز بر این بوده که بندگان خدا را به طرف روشنایی کتاب رهنمون سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: کتابخوانی راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است که آدمی را برای فهم و درک درست مسایل کمک کرده و کلید گذر از محدودیت ها و جهالت ها و ورود به دنیای گسترده است.

وی، تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب استان، فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح کمی و کیفی آثار منتشر شده را از اهداف مهم برگزاری این رویداد فرهنگی ذکر کرد.

احسانی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه های متنوعی در هفته کتاب استان همدان تدارک دیده شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه و فروشگاه بزرگ کتاب در ملایر با همکاری شهرداری و عرضه کتاب با تخفیف ۵۰ درصد از جمله این برنامه ها است.

به گفته وی، در این نمایشگاه ۴۰۰ عنوان کتاب در قالب ۱۴ هزار جلد و با موضوعات کودک و نوجوان، ادبی، تاریخی و روانشناسی به نمایش گذاشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامه ها و با حضور اساتید آنطور که شایسته مردم استان همدان است در توسعه فرهنگی استان موفق باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار داشت: برنامه "سفیر کتاب" و تجلیل از برگزیدگان، اهدای کتاب در مراکز فرهنگی و آموزشی مناطق کمتر برخوردار، برنامه "عصر کتاب"، راه اندازی کاروان کتاب با همکاری نهاد کتابخانه ها از دیگر برنامه های بزرگداشت هفته کتاب در این استان است.

احسانی با تاکید بر ضرورت تجلیل از فعالان نمونه و برتر حوزه کتاب، کتابخوانی و نویسندگی، افزود: با قدردانی از اصحاب قلم و نویسندگان برجسته و شاخص استان آنان به ارزش بالای کار خود بیشتر پی می برند.

 رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این آیین از آیت الله مرعشی نجفی به عنوان کتابداری نمونه یاد کرد و گفت: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم بعد از کتابخانه الازهر مصر بزرگترین کتابخانه شیعه و از افتخارات جهان تشیع است.

حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدحسن فاضلیان» اظهار داشت: فضای مجازی در کنار مزایای متعدد به میزان سرانه مطالعه جامعه لطمه جدی وارد و مردم را از مطالعه و کتابخوانی دور کرده است.

به گفته وی، ترویج فرهنگ کتابخوانی یک ضرورت و وظیفه همگانی است که باید همه اقشار و مسئولان نسبت به آن احساس مسئولیت و اهتمام جدی داشته باشند.

دومین دوره «جایزه قلم هگمتانه» روز دوشنبه و همزمان با گرامیداشت هفته کتاب طی آیینی با معرفی برترین ها و کتاب برتر سال استان همدان، به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، هیات داوران جایزه «قلم هگمتانه» از بین ۵۶ اثر ارسالی پس از ارزیابی دقیق و علمی، چهار اثر را به عنوان کتاب "برگزیده" و پنج اثر را نیز "شایسته تقدیر" انتخاب و معرفی کردند.

برچسب‌ها هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان کتاب هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان کتاب کتابخوانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هفته کتاب برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری بیش از اندازه همه انسان‌ها به فضای مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات میان فردی در جوامع مختلف از آن دست مسائلی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از تحلیلگران و جامعه‌شناسان را به خود جلب کرده است. از طرفی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز از این شرایط استفاده کرده و سوژه اصلی آثار هنری و ادبی‌شان را به مواجهه با این فضای جدید اختصاص داده‌اند. 

در سینما و ادبیات کشورمان نیز هستند هنرمندانی که به این مسئله توجه نشان دادند و آثاری را مرتبط با این فضا تولید کرده‌اند. یکی از جدیدترین آثار این ژانر در زمینه داستان‌نویسی کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» است، اثری در ژانر اجتماعی و مفهومی که ۱۰۶ صفحه دارد و انتشارات سیب کال در خوزستان آن را منتشر کرده است. 

این کتاب را مصطفی عظیمی‌فر به رشته تحریر درآورده است و داستان کلی آن در رابطه با یک نویسنده است که تصمیم می‌گیرد یک روز کامل از زندگی را بصورت تحلیلی و نگاه عمیق به محیط پیرامون و جامعه سپری کند. او از ابتدای صبح تا اواخر شب به این سبک از زندگی ادامه می‌دهد. عظیمی فر در این کتاب توانسته از دل  کارهای روزمره زندگی مفهومات و پیام‌های مفیدی را بیرون بکشد. به بهانه انتشار این کتاب گفت‌وگویی با نویسنده آن ترتیب داده‌ایم. 

عظیمی‌فر در رابطه با ایده اصلی که باعث نگارش کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» شد، گفت:  با توجه به فراگیر شدن دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی احساس کردم آدم‌ها کمتر از گذشته‌ ( قبل از همه‌گیر شدن فضای مجازی) رای به با خود بودن و دوستی عمیق با خود می‌دهند. از این رو تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که بتواند مخاطب را دعوت به با خود بودن و وقت گذاشتن بیشتر برای خود درونی دعوت کند.

وی در مورد چالش‌های مربوط به نوشتن کتابی با این ایده خاص هم عنوان کرد: در طول یک سالی که برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم با توجه به سبک کتاب مجبور بودم ارتباط‌ عمیق‌تری با خود برقرار کنم. از این رو مجبور بودم بیشتر در محیط پیرامون شنونده باشم. فرقی هم نمی‌کرد این شنیدن شامل شنیدن صحبت‌های آدم‌ها باشد یا حتی گوش دادن به صدای یک رودخانه، به هر حال برای  بهتر شدن کار باید هر چه بیشتر شنونده باشم. این سبک زندگی در طول یک سال برای من سختی‌های زیادی داشت اما خب نتیجه کار باعث شده تا خستگی از تن من تا حدودی خارج شود.

نویسنده این کتاب با اشاره به جزئیات این اثر درخصوص سخت‌ترین بخش نوشتن کتابش هم اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب در قالب یک داستان بلند یک پارچه طراحی شده، فکر می‌کنم مرتبط ساختن مفاهیم و موضوعات مختلف در قالب یک خط داستانی مستقیم سخت‌ترین کار هنگام نوشتن کتاب بوده است.

عظیمی‌فر در پایان سخنانش در خصوص حسی که کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در مخاطب ایجاد می‌کند نیز گفت: فکر می‌کنم مخاطب پس از مطالعه کتاب به این موضوع فکر کند که چقدر در انجام کارهای معمول روزمره فلسفه و مفهوم نهفته است و شاید خود نیز تا حدودی به این سبک از زندگی روی بیاورد و برای او جذاب باشد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: 

آنقدر غرق فکر کردن هستم که متوجه نمی‌شوم چه زمانی کنار اجاق گاز رسیده‌ام. آرام آن را خاموش می‌کنم و دوباره راهی نانوایی می‌شوم. در کودکی مسیر خانه تا نانوایی بسیار دور بود. اما در جوانی و میانسالی نزدیک است‌. ولی در دوران پیری دوباره دور خواهد شد.

این یعنی قبل از پیر شدن باید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنم تا به مقصدهای تازه‌تر و زیباتری برسم. زیرا اگر چنین نکنم و به مسیرهای نزدیک اکتفا کنم، روزی همین مسیرها بر من چیره خواهند شد و طی کردنشان آرزویی غیر ممکن می‌شود.

بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به نانوایی که مشتری همیشگی آن هستم می‌رسم. ولی در کمال تعجب با کرکره‌ای تا انتها پایین آمده مواجه می‌شوم! یعنی چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد؟ نکند امروز روز تعطیل نانوا است و من بی‌خبر هستم؟ صبر کنید صبر کنید یک پیرمرد در حال آمدن است...

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در قطع رقعی و با کاغذ بالک (نخودی رنگ) از طرف انتشارات سیب کال منتشر شده است. بهای کتاب نیز 250 هزار تومان است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده