Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیواطلس این بررسی جدید که داوری همتا شده است، مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن کرونای ساخته شده بوسیله شرکت هندی «بهارات بیوتک» است.

«کمیته مرکزی داروها و استانداردهای هند» (CDSCO) در همان ابتدای سال ۲۰۲۱ به طور غیرمنتظره‌ای مجوز مصرف اضطراری «کوواکسین» را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم در آن هنگام بحث‌برانگیز شد، چرا که این واکسن هنوز مراحل کارآزمایی بالینی مرحله سوم را می‌گذارند و فقط داده‌های کارآزمایی مرحله دوم آن رسما منتشر شده بود.

اکنون یک سال پس از شروع کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن، نخستین داده‌های «داوری همتا» شده آن در ژورنال پزشکی معتبر لنست منتشر شده است. مهمترین یافته این بررسی اثربخشی ۷۷.۸ درصدی این واکسن در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ است.

کارآزمایی بالینی این واکسن شامل بیش از ۲۵۰۰۰ نفر می‌شد که به طور تصادفی یا دو دوز واکسن (با فاصله چهار هفته) یا دو دوز واکسن‌نما دریافت کرده بودند. یافتههای این بررسی همچنین اثربخشی ۶۳.۶ درصدی این واکسن را در برابر عفونت بی‌علامت کرونا و مهمتر از اینها اثربخشی ۹۳.۴ درصدی آن در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ را نشان می‌دهد.

این واکسن در این بررسی اثرات جانبی جدی نداشت و صرفا عوارض جانبی جزئی گاهگاهی در حد سردرد یا درد در محل تزریق گزارش شده است.

دوره زمانی این کارآزمایی زمانی به ظهور سویه‌ی دلتای کرونا در هند همزمان بود، اما شواهد به دست آمده از این بررسی آنقدر قوی نیست که بتوان ارزیابی جامعی از اثربخشی این واکسن در برابر سویه‌ی دلتا انجام داد. اما یک آنالیز مقدماتی نشان می‌دهد که کوواکسین اثربخشی ۶۵ درصدی در پیشگیری از عفونت علامت‌دار ناشی از سویه‌ی دلتا دارد.

کوواکسین از هنگامی در آغاز سال ۲۰۲۱ مجوز مصرف اضطراری گرفته است، به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در هند تزری شده است. این واکسن همچنین در چند کشور دیگر از جمله ایران، مکزیک، فیلیپین و زیمبابوه هم مجوز مصرف اضطراری گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت نیز اخیرا به کوواکسین مجوز مصرف اضطراری دارد و به این ترتیب راه برای پذیرش گسترده‌تر بین‌المللی این واکسن گشوده شد و امکان سفر خارجی برای دریافت‌کنندگان این واکسن فراهم آمد. تایید سازمان جهانی بهداشت همچنین امکان توزیع این واکسن را در کشورهای کم‌درآمد از طریق برنامه بین‌المللی «کواکس» فراهم می‌کند.

کد خبر 637794 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا مجوز مصرف اضطراری کارآزمایی بالینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۴۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپشن جدید خودروهای آمریکا

آمریکا تا سال ۲۰۲۹ خودروهای جدید را ملزم به داشتن سیستم ترمز اضطراری می کند.

به گزارش ایسنا، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده اعلام کرد که تمام خودروهای سواری و کامیون‌های جدید فروخته شده در ایالات‌متحده تا سپتامبر ۲۰۲۹ باید سیستم ترمز اضطراری خودکار داشته باشند و اعلام کرد که این قانون سالانه جان ۳۶۰ نفر را نجات می‌دهد و از حداقل ۲۴ هزار آسیب ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار از سنسورهایی برای تشخیص اینکه خودروها نزدیک به برخورد با خودروی دیگر یا عابر پیاده در جلو هستند، استفاده می‌کنند و اگر راننده این کار را نکرده باشد، به‌طور خودکار ترمز می‌گیرد. این قانون سیستم‌ را ملزم به شناسایی عابران پیاده در نور روز و  شب  می‌کند.

دیگر خبرها

  • شکار دیدنی مار کبرا با بطری
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • طرز تهیه آبگوشت زغالی به روش روستائیان هندی (فیلم)
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • پخت ۱۰ کیلو چلو میگو توسط آشپز مشهور هندی (فیلم)