Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی عصر روز دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه نشست بررسی و ارائه گزارش عملکرد اعضای شورا در یکصدمین روز استقرار شورای شهر تبریز با حضور فریدون بابایی اقدم، حکیمه غفوری، سید کاظم زعفرانچیلر، احد صادقی، یاسین بجانی، روح‌اله دهقان‌نژاد، علیرضا نوای باغبان، روح‌اله رشیدی و غلامرضا احمدی اعضای شورای شهر تبریز در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

غلامرضا احمدی، نایب‌ رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای سخنان خود گفت: اولویت‌هایی که بر اساس این اولویت‌ها در ایام انتخابات تبلیغات کردیم و محور کار خود قرار دادیم، شامل مبارزه با بی‌عدالتی، تبعیض و فساد، تدوین برنامه‌ی جامع فرهنگی، سامان‌دهی حاشیه‌نشینی، توسعه‌ی حمل‌ونقل پایدار، حل مشکلات و موضوعات محیط‌زیست و منابع طبیعی، ایجاد درآمد پایدار برای شهر توجه به هویت شهری، شفافیت و فساد ستیزی بود.

وی ادامه داد: من احساس کردم که می‌توانم این برنامه‌ها را در قالب عضویت در کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر پیگیری پیگیری کنم و به‌همین‌جهت عضو این کمیسیون شدم و در قالب کمیسیون خواسته‌های خود را پیگیری کردم. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که احتمال ایجاد فساد در آن وجود داشت، بحث ارتباط ارباب‌رجوع با کارکنان و کارمندان بود که به‌همین‌جهت بحث هوشمندسازی را یکی از ابزارهای مهم قرار دادیم و یکی از اهداف ما مراقبت و کم کردن این مراجعات است که در همین راستا شورای پنجم سامانه‌های شفافیت را راه‌اندازی کرد، اما اجرایی نکردند و ما در آغاز شورای ششم اجرایی کردن سامانه‌های شفافیت را پیگیری کردیم همچنین یکی دیگر از موضوعات مهم بحث خزانه‌داری متمرکز است که کلیدش نیز در شورای ششم زده شد. 

احمدی با تاکید بر مطالبه‌گری از نهادهای نظارتی مانند حراست و بازرسی شهرداری افزود: علاوه‌براین که باید از حراست و بازرسی شهرداری مطالبه‌گری کنیم تا این نهادها نقش مهم خود را ایفا کنند، با حضور در مساجد در جمع نخبگان دانشگاهیان و اصحاب رسانه نسبت ‌به تقویت مشارکت مردمی و نظارت مردم بر امورات شهرداری نیز اقدام کردیم. 

وی در بخش پایانی این قسمت از سخنان خود گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما تلاش برای افزایش ضریب نفوذ حسابرسی در شهرداری بود چرا که در دوره‌های قبل حسابرسی شهرداری بسیار ضعیف بود و ما سعی کردیم در این دوره حسابرسی‌ها را به‌روز کنیم؛ همچنین برای ایجاد نظام مالی در شهرداری، ایجاد سامانه‌ی حسابداری تعهدی را نیز یکی از برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. 

روح‌اله دهقان نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر نیز در ابتدای سخنان خود گفت: شوراهای قبلی نیز همگی و اکثراً با شعار مبارزه با فساد و فساد ستیزی راهی شورای شده بودند، اما به‌طور مثال اجرای کامل سامانه‌هایی مانند شفافیت چک و سامانه‌های ماشین‌آلات و غیره نمونه‌هایی از مبارزه با فساد بود که در شورای ششم انجام شد.

وی با بیان این‌که به اجراکنندگان سامانه‌های شفافیت گفته‌ام که من آبروی خود را می‌گذارم تا این سامانه‌ها اجرا شود، افزود: در دوره‌های قبل چک ۱۵۰ میلیون تومانی به مدت پنج سال در کشوی میز مانده بود حال شما مقایسه کنید ۱۵۰ میلیون تومان پنج سال قبل با تورم صورت‌گرفته به نرخ روز چقدر می‌شود و یا این‌که قبلاً ماشین سنگین به مدت ۱۰ سال برای تعمیر برده شده بود و کسی هم نمی‌دانست آن ماشین کجاست، اما اکنون تمامی جزئیات تعمیرات و هزینه‌های نگهداری ماشین‌آلات مشخص شده‌است لذا این موارد است که مبارزه با فساد را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: یکی از افتضاح‌ترین بخش‌های شهرداری، بخش حقوقی این مجموعه بود و تمامی قراردادها به ضرر شهرداری بسته‌شده بود به‌طوری‌که در بدیهی‌ترین پرونده‌ها نیز شهرداری شکست می‌خورد؛ همچنین در بخش سرمایه گزاری نیز چندین پروژه را به‌صورت رندمی بررسی کردیم و مشخص شد که بعضی از قراردادها فاسد هستند. 

دهقان نژاد در خصوص پروژه‌ی قطار شهری تبریز نیز گفت: یکی از اولین اقدامات من در خصوص مترو بود، اما عده‌ای این کار را سیاسی کردند؛ من بازهم معتقد هستم که باید موضوع تحقیق و تفحص از مجموعه قطار شهری اجرا شود ولی چون نتوانستم اعضای شورا را قانع کنم، این‌موضوع به کمیسیون عمران ارجاع داده شد، اما در همین‌جا از رسانه‌ها می‌خواهم به این‌موضوع ورود پیدا کنند. 

وی، همچنین در خصوص بحث نیروی انسانی شهرداری خاطرنشان کرد: براساس چارت سازمانی تعداد نیروی انسانی ۳۸۳۸ نفر است، اما درحال‌حاضر ۱۵ هزار نفر در شهرداری مشغول به کار هستند یعنی برای هر صندلی سه نفر وجود دارد ولی با توجه به این‌که صفر تا صد حقوق کارکنان شهرداری از جیب مردم داده می‌شود، میزان رضایت مردم از شهرداری بسیار پایین است. 

وی اضافه کرد: اکنون سامانه‌ی نیروی انسانی درحال بروزرسانی است؛ قبلاً افرادی بودند که در بیرون از شهرداری مغازه داشتند و به شهرداری نمی‌آمدند و حقوق‌های کلانی می‌گرفتند، اما اکنون براساس طرح انسداد نیرو که در شورای ششم کلید آن زده شد، از یکم شهریور ۱۴۰۰ هیچ فرد جدیدی وارد شهرداری نشده ‌است و شهردار نیز به مسئول نیروی انسانی شهرداری گفته‌ است که حتی یک نفر نیز نباید نسبت جدید وارد شود؛ اعضای شورا قانوناً می‌توانند دو نفر را به دفتر خود بیاورند که بعضی از اعضا حتی این دو نفر را نیز نیاورده‌اند. 

یاسین بجانی، سخنگوی هیأت‌ رئیسه‌ی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: یکی از وعده‌های من در ایام انتخابات، ارتقای صنعت گردشگری شهر تبریز بود و در این ‌راستا کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری را ادغام و کارهای مثبتی انجام داده‌ایم و یکی دیگر از مشکلات تبریز، سیستم حمل‌ونقل ما است به‌طوری‌که در اکثر شهرها در تمامی محلات خدمات حمل‌ونقل داده می‌شود، اما به دلیل این‌که در محلات قدیمی ما کشش وجود ندارد، خدمات حمل‌ونقل شهری داده نمی‌شود.

احد صادقی، دبیر شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در خصوص نیروی انسانی شهرداری تبریز گفت: تعداد نیروی انسانی براساس چارت سازمانی ۳۸۳۸ نفر است، اما به‌غیر از این تعداد نیروهایی نیز هستند که در بحث تنظیف، فضای سبز و یا به‌عنوان پاکبان از طریق قراردادهای حجمی در شرکت‌های  پیمانی درحال فعالیت هستند و مجموع کل این کارکنان تقریباً ۱۱ هزار نفر است، اما چون درحال‌حاضر نمی‌دانیم که بهره‌وری این تعداد از افراد خوب است یا نه، طرح انسداد ورود نیروهای جدید به شهرداری را کلید زدیم که طبق این طرح نیروهایی که در داخل شهرداری نیستند و یا در جای دیگری مشغول به کار هستند، باید به جای اصلی خود برگردند چرا که اکنون در بعضی از ادارات چندین نفر اضافی و پشت میز نشین وجود دارد درحالیکه در جایی دیگر با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم لذا اصلی‌ترین دستاورد ما در بحث نیروی انسانی طرح سامان‌دهی نیروی انسانی و انسداد ورود نیروهای جدید به شهرداری است. 

وی در خصوص بحث بودجه شهرداری نیز خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که کل هزینه کرده شهرداری در بحث پرداخت به کارکنان حدود ۴۹۶۸ میلیارد تومان می‌باشد و این مبلغ از طریق ماده ثبت و صدور پروانه‌ها تامین می‌شود؛ همچنین یکی از اقدامات مهم شورای شهر در خصوص بحث بودجه، راه‌اندازی اجرای خزانه‌ی متمرکز بود که بعد از دو ماه بررسی درخصوص موانع و مشکلات از آبان‌ماه اجرا شد. 

وی تاکید کرد: هیچ‌کس نباید از اجرای خزانه‌ی متمرکز ناراحت شود چرا که باعث می‌شود تا دست بسیاری از افراد از بودجه و دادن بودجه زیاد به مناطق کوتاه شود. 
در این قسمت از جلسه هر کدام از اعضای شورا می‌بایست به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دادند. 

دهقان‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی‌بر بحث انتخاب شهردار و همچنین حواشی روز انتخاب شهردار و حمایت خود از حمید منجم گفت: یکی از افتخارات بنده حمایت از آقای حمید منجم بود اکنون که فضا غیر هیجانی است و همه‌چیز تمام‌شده است، شما را به مرور برنامه‌های ارائه‌شده توسط کاندیداهای شهرداری دعوت می‌کنم؛ افرادی که برای ارائه‌ی برنامه آمده بودند اکثراً یا برنامه‌ی چشم‌انداز ۹ ساله را ارائه دادند تا به نوعی اعضای شورا را قانع کنند یا برنامه‌های خود را از شهرهای دیگر کپی کرده بودند و یا صرفاً صحبت‌ها و برنامه‌های شعارگونه را ارائه می‌دادند. 

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ی آقای منجم را مجدداً مطالعه کنید، خواهید دید که بسیاری از زمینه‌ها و موضوعات این برنامه تولیدی توسط جوانان تبریزی بود؛ تمامی زیروبم برنامه‌اش را از پیش‌کسوتان مشورت گرفته ولی توسط جوانان نوشته بود. 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از افراد برداشت اشتباهی از بیانات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص استفاده از جوانان داشته‌اند؛ منظور ما از استفاده از جوانان به ‌هیچ ‌عنوان به این معنی نیست که افرادی بیست‌ساله را به‌عنوان مدیر انتخاب کنید، اما بهتر است بروید و همه‌ی برنامه‌ها را مجدداً بخوانید و ببینید کدام برنامه ارائه‌شده خوب بود. 

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز در خصوص حواشی روز انتخاب شهردار نیز گفت: براساس قول‌هایی که  اعضای شورا داده بودند، فکر می‌کردم آقای منجم آن روز انتخاب شود، اما نمی‌دانستم یک‌شبه رای‌ها عوض خواهد شد؛ این‌که رای حق طبیعی افراد بوده و ممکن است تا آخرین لحظه عوض شود کاملاً طبیعی است، اما صداقت چیز دیگری است. 

وی افزود: تاکید من در روز انتخاب شهردار این بود که شهردار با هفت رای دچار مشکل خواهد شد بهتر است به‌جای هفت رای، ده و یا سیزده رای داشته باشد؛ بنده خودم به آقای رنجبر و آقای منجم رای دادم، اما این را می‌دانستم که شهردار با اخذ هفت رأی به حاشیه می‌رود؛ در آخرین لحظه به آقای منجم پیام فرستادم تا انصراف خود را اعلام کند، اما تلفن همراهش نزد فرد دیگری بود متأسفانه بعد از مطرح کردن این سخنان دو نفر از اعضای شورا حرمت من را شکستند، اما من پاسخ آن‌ها را ندادم. 

احمدی نیز در خصوص بحث سوال از شهردار و همچنین انتصابات شهردار گفت: وظیفه‌ی ما به‌عنوان عضو شورا انتخاب شهردار بود و شهردار نیز می‌تواند براساس اختیارات خود برای اعمال مدیریت، افرادی را منصوب کند، اما آیا منِ عضو شورا می‌توانم در این انتصابات دخالت کنم؟ تجربه نشان داده‌است که در اکثر مواقع بحث مشورت در کار نبوده بلکه سهم‌خواهی بوده است؛ دانشجویان عزیز بدانید که در گذشته مناطق را بین اعضای شورا تقسیم می‌کردند. 

وی افزود: آیا ما شناخت کافی از پرسنل ۱۲ هزارنفری شهرداری داریم؟ درحالیکه ما در خصوص افراد به یک سلیقه واحد نخواهیم رسید لذا انتخاب‌کننده بعد از گرفتن مشاوره و با سلیقه خود و با توکل به خدا معاونین خود را انتخاب خواهد کرد و مسلماً بعضی از افراد با سلیقه ما سازگار نخواهند بود، اما متاسفانه ما هرگز محاسن افراد را نمی‌بینیم. 
وی با تاکید بر اینکه پاک بودن بالادستی‌ها یکی از عوامل فساد ستیزی است، گفت: من وقتی مشاهده کنم که برای فساد ستیزی، برقراری عدالت و همچنین شفافیت، مابین اعضای شورا اتحاد و محبت وجود دارد، با فردی که اختلاف‌سلیقه داشته باشم نیز همراهی می‌کنم و و قطعا هر کدام از افراد منصوب‌شده توسط عفو شهردار مشکل یا ایرادی داشته باشد تذکر خواهیم داد، اما تذکر در خصوص ایرادات افراد با اینکه بگوییم چرا فرد موردنظر من منصوب نشده‌است، متفاوت است. 

دهقان نژاد نیز بیان کرد: متأسفانه روند فعلی تفکرات شهردار مشکل دارد و آقای شهردار با افرادی خارج از شورا مصلحت می‌گیرد؛ من در جلسه اخیر شورا گفتم و امروز نیز می‌گویم خاک بر سر اعضای شورای شهری باشد که شهردار آن شهر برای انتصاب معاونین و مدیران خود با ۲۰ نفر خارج از شورا مشورت می‌کند، اما با اعضای شورا مشورت نمی‌کند؛ آیا انتصاب فردی که حکم قطعی قضایی دارد مبارزه با فساد است؟ 

بجانی نیز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا سوال از شهردار به‌معنی سهم‌خواهی از شهردار است، گفت: سهم‌خواهی ما عبارت است از آبادی و حل مشکلات شهر، استفاده از نیروهای جوان، متخصص، ولایی و انقلابی داخل شهرداری لذا از روز نخست شورای ششم دغدغه‌ی ما این بود که افرادی خارج از مجموعه شهرداری به‌عنوان مامور به خدمت وارد مجموعه نشوند و قرارداد مأمورین به خدمت فعلی بعد از اتمام تمدید نشود؛ آیا از بین ۱۳ هزار نفر یک فرد سالم پیدا نمی‌شود؟ اکنون بیش ‌از ۳۰۰ نفر در شرف بازنشستگی هستند و حرف ما این است چرا افرادی از داخل مجموعه شهرداری به‌عنوان معاون و یا مدیر انتخاب نشده و از بیرون می‌آورند؟ انتصابات شهردار جزء عملکرد شهردار محسوب می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای این صحبت‌های ما را به‌عنوان جنگ زرگری مطرح می‌کنند. 

وی ادامه داد: من به شهردار پیشنهاد می‌کنم به‌جای این‌که به افرادی خاص تبلت بدهید و به آن‌ها بگویید در فضای مجازی کامنت بگذارند به تذکرات ما گوش دهید، افراد سالمی بیاورید متأسفانه مهندس ناظر یکی از پروژه‌ها به معاون شهردار پیام می‌فرستد و در مورد مشکلات پروژه سوال می‌کند، اما معاون شهردار به او می‌گوید تو اشتباه کردی که  در وقت غیراداری به من پیام دادی! 
سخنگوی هیأت‌رئیسه شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز تاکید کرد: من هیچ فردی را برای شهردار تحمیل نکردم بلکه فقط تعدادی را پیشنهاد دادم متأسفانه اکنون به من می‌گویند سهم‌خواهی می‌کنم؛ این‌که ما از شهردار بخواهیم، جوانان ولایی، انقلابی و متخصص داخل مجموعه را به‌عنوان معاون و مدیر انتخاب کند، آیا این سهم‌خواهی است؟ ما جزو حامیان شهردار هستیم و رأی من تاثیرگذار بود، اما چرا عده‌ای اصرار دارند تا سوال از شهردار را به‌عنوان استیضاح طلبی مطرح کنند؟ 

صادقی نیز گفت: متأسفانه شورای ما شورای تیتر سازی و نفسانیت است؛ من هرگز حرفی را نمی‌زنم که منافع شهرم به خطر بیافتد لذا ما باید مواظب باشیم وحدت شورای انقلابی به خطر نیافتد؛ من با وجود این‌که در لیست انتخاباتی عدالت‌خواهان حضور نداشتم، اما اکنون پاسخ‌گوی عمل خود هستم و با افراد همراهی می‌کنم که جریان انقلابی با انتخاب آقای رنجبر و منجم موفقیت بزرگی را کسب کرده‌اند چرا هیچکس شکست جریان مافیای حاکم را مطرح نکرد؟ ما آقای منجم را توانمند دیده و به‌همین دلیل او را معرفی کردیم، اما موضوع اصلی این بود که باید جریان انقلابی پیروز می‌شد نه شخص خاص. 

وی افزود: نباید مصالح شهر و شورا را زیر سوال ببریم، معنی انقلابی‌گری ما را در عملکرد ما خواهید دید؛ اگر آقای رنجبر کار و اقدامی غیرقانونی انجام داد باید تنبیه شود، ما باید بر اساس قانون حرف بزنیم نه نفع شخصی. 

در بخش دوم این نشست غفوری، بابایی اقدم، نوای باغبان، زعفرانچی‌لر و رشیدی پاسخ‌گوی سوالات دانشجویان بودند. 

حکیمه غفوری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از ایراداتی که بنده در ایام انتخابات به دوره‌های قبل گرفته بودم، بحث عدم شفافیت بود در همین راستا از هفته‌ی قبل کمیته‌ی شفافیت مدیریت شهری راه‌اندازی شده ‌است؛ از دوره پنجم سامانه‌های شفافیت ایجاد شده بود که اگر این سامانه‌ها به‌صورت کامل اجرا شود موجب ایجاد اعتماد مردم نسبت‌به نیروهای شهرداری و در نتیجه موجب پیشرفت و رونق شهر خواهد شد. 

وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی کارهایی مانند تصویب بحث خانه باقرخان و تبدیل آن به لایحه تشکیل کار گروه و مرمت گلزار شهدا را تعریف و راهکارهایی را برای واگذاری سوله‌ها به متقاضیانی از سمن‌ها و تبدیل این پارک به یکی از پارک‌های تاریخی و جلوگیری از تکدی‌گری‌ها ارائه دادیم که متأسفانه علی‌رغم شعار تبریز شهر بدون گدا اخیراً افرادی هستند که شاید نیز مرد باشند، اما با پوشش چادر شب گدایی می‌کنند که وجهه و شأن چادر را پایین می‌آورد. 

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در خصوص عملکرد این کمیسیون در شورای ششم گفت: درطول ۱۳ جلسه‌ای که برگزار کرده‌ایم موضوعاتی مانند تبیین طرح جامع تفصیلی، مشکلات مربوط به حریم تبریز و بخش شدن باسمنج، طرح پارک بزرگ، محدوده بافت تاریخی تبریز، بحث حاشیه‌نشینی و مسیرگشایی و یجاد دفاتر تسهیل‌گری توسط شهرداری علاوه بر دفاتری که توسط معاونت‌های اجتماعی استانداری تشکیل شده‌است از جمله مسائل مطرح‌شده در کمیسیون بود.

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز گفت: با توجه به این‌که تمامی فعالیت‌های شهرداری به نوعی مربوط به بحث بودجه و هزینه کرده ‌است، کمیسیون برنامه و بودجه تقریباً به تمامی فعالیت‌ها سایه انداخته‌ است  و یکی از برنامه‌های ما نظارت بر تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری و همچنین فراهم کردن مقدمات بودجه سال بعد با استفاده از نقاط ضعف و قوت بودجه سال جاری بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تورم وجود دارد، هزینه‌های شهرداری نیز طبیعتاً بالا رفته و عدد بودجه نیز بالا خواهد رفت؛ اکنون بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود که تقریباً ۷۲ درصد از این بودجه تحقق یافته‌ است که ظاهرا میزان قابل‌قبولی است، اما ۳۰ درصدی که تحقق نیافته دست ما را برای خدمت‌رسانی به مردم بسته‌است؛ ما اصرار داریم که افکار عمومی را در جریان میزان تحقق بودجه قرار دهیم. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در خصوص خزانه متمرکز شهرداری نیز گفت: خزانه متمرکز یک خواست عمومی بود که درنهایت از آبان‌ماه سال جاری عملی شد و تمامی برداشت‌ها براساس اولویت‌های مناطق انجام گرفت و دیگر مثل سابق نیست که مناطق کم برخوردار سهم کمی از بودجه را به خود اختصاص دهند. 

سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌هایی که می‌تواند نقش بزرگی در مدیریت شهری ایفا کند، کمیسیون گردشگری است ما در این کمیسیون ابتدا آسیب‌شناسی کردیم و براساس تحقیقاتی که انجام شد مشاهده کردیم که به‌عنوان مثال در استان البرز که نسبت‌به استان‌های بزرگ مانند مشهد، اصفهان و تهران وسعت کمتری نیز دارد، بحث مدیریت سرمایه‌گذاری را به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که نگاه محافظه‌کارانه و خردنگر داریم؛  به ‌عنوان مثال در یکی از مگا پروژه‌های مهم تنها به‌خاطر پنج درصد اختلاف مالی مابین پیمانکار و شهرداری، پروژه راکد مانده ‌است درحالی‌که اگر آورده‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این پروژه را نگاه کنیم، خواهیم دید که به ‌مراتب زیاد است.

وی افزود: هشت مشکل اساسی پروژه‌ها را مشخص کردیم؛ یکی از این مشکلات عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری قبل ‌از اعمال نظر ماده پنج است و با توجه به این‌که ماده پنج بعد از عقد قرارداد مخالفت خود را اعلام می‌کند در نتیجه پروژه ناقص می‌ماند؛ همچنین تعارضات مالکیتی، عدم اخذ ضمانت‌نامه، عدم بررسی اهلیت سرمایه‌گذار و عدم انجام مطالعات از دیگر مشکلات بود. 

روح‌اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز نیز در خصوص دلایل تاخیر تکمیل پروژه‌های عمرانی تبریز گفت: مهم‌ترین دلیل عدم تامین مالی، تورم بالا و تعدیل‌های صورت‌گرفته است؛ همچنین به‌عنوان مثال در روگذر ارتش آزادی مشکلاتی در خصوص تاسیسات زیرزمینی به وجود آمد که در زمان طراحی مطالعه دقیقی صورت نگرفته بود و وعده‌ی جدیدی هم که در خصوص تکمیل این پروژه در ۱۵ اسفند سالجاری داده‌اند در صورت تزریق مجدد منابع محقق خواهد شد ولی متأسفانه برخی افراد با تفکرات گذشته مدیریت می‌کردند؛ در گذشته مدیران می‌گفتند زمین را بکنید دیگران می‌آیند کار می‌کنند.

وی در خصوص بحث مشکلات حمل‌ونقل شهری نیز گفت: در بحث قطار شهری علی‌رغم تزریق متعدد منابع، مردم همچنان طعم شیرین مترو را نچشیده‌اند و مشکلات مربوط به اتوبوسرانی همواره مطرح بوده‌است البته خوشبختانه با فعال شدن اوراق ۱۰۰ میلیارد تومانی در بحث اتوبوسرانی ۲۲ دستگاه خریداری شده ‌است و تا یک ماه آینده وارد چرخه حمل‌ونقل شهری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته فرماندهی مقتدری در شهرداری وجود نداشت، افزود: در بحث قیر به دلیل افزایش در بحث آسفالت به دلیل افزایش قیمت قیر تأخیری به وجود آمد و ما شرمنده مردم شدیم و نواقص خط یک مترو بعد از آن حادثه همچنان باقی‌مانده است؛ تاکسیرانی نیز وضعیت خوبی ندارد و وانت‌بارهایی که اکنون شهر را عاصی کرده‌اند باید از طریق سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار مدیریت و شناسایی شود، اما این کار انجام نشده است.

غفوری در ادامه در خصوص بحث جنگ زرگری که در واکنش به طراحان سوال از شهرداری مطرح کرده بود، گفت: من از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت‌ها را نشان دهند؛ من صراحتاً گفتم که شورای ششم وارد این وادی نشده ‌است چرا که تنها یک ماه از حکم شهردار گذشته بود و سوال حق مسلم شورا است، اما متأسفانه کنجکاوی‌های برخی افراد خارج از شورا شائبه‌هایی ایجاد کرده بود چرا که آن‌ها دیدند که از آقای رنجبر چیزی به آن‌ها عاید نخواهد شد و این حواشی را ایجاد کردند.

بابایی اقدم نیز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که آیا او جزو مخالفان و یا موافقان شهردار است، گفت: من هرگز مسائل شخصی را در تصمیمات شورا لحاظ نکرده‌ام و در شورای پنجم نیز از آقای شهین باهر تا جایی‌که می‌توانستم حمایت کرده‌ام اما وقتی دیدم نسبت‌به عملکرد او نقد دارم، انتقاداتم را بیان کردم و روابط دوستانه را لحاظ نکردم و اکنون نیز در خصوص آقای رنجبر همین‌طور است، نه‌تنها من بلکه هیچ کدام از اعضای شورا با آقای رنجبر عقد اخوت نبسته‌ایم؛ من چند شرط را برای آقای رنجبر مطرح کرده‌ام و یک شرط در خصوص حاشیه‌نشینی و دوم این بود که تعاملات بین شورای شهر و شهردار صرفاً به جلسات شورا خلاصه نشود.

وی افزود: بعضی از اقدامات آقای شهردار بسیار خوب بود و مطمئناً مؤثر خواهد بود ازجمله انتخاب آقای گنجی به‌عنوان شهردار منطقه ۱۰؛ من بارها گفته‌ام و اکنون نیز تاکید می‌کنم اگر در اتمام سال نخست شورای ششم عملکرد مثبتی در حاشیه‌نشینی نبینم، حضورم را در این شورا بی‌معنی دیده و شورا را ترک خواهم کرد.

نوای باغبان نیز در خصوص بحث درآمد پایدار شهر و شهرداری گفت: در دهه ۷۰ دولت و مجلس محترم قانونی را وضع کردند که براساس آن شهرداری‌ها باید به‌صورت مستقل اداره‌شده و بر روی پای خود بایستند بطوری که تا قبل‌از آن شهرداری‌ها به‌صورت قائم‌مقامی اداره می‌شد که بعد از تصویب این قانون بودجه ملی شهرداری‌ها کاملاً قطع شده و شهرداری‌ها را ملزم کردند تا درآمد و هزینه‌های خود را خودش تامین کند و جایگزینی هم برای درآمدهای ملی تعریف نکرده‌اند و تنها سه درصد از ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که از مردم اخذ می‌شود به شهرداری اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: اکنون مطالبه‌ی جدی ما از حاکمیت مشخص کردن جایگزین درآمد ملی است که شهرداری‌ها را از آن محروم کرده‌اند در حال حاضر هزینه جاری به‌ شدت افزایش و قیمت تمام‌شده هزینه‌های عمرانی زیاد شده‌است و ما عملاً شهر را گران اداره می‌کنیم؛ ما باید به مردم بگوییم که قیمت اقدامات انجام‌شده ما چند است، نمره ما اصلا قابل‌قبول نیست  و نیروی انسانی ما از تمامی سازمان‌ها زیاد است و هزینه‌اش را مردم می‌دهند.

زعفرانچی‌لر نیز در خصوص سوال خود از شهردار تبریز گفت: تاکید من بر استفاده از افرادی بود که احتمال بازنشستگی شان وجود دارد که این‌موضوع نباید مانع رشد نخبگان در مجموعه‌ شود؛ کارمندان در یک مجموعه از صفر شروع کرده و به‌جایی می‌رسند که انتظار دارند به‌عنوان مدیر انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس در شهرداری به من منتسب نیست و شورا حق دارد هر زمانی‌که نیاز دید و سوال ایجاد شد، سوال خود را مطرح کند، اما اصلا خوب نیست که سوالاتی را که مطرح می‌کنیم به‌عنوان سهم‌خواهی تلقی شود؛ من هیچ‌کس را به شهرداری توصیه نکرده و هیچ سهم‌خواهی انجام نداده‌ام.

رشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای او را به ‌عنوان شهردار سایه مطرح می‌کنند، گفت: شهردار سایه زمانی انجام می‌گیرد که یا شهردار فردی حقیر باشد یا فردی که می‌خواهد شهردار سایه باشد، حقیر باشد که عملاً نه بنده حقیر هستم نه آقای رنجبر؛ اما تاکید می‌کنم سایه به سایه شهردار در امر نظارت حضور خواهم یافت.

وی ادامه داد: یکی از وظایف شورا، سیاست‌گذاری بدون تعارف با شهردار است؛ بعد از جلسه سوال از شهردار من گفتم که این جلسه باعث شد تا شهردار متوجه شود که شورای ششم چقدر در کار خود جدی است.

وی افزود: شهردار تبریز شدن هزینه دارد، هر کس که شهردار تبریز می‌شود نامش در تاریخ ثبت خواهد شد؛ کسی که خودش را به‌عنوان شهردار تبریز مطرح می‌کند و این آمادگی را در خود ایجاد می‌کند باید برای هر گونه سوال و نظارت از سوی شورای شورای شهر آماده باشد.

وی تاکید کرد: سوال از شهردار یک موضوع عادی است و به‌نظر من همیشه باید مطرح شود؛ بنده خودم را جزو تیم شورا می‌دانم و ما اصلا تیم شهردار نداریم.

رشیدی خاطرنشان کرد: من آسیب‌دیده‌ی بحث حاشیه‌نشینی هستم و به آقای رنجبر هم گفتم اگر مرد میدان هستی و می‌توانی عدالت را برقرار کنی و مشکلات حاشیه‌نشین را حل کنی، ما از تو حمایت می‌کنیم؛ ما چیزهای بزرگی را مانند شفافیت، عدالت و نظم سازمانی از شهردار خواسته‌ایم.

وی در پاسخ به یکی از سوالات در خصوص این‌که چرا مانند گذشته نسبت ‌به عملکرد شهرام دبیری عضو دیگر شورای شهر موضع‌گیری نمی‌کند، گفت: مگر قرار است بنده هر جلسه با آقای دبیری بحث و جدل کنم؟ مگر من ماشین موضع‌گیری  هستم؟ وقتی‌که آقای دبیری در خصوص یک موضوع اظهار نظر نمی‌کند چه لزومی دارد بنده موضع‌گیری کنم؟ آقای دبیری نه رییس کمیسیون است و نه مثل سابق عضو مؤثر شورا لذا باید موضع‌گیری موضوعیت داشته باشد تا بنده مطرح کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی شوراي شهر شورای شهر تبریز شهرداري شهرداری تبریز شورای اسلامی کلان شهر تبریز پاسخ به سوالی مبنی شورای شهر تبریز سامانه های شفافیت سوال از شهردار مبارزه با فساد میلیارد تومان انتخاب شهردار سخنان خود گفت شهر تبریز نیز نیروی انسانی شهردار تبریز سرمایه گذاری رئیس کمیسیون شورای ششم مدیر انتخاب حاشیه نشینی شهرداری نیز بابایی اقدم نوای باغبان نیز در خصوص خصوص بحث شهرداری ها روز انتخاب فساد ستیزی دهقان نژاد اعضای شورا آقای رنجبر سامانه ها سهم خواهی موضع گیری برنامه ها بودجه سال حمل ونقل ی شفافیت خواهد شد پروژه ها ی شورای روح اله نیز گفت عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه نهایی تعیین تکلیف «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت روز جمعه در بازدید از پروژه «برج‌های دوقلو» در شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: پروژه «برج‌های دوقلو» از جمله پروژه‌هایی است که از مطالبات عمومی مردم است و تقریباً بر اساس گزارشی که به من داده‌اند، قریب به ۱۰ سال بوده که شروع شده است.

وی عنوان کرد: الان مدتی است که کارگاه این پروژه فعال نیست.

استاندار لرستان در ادامه با بیان اینکه این پروژه صاحبان متعددی دارد، بخشی از آن مربوط به بنیاد شهید، بخشی مربوط به شهرداری و همچنین شرکت پیمانکاری هم بوده که ادعایی دارد در پروژه مشارکت داشته است، افزود: صحبت کردیم، گزارشی که شهردار و.. دادند، زمینه آغاز فعالیت این پروژه فراهم شده است.

شفقت، بیان داشت: قرار شده که دو تا سه هفته دیگر با حضور همه کسانی که در این پروژه دست‌اندرکار بوده‌اند، جلسه نهایی را برگزار کنیم و دررابطه‌با این پروژه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری شود و ببینیم راهکار اجرایی چیست.

وی تأکید کرد: الان هیچ‌گونه تصمیمی من نمی‌توانم بگیرم، ولی بر اساس گزارش شهردار، فرایند شروع به کار پروژه تقریباً فراهم شده است.

استاندار لرستان، تأکید کرد: من خودم هم یک سری پیشنهادت دررابطه‌با این پروژه دارم که در جلسه‌ای که قرار است برگزار شود در مورد آنها صحبت خواهم کرد.

کد خبر 6089413

دیگر خبرها

  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • جلسه نهایی تعیین تکلیف «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد برگزار می‌شود
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران