Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مراسم رونمایی از کتاب «۵۷ روز» امروز (دوشنبه ۲۴ آبان ماه) با حضور علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مهری غلامی، نویسنده کتاب، خانواده پاسدار شهید وحید زمانی‌نیا از همراهان و محافظان حاج قاسم سلیمانی و خانواده محمدحسین حدادیان، با اجرای زهرا احمدی در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جعفری: ادبیات پیشران فرهنگ اجتماعی است/ سوسنگرد با تدبیر رهبر انقلاب از چنگ دشمن آزاد شد

در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی گفت: خدا را شاکرم که در آستانه عملیات شکست حصر سوسنگرد از چنین اثری رونمایی می‌شود. یکی از وظایف ما تربیت و کمک به ارتقای نیروهای جوان و‌ نوقلم است که این نیروها بتوانند خلف صالحی برای نویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس باشند. 

وی افزود: در حال حاضر افتخار داریم در نتیجه آموزش‌هایی که در کارگاه داستان‌نویسی به استادی شهریار عباسی توسط معاونت آموزش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داده می‌شود، از ۱۰ رمان رونمایی کنیم. ادبیات پیشران فرهنگ اجتماعی است. در حقیقت اگر می‌خواهیم اندیشه و باوری عمق پیدا کند، باید به ادبیات و مخصوصاً ادبیات داستانی تکیه کنیم. ادبیات داستانی مانند باران لطیفی است، که به عمق زمین می‌رود و سفره‌های جان‌ها را سیرآب و غنی می‌کند. 

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به نقش ادبیات داستانی بر فرهنگ تصریح کرد: داستان خوب و مناسب می‌تواند یک زندگی را تغییر دهد. انقلاب ما انقلاب فرهنگی و جنگ هشت ساله هم دفاع عظیم فرهنگی بود. اگر در آن دوران رزمندگان بصیرت نداشتند، کسی برای مقابله با دشمن به جبهه نمی‌رفت، امروز شرایط به این ترتیب نبود.

وی ادامه داد: این رشادت‌ها و داستان آرش‌های این سرزمین باید منتقل شود. همه قدرت‌هایی که در جنگ اول و دوم جهانی درگیر بودند در جنگ تحمیلی علیه ما به پا خاستند. کما اینکه سوسنگرد دو بار دست به دست شد و در نهایت با تدبیر و محوریت مقام معظم رهبری از چنگ دشمن آزاد شد. 

جعفری بیان داشت: در حقیقت هر کدام از آثار فرهنگی در حوزه ادبیات و فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس قسمتی از واقعیت‌ها را هنرمندانه منعکس می‌کند. امیدوارم در آینده شاهد آثاری بیش از این باشیم. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آمادگی دارد که همواره از آثار فرهنگی-هنری در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت کند.

صلاحی: در مورد شهر سوسنگرد آثار کمی وجود دارد

در ادامه داود صلاحی مدیر انتشارات سرو ابراز داشت: این کتاب به حوادث روزهای ابتدایی جنگ و اشغال شهر سوسنگرد و آزادسازی آن توسط نیروهای مردمی، ژاندارمری و سپاه پرداخته است. البته سوسنگرد در جریان جنگ تحمیلی چندین بار اشغال شد.

وی افزود: در مورد شهر سوسنگرد آثار کمی وجود دارد، لذا این کتاب تا حدودی توانسته جای خالی آثار در این زمینه را پر کند. بنده وقتی کتاب را مطالعه کردم، باور نمی‌کردم که اولین اثر او است.‌داستان به خوبی پیش رفته است.‌ به عنوان ناشر مطرح می‌کنم که این اثر قابلیت انتشار دارد، چرا که کتاب فاخر و هنرمندانه‌ای است. 

صلاحی اظهار داشت: البته شخصیت‌های استفاده شده در کتاب، شخصیت‌های واقعی هستند و تنها تعدادی کمی از شخصیت‌ها برگرفته از تخیل نویسنده است. 

مهری غلام‌پور نویسنده کتاب «۵۷ روز »گفت:  دغدغه بنده همیشه این بود که در جنگ همیشه آقایان بیشتر دیده می‌شدند و نقش آن‌ها پررنگ‌تر بود.رمان ۵۷ روز روایت دختر مشهدی است که به همراه همسر وارد سوسنگرد می‌شود و تا آن لحظه خبری از جنگ نیست، اما به فاصله چند روز جنگ آغاز و مهری که شخصیت اصلی داستان است، تنها می‌شود. البته به نقش منافقین نیز به عنوان ستون پنجم پرداخته شده است. 

عباسی: ادبیات داستانی ایرانی جایگاه مناسبی ندارد

شهریار عباسی نویسنده و کارشناس ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: جایگاه ادبیات داستانی آن طور که باید، وجود ندارد و ادبیات داستانی ایرانی جایگاه مناسبی ندارد. لذا ادبیات داستانی نیازمند توجه است. این نوع از ادبیات ساخته‌ای برای فهم بهتر جهان است. 

وی ادامه داد: برای کارهای ماندگار باید به سمت ادبیات داستانی و نگاه بیطرفانه حرکت کنیم. بسیاری از رمان‌های دنیا با موضوع جنگ یا مقاومت نوشته شدند و از این طریق پیام خود را به جهان و نسل‌های آینده منتقل کردند. 

عباسی با اشاره به محتوا و ساختار کتاب «۵۷ روز» بیان داشت: نکته مفید این کتاب نوع ارتباط با خواننده است، به نحوی که خواننده ناخواسته وارد جنگ می‌شود و با شخصیت اصلی این تجربیات را بدست می‌آورد.

به گزارش فارس، کتاب «۵۷ روز» که با محوریت اشغال و آزادسازی شهر سوسنگرد در روزهای آغازین جنگ تحمیلی و خیانت سعد عرب به انقلاب اسلامی در ۱۷۴ صفحه به رشته تحریر درآمده، با همکاری انتشارات سرو منتشر شده و با قیمت ۴۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

نکته قابل توجه این است که نویسنده کتاب «۵۷ روز» برای روایت آنچه در نظر داشته، از سبک رمان استفاده کرده است. به این ترتیب که در قالب روایت جریان زندگی زن و شوهر مشهدی بنابر شغل همسر به سوسنگرد منتقل شده بودند، شروع جنگ، اشغال سوسنگرد، خیانت اعراب و در نهایت آزادسازی آن را بازگو می‌کند. 

سوسنگرد با ۱۵ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهایی بود که در روزهای آغازین حمله ارتش عراق مورد تهاجم وحشیانه نظامیان بعثی قرار گرفت و در ششم مهرماه ۱۳۵۹ این شهر به تصرف متجاوزان عراقی درآمد.

زمان حمله ارتش عراق، مردم سوسنگرد در شهر بودند و ارتش بعثی نفراتی از وابستگان خود را به عنوان فرماندار و مسئولان دیگر برای اداره شهر انتخاب کرد اما این آرایش سیاسی دشمن در سوسنگرد چند روزی بیشتر دوام نیاورد کما اینکه رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوزستان چهار روز پس از اشغال سوسنگرد به مقابله با ارتش بعثی پرداختند. 

در حقیقت رزمندگان اسلام از طریق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی عملیاتی چریکی در ساعت پنج بامداد نهم مهرماه ۵۹ به فرماندهی شهید علی غیور اصلی به همراه ۲۳ نفر دیگر و تعدادی از نیروهای داوطلب مردمی، توانستند سوسنگرد را آزاد کنند.

انتشارات سرو که از جمله زیرمجموعه‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محسوب می‌شود که تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب تحت نظارت این انتشارات منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب ۵۷ روز علی اصغر جعفری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وحید زمانی نیا محمدحسین حدادیان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادبیات داستانی شهر سوسنگرد ۵۷ روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

۴۰ عنوان کتاب جدید از انتشارات انقلاب اسلامی شامل کتاب‌هایی است که از اردیبهشت ۱۴۰۲ به بعد چاپ شده‌اند و ۱۴ عنوان نیز برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

«حدیث زندگی» عنوان مجموعه‌ای ۶ جلدی از انتشارات انقلاب اسلامی است که ۳ جلد از آن در نمایشگاه کتاب امسال در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این مجموعه شامل شرح احادیث حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که در ابتدای جلسات درس خارج فقه از سال ۶۹ تا ۹۵ مطرح شده و برای نخستین بار مجموعه این احادیث منتشر می‌شود. گزیده‌ی احادیث «مکارم‌الاخلاق»، «النوادر» و «امالی الصدوق» به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) عناوین کتاب‌هایی هستند که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان» مجلّد جدید مجموعه چهارجلدی «شرح نهج‌البلاغه» است که دربرگیرنده‌ی شش گفتار از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که به مسئله شناخت و بررسی جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های نهج‌البلاغه می‌پردازد. ۳ عنوان دیگر این مجموعه، «منشور حکومت علوی»، «راه روشن مدیران» و «نبوتها» را شامل می‌شود که پیش از این منتشر شده بودند و در حال حاضر، با ویرایش، صفحه‌آرایی و طرح جلد جدید ارائه شده‌اند.

«مروری بر بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی موسیقی» به قلم حجت‌الاسلام مهدی گرامی‌پور، «روایت تولید؛ سیره‌ی اقتصادی معصومین (ع) در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر، «درآمدی بر نظریه‌ی تعلیم و تربیت در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته‌ی دکتر حسن ملکی، «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته حجت‌الاسلام سیّدمهدی موسوی و «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» نوشته مهدی جمشیدی، دیگر عناوین تازه انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران هستند.

«روایت اوّل‌شخص از شخصِ اوّل» نوشته مهدی قزلی است که شامل حاشیه‌نگاری‌های این نویسنده از دیدار‌ها و برنامه‌های رهبر معظّم انقلاب طی سال‌های ۸۸ تا ۹۸ است که برخی از آنها در پایگاه KHAMENEİ.IR منتشر شده بود و سیزده روایت نیز برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده است.

انتشارات انقلاب اسلامی امسال رمانی نیز برای گروه سنی نوجوان عرضه خواهد کرد. «خاکسپاری دوّم بانوی مرگ» عنوان رمانی است که به قلم نیما اکبرخانی در ۲۸۰ صفحه منتشر شده است.

این انتشارات طبق روال سال گذشته برنامه ویژه‌ای به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر پیش‌بینی کرده است. توزیع محصولات و نمایش آثار متنوع با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های انتشارات انقلاب اسلامی خواهد بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب