Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آنسل آدامز عکاس مشهور قرن بیستم معتقد است که عکاسی، شعری سوزان و دردناک از یک واقعیت است و تنها می‌شود عکسی را خوب دانست که احساسات را به عمیق ترین شکل درباره چیزی بیان کند؛ با این تعریف تا چه اندازه می‌توان عکس‌های اطرافمان را بازتابی واقعی از واقعیات دانست؟

جایی نزدیک در همین حوالی، علی تشکری نوجوان ۱۸ ساله که در کنار تحصیل کردن به عکاسی می‌پردازد، به خاطر دغدغه‌مندی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، سوژه خود را در بین کودکان کار و زباله‌گردها جستجو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویر آخر او به نام «ظاهر و باطن» که اکنون نام قزوین را در جشنواره عکس مستند طنین انداز کرده است، نمایش یک کودک کار در خیابان نواب جنوبی حوالی مسجد محمدخان بیک است.

کودکان کار در بین آسیب‌های اجتماعی همواره مورد توجه فعالان اجتماعی بوده و در این رابطه مستندات و عکس‌های بسیاری به ثبت رسیده است، اما ترکیب بندی عکس ظاهر و باطن از همان جنسی است که آدامز آن را بیان واقعی احساسات می‌داند.

برای توضیح بیشتر در مورد این عکس و علت سوژه یابی این عکاس با او در این رابطه گفت و گو کردیم؛ این عکاس جوان به سوالات خبرنگار ایرنا چنین پاسخ داد:

ایرنا. ابتدا در مورد خودتان بگویید که چند سال دارید و مشغول چه کاری هستید؟

من ۱۸ ساله ساکن قزوین هستم؛ رشته تحصیلی من علوم انسانی است و با توجه به سن و سالم اکنون در مقطع متوسطه دوم و کلاس دوازدهم به تحصیل می پردازم؛ ‌درحالی که برای قبولی در کنکور تلاش می‌کنم، عکاسی را نیز به صورت حرفه‌ای در کنار تحصیل دنبال می کنم.

ایرنا. دلیل علاقه مندی شما به عکاسی مستند چیست و اینکه اولین جرقه ذهنی شما برای عکس‌های اجتماعی در چه زمانی شکل گرفت؟

دلیل علاقه مندی من به عکاسی مستند این بود که همیشه در محیط‌های شهری و خیابانی عکس می‌گرفتم و هیچ گاه در محیطی مثل آتلیه آزمون و خطا نکردم، این باعث شد تا به عکاسی مستند بیشتر از گذشته نزدیک شوم.

از طرف دیگر همیشه برای من جالب توجه بود که بعضی از سوژه‌ها در محیط شهری رسانه‌ای ندارند و بیشتر مواقع در حق آن‌ها اجحاف می‌شود؛ به همین این دلیل عکاسی به شکل مستند را بهترین گزینه برای این سوژه‌ها دانستم تا بتوانم صدای این افراد باشم.

ایرنا. به همین خاطر بود که یک کودک کار سوژه شما شد؟

بله، در استان قزوین کودک کار بسیار زیاد هستند و از همان ابتدا نظر مرا به سمت خودشان جلب می‌کردند  چون همیشه به کودکان کار حساس بودم و همیشه سعی کردم از آن ها عکس بگیرم.

 دلیل عکس گرفتن من از این سوژه به خاطر دغدغه‌مندی شخصی بود، خیلی از عکاس ها چندان توجهی به این معضل اجتماعی ندارند، اما چون این موضوع همواره برای من مهم بود، از آنها عکس گرفتم و آن را به جشنواره معرفی کردم.

ایرنا. لطفا در مورد سوژه و مکان و محل آن کمی بیشتر توضیح بدید.

این مکان یکی از محلات کم برخوردار شهر واقع در خیابان نواب جنوبی است؛ هنگامی که در این مکان برای خودم عکاسی می‌کردم، به شکل اتفافی متوجه شدم در کنار بافت فرسوده که شورای شهر جلوه رنگارنگی به آن داده است، کودک کاری از راه دور در حال راندن یک چرخ دستی است که به نظرم ضایعات بود؛ سریعا خودم را به سوژه نزدیک کردم و با بستن کادر منتظر شدم تا این کودک عبور کند، خدا رو شکر بهترین کادر من شد و عکس خیلی خوبی از آب درآمد.

پس زمینه عکس به لحاظ رنگارنگ بودن یک محل شادی را نشان می‌دهد واین جلوه رنگین با سوژه من یعنی کودک کار در تناقض است، به همین دلیل عکسم را ظاهر و باطن انتخاب کردم؛ ظاهر همان نمای شهری و خانه های رنگارنگ است و باطن هم پسربچه‌ای است که برای رزق و روزی تلاش می‌کند.

ایرنا. آیا برای این عکس نامی هم انتخاب کردید؟

اسم این عکس ظاهر و باطن است، اگر دقت کرده باشید، پس زمینه عکس به لحاظ رنگارنگ بودن یک محل شادی را نشان می‌دهد واین جلوه رنگین با سوژه من یعنی کودک کار در تناقض است، به همین دلیل عکسم را ظاهر و باطن انتخاب کردم؛ ظاهر همان نمای شهری و خانه های رنگارنگ است و باطن هم پسربچه‌ای است که برای رزق و روزی تلاش می‌کند؛ همین تناقض جالب باعث شد تا جشنواره عکس مستند آن را مورد توجه قرار دهد.

ایرنا. پس با این اوصاف همیشه در محیط های شهری به این سوژه‌ها بیشتر از موارد دیگر توجه می‌کنید؟

بله؛ کودکان کار، زباله گردها، کشاورزان و موضوعات دیگر اجتماعی را دنبال می کنم که البته هنوز هم تکمیل نکرده‌ام، سوژه‌های من گاهی اوقات با شرایط زمانی و نوع سفارش‌ها تغییر می کند، اما می خواهم به شکل مستقل موضوعات مورد علاقه خودم را در یک  نمایشگاه و یا یک کتاب عکس منتشر کنم.

ایرنا. عکاسی را حرفه سختی می‌دانید؟ آیا آن را به عنوان یک شغل در آینده انتخاب می‌کنید؟

هرشغلی سختگی خودش را دارد، اما اگر توانایی شما بالا باشد قطعا مورد توجه قرار گرفته و مشتریان و مخاطبان بسیاری پیدا خواهید کرد، تنها زمانی می‌توانم به عکاسی به عنوان یک شغل خوب نگاه کنم که به صورت حرفه‌ای عمل کنم، چون واقعیت این است که تعداد عکاس‌ها روز به روز در حال افزایش است و هر روز افراد بسیاری به این حرفه علاقه مند می شوند، طبیعی است که اگر کسی نتواند در این میان موفق باشد، عکاسی قطعا شغل خوبی نخواهد بود.

عکاسی مستند همانند خبرنگاری است و هیچ پولی در آن یافت نمی‌شود، بیشتر عشق به این کار بوده که آن را به پیش می‌برد، بنابراین چون عکاسی مستند یک کار به اصطلاح دلی محسوب می‌شود، باید در کنار آن با تبلیغات، گرفتن پروژه و از راه های دیگر درآمدزایی کرد که اکنون به دلیل تحصیل چندان قبول سفارش امکان پذیر نیست.

ایرنا. به نظر شما مهم ترین مشکلاتی که در حرفه عکاسی وجود دارد کدام است؟

مهمترین مشکلات گرانی تجهیزات است، هزینه ای که برای یک عکس پرداخت می‌شود در قبال وجهی که دریافت می کنیم بسیار ناچیز است و اصلا به صرفه نیست که این موضوع به پرخرج بودن این حرفه منجر شده است.

 موضوع دیگر اینکه برخورد خوبی را با عکاسان خبری شاهد نیستیم، هر مراسمی که می خواهیم عکاسی کنیم از عوامل انتظامی گرفته تا سایر ارگان‌ها معمولا با ما عکاسان بداخلاقی می کنند و مدام ما را احراز هویت می‌کنند؛ متاسفانه نبود یک تشکیلات که مدافع حقوق عکاسان باشد بیش از همه چیز به این مشکلات دامن زده است.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی عکاسی استان قزوین کودکان کار عکاسی مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی عکاسی استان قزوین آسیب های اجتماعی عکاسی استان قزوین کودکان کار عکاسی مستند عکاسی مستند ظاهر و باطن کودکان کار کودک کار سوژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۵۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز

به گزارش خبرنگار مهر، وجیهه محمدی فلاح صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران از برقراری ۴۶ هزار و ۴۴۰ تماس با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان البرز خبر داد و بیان کرد: ۲۱ درصد تماس‌ها مرتبط با خدمات اورژانس اجتماعی و حدود ۷۹ درصد برای پیگیری مسائل غیرمرتبط از جمله درخواست راهنمایی و ارجاع به مراکز درمانی، مسائل بهداشتی، خدمات مشاوره‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی تماس‌ها به ترتیب مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، افکار خودکشی، سالمند آزاری، اقدام به خودکشی و فرار از منزل بوده است، گفت: بهزیستی البرز با دارا بودن ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در محمدشهر، کمالشهر، مرکز کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ به افراد در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی و کسانی که به هر دلیلی در شرایط بحرانی به سر می‌برند خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، فعالیت‌های سازمان بهزیستی به‌ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی مردم محور است و افراد می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ یا مراجعه حضوری به پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند. وظیفه ذاتی مراکز ۱۲۳ (مرکز فوریت‌های اجتماعی) ارائه انواع خدمات روانشناسی، مددکاری، درمانی و حقوقی به جامعه هدف است.

محمدی فلاح افزود: نحوه پذیرش مددجویان به دو صورت خود معرف و ارجاعی و ارجاعات به دو شیوه درون سازمانی (توسط خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و سایر مراکز وابسته به سازمان بهزیستی در حوزه‌های گوناگون) و برون سازمانی (از طریق مراجع قضائی، مراجع انتظامی و سایر سازمان‌ها و نهادها) است و جامعه هدف پس از پذیرش از خدمات تخصصی مورد نیاز بهره مند خواهند شد.

کد خبر 6094920

دیگر خبرها

  • پخش مستندی که ساخت آن پنج سال طول کشید/ «نائب الامام» در شبکه افق
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • «اسکله شناور غزه» ظاهر انسانی و باطن نظامی
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد