Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با راه‌اندازی سیستم آبیاری تحت‌فشار بوستان غدیر، صرفه‌جویی 233 میلیون لیتری در مصرف منابع آب صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، پیام جوادیان با اشاره به راه‌اندازی سیستم آبیاری تحت‌فشار بوستان غدیر اظهار کرد: این بوستان طی سال‌های اخیر با صرف هزینه‌های بسیار از سوی شهرداری توسعه قابل‌توجهی پیداکرده و از یک پارک جنگلی به یک بوستان‌ مناسب شهری و کمپینگ زائر تبدیل‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به توسعه فضای سبز و بهسازی فضاهای عمومی این بوستان خاطرنشان کرد: شبکه آبیاری این بوستان نیز اصلاح و بهسازی شده است و سیستم تحت‌فشار در آن اجرا و راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه این طرح کل مجموعه بوستان غدیر و بلوار غدیر و بخشی از پردیسان را تحت پوشش قرارمی‌دهد خاطرنشان کرد: این طرح با طراحی امور آب سازمان انجام‌شده و شامل یک دستگاه مخزن بتنی ۴۰۰ هزار لیتری با هزینه حدود ۹ میلیارد ریال است.

وی اجرای سیستم پمپاژ و اتوماسیون این طرح با هزینه ۲ میلیارد ریالی را موردتوجه قرار داد و افزود: لوله‌گذاری این پروژه نیز با هزینه ۶ میلیارد ریال انجام‌شده است.

جوادیان بیان کرد: در این پروژه ۳۰ هکتار از اراضی بوستان که به‌صورت غرقابی و سنتی آبیاری می‌شد به‌صورت قطره‌ای درآمد که باعث صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۲۳۳ میلیون لیتر در سال می‌شود؛ علاوه برآن می‌توان با آزادسازی چاه‌های درگیرغرقابی، نسبت به آب‌رسانی به دیگر عرصه‌های پردیسان اقدام کرد.

وی یادآور شد: همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود تا پایان سال بقیه قطعات غرقابی نیز به آبیاری تحت‌فشار تغییریابد که با این اقدام نیز شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان۸۵ میلیون لیتر در سال خواهیم بود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بوستان غدیر آبیاری تحت فشار بوستان غدیر راه اندازی صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 درصد کشت های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ آبیاری می شود و با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

 علی دیانتی افزود: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی نزدیک به 50 درصدی در مصرف آب، موجب بهبود فرآیند آبرسانی در زمینهای کشاورزی وافزایش تولیدمی‌شود.

                                                                                  

دیانتی بیان کرد: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.                                                                                                

وی گفت: در این سیستم  آبیاری، آب به منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شده که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک  از مزایای حفاظت خاک در این سیستم است.

   دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.                   

   وی ادامه داد:  این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و کلیه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی می باشند، استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق