Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مسئول واحد قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر و مدرس دانشگاه حضرت فاطمه معصومه (س) را تجلی‌گاه حضرت زهرا (س) دانست و گفت: حضرت معصومه(س) در آغوش امامت تربیت یافت، او دختر امام، خواهر و عمه امام است و همین امر عامل باعث شد که ایشان علاوه بر همه شایستگی‌های فردی که در وجود خویش به وجود آورده بود از این عوامل نیز به عنوان مکمل و پشتوانه ترقی و تکامل معنوی، اخلاقی و علمی بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرج یارمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا؛ افزود: یکی از عالی‌ترین نمونه‌های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) است؛ عبادت و شب زنده‌ داری ایشان در دوران حیات گهر بارشان نمونه ای از عبودیت، خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شخصیتی رفیع و مقامی والاست بطوری که ائمه طاهرین (ع) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کرده‌اند، افزود: از امام رضا (ع) درباره زیارت قبر این بانو فرمود" هر کس او را زیارت کند بهشت برای او است‌. "

این مدرس دانشگاه ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی پیش از این‌که این فرزند گرانقدر متولد شود، از فضیلت زیارت و مدفن او سخن می‌گوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه می‌دهد و می‌فرماید" شهر قم، حرم ماست و در آن زنی از فرزندان من مدفون می‌شود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشتبرای او ثابت می‌شود."

حضرت معصومه (س) از علوم اسلامی آگاهی داشت

مسئول واحد قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر بیان کرد: از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) این بود که ایشان از علوم اسلام و آل محمد (ص) آگاهی داشت و آن حضرت از جمله روایت کنندگان حدیث بود و همین عامل باعث شد که ایشان به نام " محدثه" هم  نامگذاری شوند.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) مانند حضرت زینب(س)  در یکی از درجات عصمت هستند، گر چه در درجات چهارده معصوم(ع) بیان کرد: در مورد سایر القاب حضرت در یکی از زیارتنامه‌های ایشان داریم که :"سلام بر تو ای پاک سرشت و پاک روش، ای ستوده، ای نیکوکار، ای بانوی رشد یافته و پاک و پاکیزه، ای بانوی شایسته و پسندیده."

یارمحمدی در تشریح القاب حضرت معصومه(س) گفت: هر کدام از این القاب، پیام آور یکی از ابعاد ارزش های والای زندگی درخشان او و بیانگر مقام عصمت و طهارت ذاتی و اکتسابی و نشان دهنده جمال و کمال او هستند.

حضرت معصومه (س) در مقام " شفاعت کننده گسترده "

این مدرس دانشگاه افزود: در مورد عظمت شخصیت والای ایشان بالاترین مقامی که می‌توان تصور کرد مقام " شفاعت گسترده ای" بوده که ایشان را سرآمد سایر امامزادگان کرده است و آن در فرازی از زیارتنامه منقول از امام رضا (ع) آمده است که" ای فاطمه، مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن؛ چرا که در پیشگاه خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی."

وی ادامه داد: این روایت در زیارتنامه مشهور حضرت فاطمه معصومه(س)  بیان می‌کند که ایشان شفیعه روز جزا هستند و بعد از حضرت زهرا (س) در زمینه گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به ایشان نمی‌رسد و امام جعفر صادق(ع)  در این رابطه می‌فرماید" با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند."

مسئول واحد قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زندگی نامه آن حضرت، افزود: در سال ۲۰۱ (ه . ق) که مأمون عباسی حضرت امام رضا (عل) را به عنوان ولیعهد خود تعیین کرد، آن حضرت برای برای حضرت معصومه (س) و بستگان خود در مدینه و خصوص نامه‌ای نوشت و آنها را به خراسان دعوت کردند.

یارمحمدی اظهارکرد: حضرت معصومه (س) به مجرد خواندن نامه امام (ع) مشتاقانه برای دیدار برادر در راس یک قافله به همراه برادران و برخی از بستگان خود رهسپار عازم خراسان شد، پس از آنکه حضرت معصومه و همراهان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله را به شهادت رساندند، در همین زمان حضرت معصومه بیمار و برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه، مسموم شد.

وی یادآورشد: هنگامی که خبر ورود حضرت به ساوه و خبر بیماری او به آل سعد رسید، آل سعد به استقبال آن حضرت رفته و در میان آنها موسی‌بن خزرج بن سعد اشعری، یکی از از دانشمندان، روات احادیث معصومین، بزرگان و از رؤسای شیعه اشعری در قم، مهار شتر او را گرفت و او را به شهر قم دعوت کرد، به هنگام ورود به قم از سوی محبان اهل بیت استقبال کم‌ نظیری از خواهر امام رضا (ع) به عمل آمد.

این مدرس دانشگاه افزود: در طول این چند که حضرت معصومه (س) در قم به سر می‌بردند، در سرای موسی‌بن خزرج عبادتگاهی داشت که هم اکنون آن مکان مقدس با بنایی با شکوه مشخص و در کنار آن یک مسجد مجلّل و چند حجره وجود دارد که به عنوان مدرسه علمیّه ستّیّه در محل میدان میر قم خوانده می‌شود، به این عبادتگاه " بیت ‌النور" نیز گفته می‌شود که گواه نورانیت و صفای ممتاز او در ارتباط با خداست.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه (س)  به مدت ۱۷ روز در آن محل توقف داشته و پس از آن رحلت کردند، خاطرنشان کرد: بعد از غسل دادن و کفن کردن و نمازگزاردن برجسد مطهر او، آل سعد در زمینه اینکه که چه کسی سزاوار است که به سرداب رود و فاطمه را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد، با یکدیگر دچار اختلاف شدند، نقل است که در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که صورت خود را بسته بودند بدانجا آمدند و وقتی به جنازه آن حضرت رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گذارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.

یارمحمدی اظهارکرد: موسی بن خررج بر سر تربت آن حضرت سایه‌بانی احداث کرد تا هنگامی که حضرت زینب دختر امام نهم(ع) وارد قم شد و قبه‌ای بر آن مرقد مطهر بنا کرد.

خداوند جلال و جبروت ‏را بر قبر مطهّر حضرت معصومه(س) قرار داد

مسئول واحد قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر با اشاره به شأنیت حضرت معصومه (س)، گفت: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) از پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیّد محمود مرعشی نقل ‏کردند که آن مرحوم درصدد بود که به هر وسیله‌ای که ممکن باشد، محلّ دفن‏ حضرت زهرا(س) را به دست آورد، به این منظور ختم مجرّبی را آغاز کرد و ۴۰ شب آن را ادامه داد تا در شب چهلم به خدمت حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع)شرفیاب شد، امام(ع) به ایشان فرمودند" به دامن کریمه اهل بیت پناه‏ ببرید".

وی ادامه داد: مرحوم حاج سیّد محمود مرعشی عرض می‏کند" من هم این ختم را برای این منظور گرفته ‏ام که قبر شریف ‏بی ‏بی را دقیقاً بدانم و به زیارتش بروم." امام(ع) فرمودند: " منظور من قبر شریف حضرت معصومه(س) در قم است، برای مصالحی خداوند اراده فرموده که محلّ دفن حضرت فاطمه(س) همواره مخفی بماند و بنابراین قبر حضرت معصومه(س) را تجلّیگاه قبر آن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتی که برای‏ قبر شریف حضرت زهرا(س) مقدّر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت ‏را بر قبر مطهّر حضرت معصومه(س) قرار داده است.

یارمحمدی با استناد به حدیثی از از امام صادق (ع) گفت: همانا برای خداوند حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا (ص) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان (ع)حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل ‌بیت حرمی است و آن شهر قم است، همانا بانویی از فرزندانم در آن سرزمین دفن می‌شود که نامش فاطمه است هر که او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حضرت معصومه س وفات حضرت معصومه س استانی فرهنگی و هنری حضرت فاطمه معصومه حضرت معصومه حضرت معصومه س مدرس دانشگاه حرمی است و آن حضرت زهرا آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۵۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد

معاون آستان حضرت معصومه(س) گفت: درب مزین به قلم‌کاری، طلاکاری، گره چوب، میناکاری و خطاطی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برای تقدیم به حرم امام رضا علیه السلام ساخته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، هادی محمود نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری و رونمایی برخی از از پروژه‌ها در ایام دهه کرامت، اظهار داشت: مقرنس کاری در بالای سر رواق قرار دارد که توسط هنرمندان قمی مرمت، تذهیب و نقاشی شده که فاز اول آن در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

وی افزود: درب مزین به قلم‌کاری، طلاکاری، گره چوب، میناکاری و خطاطی با همکاری هنرمندان قم و اصفهان و نظارت مهندسان آستان قدس رضوی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برای تقدیم به حرم امام رضا علیه السلام ساخته شده است.

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دو تن از خیرین و خادمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هزینه های این کار را به عهده داشتند، گفت: این درب در دهه کرامت رونمایی و برای نصب به حرم حضرت رضا علیه السلام ارسال می‌شود.

محمودنژاد با اشاره به رونمایی پروژه کاشی کاری صحن جوادالائمه علیه السلام، بیان کرد: ضریحی برای محلی به عنوان رأس الحسین در کشور سوریه ساخته شده است که در این ایام رونمایی و ارسال می‌شود. هزینه‌های آن را یکی از خیرین و خادمین حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به عهده داشته است.

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در ایام دهه کرامت از ساختمان چند منظوره موکب آستان حضرت معصومه سلام الله علیها رونمایی می‌شود. در این ساختمان امکانات مورد نیاز زائران اربعین مانند وضوخانه، دفاتر خدماتی، محل مراسمات و... در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد + جزئیات
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد
  • درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد