Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلابن از روابط عمومی رادیو تهران، دکتر ناصر سیم فروش، چهره ماندگار جراحی پیوند کلیه و فوق تخصص اورولوژی و رئیس انجمن پیوند کلیه ایران، یکشنبه ۲۳ آبان، به مناسبت روز حمایت از بیماران کلیوی مهمان رادیو تهران از برنامه مستند «اختیاریه» بود.

دکتر ناصر سیم فروش چهره ماندگار پزشکی کشور، متخصص اورولوژی، جراحی پیوند کلیه و مجاری ادرار متولد 1326 در تهران است و سه فرزند دارد که دو فرزند او در شغل پزشکی مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی نخستین دانش ها را در زمینه اورولوژی ارائه داده و با وجود پیشنهادهایی از کشورهای دیگر همچنان در کشور در حال خدمت رسانی است.

دکتر سیم فروش خود را به عنوان خدمتگذار مردم می داند و بالاترین افتخارش معلمی و آموزش دانشجویان است.

مینا نیکانیک، تهیه کننده این قسمت از برنامه اختیاریه با حضور در محل کار دکتر ناصر سیم فروش، ضمن گفتگو با او، با بیماران هم گفتگو کرده است.

دکتر ناصر سیم فروش در گفتگو با برنامه اختیاریه تصریح کرد: کشور ما به دلیل مخالفت عده ای با پیوند کلیه زنده غیر فامیل، افت کرده است. ما از مقام اول و دوم و کوتاه ترین زمان لیست انتظار که 2 تا 3 ماه در دنیا بود؛ لیست انتظار ما به دو تا سه سال رسیده است. به دلیل اینکه این موضوع با مخالف هایی همراه بوده است. ما در این کار با افت پیوند کلیه مواجهه شده ایم و در منطقه رتبه سیزدهم هستیم و مریض ها در لیست انتظار می میرند.

وی با تاکید بر افزایش بیماران نارسایی کلیه افزود: تعداد بیماران نارسایی کلیه در کشور رو به ازدیاد که ناشی از شیوع بیماری قند و فشار خون است، به همین دلیل شیوع بیماری دیالیز زیاد شده و روز به روز در حال افزایش است و بار مالی شدیدی بر کشور ایجاد می کند.

به گفته این جراح پیوند کلیه؛ کسانی که دچار نارسایی پیشرفته کلیه می شوند تاحدودی کلیه های آنها از کار می افتد و نیاز است خونی که در بدنشان جریان دارد تصفیه شود، از طرفی مایعاتی که استفاده می کنند به وزنشان اضافه می کند و نیاز است که این مایعات از طریق دستگاه کم شود. افراد دیالیزی باید هفته ای سه بار برای دیالیز مراجعه کنند، زندگی افراد دیالیزی پر از مشقت است، لذا کیفیت زندگی بیماران نارسایی کلیه که تحت درمان دیالیز هستند؛ بسیار پایین و کار و زندگی آنها و اطرافیانشان به شدت مختل است.

چهره ماندگار پزشکی کشور تصریح کرد: مرگ و میر دیالیزی 4 برابر بیماران پیوندی است، به همین دلیل در تمام کشورهای مختلف دنیا پیوند کلیه بسیار مورد توجه و حمایت شدید دولت هاست. پیوند کلیه یک مسئله حیاتی است و لیست انتظار کلیه بالاست، به طوری که در آمریکا هر هزار دقیقه یک مریض در انتظار پیوند کلیه می میرد.

دکتر سیم فروش با تاکید بر اینکه پیوند کلیه از مرگ مغزی 60 درصد است، اما این کفایت نمی کند و ما نیازمند پیوند کلیه از فرد زنده غیر فامیل هستیم، افزود: ما نه تنها در کشور خودمان خودکفا شده ایم، بلکه پیچیده ترین عمل های جراحی کلیه، عمل سرطان ها و... در کشور خودمان انجام می شود.
ما مدلی داشتیم به اسم مدل ایرانی پیوند کلیه که در این روش، پیوند کلیه از زنده غیر فامیل انجام می گیرد. ایران بیشترین پیوند کلیه زنده غیر فامیل را دارد. ما با این مدل می توانیم کوتاه ترین لیست انتظار در دنیا را داشته باشیم.

دکتر ناصر سیم فروش یادآور شد: متاسفانه عده ای به شدت مخالف خرید و فروش کلیه بودند، در صورتی که شخصی که کلیه اهدا می کند، ( اگر چه مبلغی هم دریافت کند) بنا بر گفته امام خمینی (ره) اگر کسی برای دریافت پول کلیه اهدا کند، اگر برای نجات جان انسانی باشد، امر پسندیده ای است. تمامی علما این اجازه را داده اند. شخصی که کلیه اهدا می کند زنده می ماند.

وی اذعان داشت: ما پنج هزار اهدایی کلیه داشتیم که همه آنها زنده و سالم هستند، آنها جان یک انسان را نجات داده اند و یک قهرمان هستند.

به گفته دکتر سیم فروش، قیمتی برای کلیه نمی توان گذاشت، هدیه ای که جان یک انسان را نجات می دهد، بی شک اگراین کار انجام نشود، فرد دیالیزی می میرد. کسی که کلیه اهدا می کند مرگ و میرش یک در هزار است.

دکتر ناصر سیم فروش با اشاره به ارائه طرح صندوق هدیه ایثار افزود: بنده طرح پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده ام؛ هزینه هر مریضی که از دیالیز به پیوندکلیه می آید، یک هفتم کمتر می شود، پولی که می ماند می تواند در یک صندوق بنام هدیه ایثار جمع گردد و به کسانی که قصد اهدای کلیه را دارند پرداخت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد و در پایان افزود: امیدوارم در دولت جدید این مسئله اصلاح شود و ما مجدد این مدل را زنده کنیم، ایران الگویی برای سایر کشورها در این زمینه است.

گفتگو با بیماران دیالیزی و مشکلاتی که با آنها مواجهه هستند. گفتگو با مریض هایی که پیوند کلیه شده اند از دیگر بخش هایی است که در این قسمت از برنامه اختیاریه تقدیم حضور مخاطبان شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پیوند کلیه پیوند کلیه لیست انتظار کلیه اهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093780

دیگر خبرها

  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • اولین دور فروش خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۳ + زمان دقیق
  • سقوط بزرگ فروش چین در انتظار اپل
  • دکتر ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات