Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ،سید محمود حسینی پور روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری ، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران مازندران در ساری افزود : امروزه در مدیریت بحران کشورها مولفه های زیادی پیدا شده است که پیش بینی و پیشگیری مهم ترین آنها هستند و دستگاه های اجرایی مرتبط یک ماه فرصت دارند تقویم پیش بینی و راه های پیشگیری از بحران های احتمالی استان را برای یک دوره هشت ساله آماده و ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این که تمامی دستگاه ها باید دارای تقویم پیش بینی و پیشگیری از بحران باشند ، گفت : باید  پیش بینی و پیشگیری جایگزین مدیریت بحران شود چون در این صورت اگر بحرانی رخ دهد ، مدیریت آن آسان می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران مدیریت بحران ناشی از بارندگی شدید اواخر هفته گذشته و جاری شدن سیلاب در  غرب استان را نمونه نسبتا موفقی از پیش بینی وقوع بحران دانست و افزود : گزارش های مدیران و مشاهدات میدانی نشان داد که بحران سیل هفته گذشته به خاطر پیش بینی های انجام شده و اقدامات پیشگیرانه ای که صورت گرفته بود ، با حضور بموقع مدیریت شد و به همین دلیل هم میزان خسارت در مقایسه با شدت و میزان بارندگی نسبت به گذشته کمتر بوده است.

حسینی پور بر ضرورت توجه جدی به پیش بینی و پیشگیری بحران در بخش های مختلف و فراتر از حوادث غیرمترقبه تاکید کرد و توضیح داد : یکی از جاهایی که همواره در مازندران با مشکل مواجه است ، جاده های مواصلاتی است چون مازندران ، استان منحصر به خودش نیست و راه های  مواصلاتی استان کل کشور را درگیری می کند.

وی با ابراز تاسف از وجود ضعف های فراوان در بخش راه های استان و بحرانی توصیف کردن وضعیت عدم توجه به ایمنی جاده ها ، گفت : جاده های مازندران در همه تعطیلات دارای ترافیک ۱۲ ساعته می شوند. مدیریت استان باید پاسخگو باشد. باید آژیر این خطرات را به صدا در بیاوریم . باید چاره اندیشی و راهکار ارائه کنیم. این که مردم ۱۲ ساعت در ترافیک راه های مازندران می مانند  هر لحظه اش بحران است و ستاد مدیریت بحران مازندران باید به این موارد توجه کند.  

استاندار مازندران از تداوم مشکلات مربوط به رودخانه ها در مازندران هنگام بارندگی های شدید گلایه و از آن به عنوان نمونه دیگری از نبود پیش بینی و پیشگیری بحران یاد کرد و افزود : این همه کارمندان در دوایر دولتی صبح می آیند و  عصر می روند. این ها باید به ماموریت های خود برسند.

وی به وجود  جنگل های مازندران و اهمیت وجود تقویم پیش بینی و پیشگیری در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد : جنگل سوزی در دنیا بسیار مهم شده است. ما چقدر آمادگی داریم تا گزارش های هشدار دهنده ای برای بحران جنگل های مازندران به ستاد استان بدهیم ؟ باید قدرت مدیریت بحران مازندران به گونه ای باشد تا نگاه  مدیریت بحران کشور به چالش های استان معطوف و قدرت چانه زنی برای ستاد بحران استان ایجاد شود.

 حسینی پور از مازندران به عنوان استانی با زمینه وقوع بحران های طبیعی و غیرطبیعی فراوان و فراگیر یاد و تاکید کرد : دستگاه های اجرایی باید علاوه بر داشتن تقویم پیش بینی و پیشگیری ، گزارش های متناسب و به روز به مدیران بالادستی ارائه دهند تا بتوانند اعتبارات لازم را از کشور برای جلوگیری از بحران دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران از آتش سوزی برج ۱۷ طبقه چالوس طی هفته گذشته به عنوان نمونه دیگری از ضعف پیش بینی و  پیشگیری بحران در مازندران یاد کرد و توضیح داد : در استانی که سیستم اطفای حریقش ضعف اساسی دارد ، چگونه دهیاری مجوز ساختمان ۱۷طبقه صادر می کند ؟ وی افزود : در اینگونه موارد مدیریت بحران باید با نگاه پیشگیرانه ورود پیدا کند چون بلند مرتبه سازی بدون تجهیزات آتش نشانی یک هشدار مدیریت بحران است و اینگونه پدیده های زشت فقط به خاطر غفلت ها و ترک فعل مسئولان رخ می دهد.

وی بر ضرورت ایجاد تحول در ستاد مدیریت بحران استان تاکید کرد و گفت : اگر چه تا کنون در این استان هر آنچه درحوزه پیش بینی و پیشگیری اتفاق افتاده است ،خوب بوده ، اما کافی نیست.

 ضرورت تجهیز  به فناوری روز

استاندار مازندران همچنین خواستار تجهیز مدیریت بحران استان به فناوری های روز به منظور مدیریت دیجیتالی بحران از یک سو و مدیریت افکار عمومی از سوی دیگر شد و تاکید کرد : ستاد مدیریت بحران استان باید به سرعت به تکنولوزی روز دنیا مجهز شود.

وی افزود : برای این که بتوانیم فاصله اصل بحران و مدیریت بحران را به حدقل ممکن برسانیم و مدیریت زمان در اختیار ما باشد ، باید به تجهیزات دیجیتالی ارتباطی پیشرفته مجهز شویم ، چون زمان در مدیریت بحران عنصر کلیدی است و در دنیا روی یک دققیه مدیریت بحران فکر می کنند.

حسینی پور با اظهار این که مطالبات اجتماعی امروز نسبت به گذشته متفاوت شده است ، توضیح داد : امروز مدیریت جهانی اسیر دست فضای مجازی است. در گذشته چنین وضعیتی نبود و حتی اگر دو روز بعد به موضوعی از بحران  توجه نمی شد ، کسی حرفی نمی زد چون مردم اطلاع پیدا نمی کردند ولی امروز به ثانیه ای از طریق کلیپ تصویری و یا فایل صوتی کل مدیریت بحران زیر سئوال می رود.

وی افزود : امروز افکار عمومی طرف ما است و مدیریت افکار عمومی شرط اصلی مدیریت بحران است. اگر در گذشته ۸۰ تا  ۹۰ واحد کار می شده و بقیه عملیات روانی رسانه ای بود ، امروز این معادله برعکس شده است و تسلط بر عملیات روانی و مدیریت روانی جامعه بسیار مهم است.

استاندار مازندران با طرح این پرسش که ساختار مدیریت روانی جامعه در ستاد مدیریت بحران مازندران کجاست؟ ، گفت : امروز چیزی که مهم است این که بحران را چگونه در افکار عموی مدیریت کنیم و به همین دلیل تقویم بحران های احتمالی استان باید هر  چه زودتر تدوین شود.

وی افزود : دبیرخانه ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران نیازمند به روز رسانی روش ها و مکانیزم های مدیریت بحران است و مقوله اصلی همین است. اگر این مورد را نداشته باشیم عقب هستیم ، حتی اگر امکانات و بودجه های کلانی را در اختیار داشته باشیم.

استاندار مازندران گفت: امروز در دنیا اتاق وضعیت دیجیتالی دارند و لازم است ما هم در استان سالن وضعیت دیجیتالی مجهز را ایجاد کنیم و همه دوربین های نطارتی و پایشی استان باید در این سالن باشد تا مدیران در زمان مدیریت از طریق این سالن مدیریت شوند.

وی بر لزوم آموزش متناسب با تغییر وضعیت حوادث و مدیریت بحران مازندران تاکید کرد و افزود : الان باید گزارش های تصویری حرفه ای و فنی از سیل اخیر را داشته باشیم . اگر چه هزاران کلیپ داریم ، اما هیچ ارزشی ندارند. سیلاب اخیر  ۶۰۰ میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد ، اما یک کلیپ حرفه ای پنج دقیقه ای نداریم در حالی که این کلیپ می تواند جوابگوی هزاران صفحه مکتوب باشد.

حسینی پور گفت : نیاز ما برای دفاع از آن چیزی که به دنبالش هستیم این است که گزارش هایی را به شکل دیجیتال داشته باشیم و با استناد به آن برای دریافت بودجه چانه زنی و دفاع کنیم.برای تهیه چنین گزارش هایی هم جوانان و کارشناسان با قدرتی در دستگاه های اجرایی داریم که این ماموریت را به درستی انجام دهند و فقط کافی است که به آنان میدان بدهیم.

وی افزود : برای این که بتوانیم از حقوق مردم استان دفاع کنیم باید نسبت به تدوین گزارش هایی که بتواند مسئولان بالا دستی را قانع کند ،اقدام  کنیم. گزارش های مدیریت بحران استان باید توانمند سازی شود . نوع گزارش ، بسیار مهم است که متاسفانه سطح گزارش استان بسیار پائین است و در شان استان نیست. اگر امروز این شرایط وجود دارد دلیلش بی توجهی مدیران است ، چون مدیران به دلیل کثرت کار فقط تیک می زنند.

استاندار مازندران بالا بردن وزن گزارش های کارشناسی را مطالبه مهمش در کنار تهیه تقویم پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران برشمرد و گفت : مدیران دستگاه ها باید با زبان و شرایط روز با مسئولان مکاتبه کنند. باید آمار دقیق بر اساس واقعیت ها بدهند. تناقض در گزارش ها نباید در استان باشد در استان باید یک صدایی به وجود بیاید. باید با حقانیت در هر موضوعی از حق استان محکم دفاع کنیم و بودجه بگیریم.

 وی از واگرایی و چند صدایی به عنوان یکی از مهم ترین نقاط ضعف دستیابی به حق و حقوق مازندران یاد کرد و افزود : واگرایی بین دستگاه باید از بین برود و یکصدایی در استان باید رخ بدهد تا استان رشد و توسعه بیابد ، در غیر این صورت توجهی از سوی  ستاد مرکزی کشور به استان نمی شود 

حسینی پور گفت : امروز یکی از مهمترین بحران های آینده مازندران آب است و باید در این زمینه با محوریت دبیرخانه ستاد مدیریت بحران استان پیش بینی و راه های پیشگیری  ۲۰ ساله ترسیم شود.

وی توضیح داد : اگر مردم استان اکنون بشدت نسبت به انتقال آب بین حوزه ای حساس هستند ، به خاطر نگرانی آنان است ، چون میزان مهار آب سطحی استان بسیار پائین است و بحرانی که در آینده دامن همه جامعه مازندران را می گیرد ، موضوع آب است ، پس باید از هم اکنون نشست های تخصصی و حرفه ای برگزار شود و در این خصوص از کارشناسان ، نخبگان و دانشگاهیان راهکار باید گرفت .

برچسب‌ها استانداری مازندران مازندران مدیریت بحران گزارش ملی سیلاب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری مازندران مازندران مدیریت بحران استانداری مازندران مازندران مدیریت بحران گزارش ملی سیلاب ها ستاد مدیریت بحران استان مدیریت بحران مازندران استاندار مازندران حسینی پور دستگاه ها گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند

استاندار اصفهان گفت: با تشکیل شوراها ظرفیتی ایجاد شد تا مردم بتوانند در امور مربوط به خود ورود کنند و همین موضوع نقطه عطفی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی -سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت- در همایش فرهنگی و آموزشی شوراهای اسلامی استان ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها، اظهار کرد: نخستین اصل یک حرکت تشکیلاتی رصد مستمر مسیر حرکت با درنظر گرفتن اهداف اولیه است.

وی ادامه داد: با تشکیل شوراهای اسلامی اتفاقات مبارکی در حوزه ظرفیت‌سازی در امور مختلف حکمرانی رقم خورد از جمله اینکه در نگاه اول کار مردم به آنان واگذار شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شوراها تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند، گفت: کلیات نظام جمهوری اسلامی در چارچوب نگاه مردم‌سالاری دینی تدبیر شده و حرکت می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: با تشکیل شوراها ظرفیتی ایجاد شد تا مردم بتوانند در امور مربوط به خود ورود کنند و همین موضوع نقطه عطفی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، از این رو تجلی حکمرانی مردمی در شوراها کار اشتباه و بیهوده‌ای نیست.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن شوراها مردم نسبت به مسائلی که در حوزه زندگی آنها اتفاق می‌افتد احساس مسئولیت بیشتری دارند که ارزشمند است.

مرتضوی با بیان اینکه با حضور شوراها تصمیمات دقیق‌تر و کاربردی‌تر شده است، بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار و مشارکت دادن سرمایه‌های مردم در مدیریت شهری یکی از مسائلی است که نباید از آن غفلت شود و شوراها در این خصوص می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی متذکر شد: در حوزه ارتباط مردم با حاکمیت نیز شوراها نقش ویژه و حلقه میانی این ارتباط هستند، این حلقه نقش دوسویه‌ای دارد که سبب برقراری ارتباط مناسب‌تر میان مردم و حاکمیت خواهد شد.

استاندار اصفهان یادآور شد: البته زمانی شاهد حضور مؤثر شوراها هستیم که در مجموعه تصمیماتی که در نظام شورایی گرفته می‌شود اصول و نکاتی مد نظر قرار بگیرد که مهمترین آنها مدیریت جهادی است.

مرتضوی با تأکید بر شاخصه‌های مدیریت جهادی، عنوان کرد: وقتی در مورد مدیریت جهادی در حوزه شوراها و مدیریت شهری صحبت می‌کنیم، بایستی ارکان نگاه مجاهدانه را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم دم از مدیریت جهادی بزنیم اما یأس و ناامیدی را به جامعه القاء کنیم.

استاندار اصفهان افزود: مادام به یاد خداوند متعال بودن یکی از اصول اساسی نگاه مجاهدانه است، در کنار توکل به خداوند و نگاه توحیدی در مسیر حرکت، موضوع اعتماد به نفس و خودباوری نیز بسیار بااهمیت است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: پرکاری، تلاش شبانه روزی و همت مضاعف از الزامات نگاه و رویکرد جهادی است، مجاهد کسی است که به دنبال ظرفیت‌سازی و باز کردن گره‌ها باشد.

وی ادامه داد: دشمن شناسی و بصیرت نیز بسیار مهم است تا جهت‌گیری مدیریت شهری بر همین اصل هدف‌گذاری شود زیرا دوری از بصیرت به معنای حرکت در اردوگاه دشمن است.

استاندار اصفهان با تأکید براینکه با تصمیم غیرمدبرانه امید جامعه از بین خواهد رفت، عنوان کرد: از این رو بایستی از نگاه اختلافی دوری کنیم، با نگاهی به تجربیات ادوار گذشته شوراها متوجه می‌شویم که در سال پایانی خدمت، اختلاف در مدیریت شهری اوج گرفته است.

مرتضوی ادامه داد: نتیجه این اختلافات از دست رفتن فرصت خدمت به مردم و ایجاد جو سنگین ناامیدی در جامعه است.

وی تأکید کرد: از این رو در این دوره بایستی تلاش شود تا سال پایانی خدمت، به سال اختلاف و از دست رفتن فرصت‌ها تبدیل نشود.

مرتضوی نگاه منتقدانه اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری ها را ضروری دانست و اظهار کرد: مدیریت شهری در تصمیم گیری ها منتقدانه و در اجرای اهداف متحدانه عمل کنند.

استاندار اصفهان در مورد سیاست دولت در برابر شوراهای اسلامی، گفت: در سالهای گذشته سیاست دولت حمایت جامع و کامل از مدیریت شهری و روستایی بوده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: این رویکرد در قالب تأمین ماشین‌آلات، تجهیزات، امکانات و قیر مورد نیاز در راهسازی متبلور و بسیار متفاوت تر از سال‌های گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: در استان اصفهان در سه سال گذشته ۶۵۹ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات خدمت شهرداران و مدیریت شهری توزیع شده است که قابل قیاس با دوره‌های گذشته نیست.

استاندار اصفهان در پایان تاکید کرد: اعضاء شوراهای اسلامی و شهرداران کاری کنند که امسال سال امیدآفرینی در سراسر استان باشد و از هرگونه تنش واختلافی که سودی به مردم نمی‌رساند دوری کنند.

کد خبر 751529

دیگر خبرها

  • بارش تگرگ و باران شدید در غرب استان تهران
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند
  • استاندار اصفهان: امسال باید سال امیدآفرینی در استان باشد
  • سامانه جدید بارشی فردا به مازندران می‌رسد
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در تهران / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • رگبار و رعدوبرق تهران را دربرمی‌گیرد / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی