Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با توجه به بحران آب اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری نقش موثری در افزایش راندمان آبیاری و ذخایر آبی دارد بنابر اظهارات مسئولان استان همدان در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه سوم کشور را دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، با توجه به کاهش نزولات جوی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف ایران شاهد کاهش ذخایر آبی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با توجه به نیاز بشر به آب میزان استفاده از ذخایر آب زیرزمینی و سطحی به شدت افزایش یافته است به همین منظور باید به ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده کمتر از دخایر آبی پرداخت.

بخش کشاورزی به عنوان منبعی برای تامین منابع غذایی کشور یکی از مصرف‌کنندگان ذخایر آبی کشور است و باید با مدیریت صحیح آب فعالیت‌های کشاورزی را همچون گذشته ادامه داد.

استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین دارا بودن پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی قابلیت فراوانی در این بخش دارد از طرفی باید به این نکته هم توجه شود که میزان مصرف آب در این بخش مدیریت شود که استفاده از سیستم آبیاری مناسب و اصلاح الگوی کشت از نکات قابل توجه در کاهش مصرف آب است.

صرفه‌جویی 700 میلیون مترمکعب آب از اجرای طرح آبیاری نوین

استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری نقش موثری در کاهش مصرف ذخایر آبی دارد به طوری که امیر لاهوتیان مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از صرفه‌جویی 700 میلیون مترمکعب آب ناشی از اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری تا پایان سال 1399 در استان همدان خبر داده و گفته است که از ابتدای اجرای طرح سامانه نوین آبیاری در استان تا پایان سال 1399، 159 هزار و 703 هکتار از اراضی، تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند و در سال جاری برنامه‌ریزی شده که 5 هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار دهیم.

تخصیص 18 میلیارد تومان جهت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

وی با بیان اینکه جهت تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار از صندوق ردیف اعتباری تخصیص داده شد، ادامه می‌دهد: امسال 81 میلیارد تومان جهت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری مصوب شده، که تاکنون 18 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که 3 میلیارد تومان نقد و 15 میلیارد تومان به شکل اسناد خزانه است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه سوم کشور را دارد، می‌گوید: از 200 هزار اراضی هکتار بالغ بر 80 درصد اراضی استان تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار دارند که در سطح کشور30 درصد است.

وی به اشتغال‌زایی 5 هزار نفر از طریق اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در همدان اشاره می‌کند و می‌افزاید: 80 پیمانکار و 20 شرکت طراح در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در استان فعالیت می‌کنند و استان همدان یکی از استان‌های پیشرو در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است و خوشبختانه توانسته‌ایم نیاز سایراستان‌های همجوار هم تامین کنیم.

لاهوتیان با اشاره به اینکه ارائه اطلاعاتی در خصوص مصرف 90 درصدی ذخایر آبی کشور در بخش کشاورزی نادرست است، بیان می‌کند: در سطح کشور سالانه 100میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که بخش کشاورزی 70 درصد آن را مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از سسیتم‌های آبیاری فرسوده و نیاز به ترمیم دارند، می‌افزاید: تامین اعتبارات لازم جهت بازسازی و ترمیم سامانه‌های آبیاری در اولویت مدیریت آب و خاک استان است.

‌‌آبیاری نوین در جنوب استان همدان گسترش یابد‌منابع آبی استان ایلام با توسعه سامانه‌های آبیاری نوین بهینه استفاده می‌شود/ افزایش 2.5 برابری محصولاستاندار بوشهر: طرح‌های آبیاری نوین در نخلستان‌ها اجرا شد

حمایت مجلس از کشاورزان جهت اجرای طرح‌های نوین آبیاری

تامین اعتبارات جهت تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد در این مورد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان از میزان حمایت مجلس در بودجه سنواتی و در برنامه توسعه پنج ساله از طرح سامانه نوین آبیاری می‌گوید.

وی می‌گوید: امسال در بودجه پیش‌بینی شده است که به ازای هر هکتار 85 درصد از هزینه راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری به کشاورز داده شود و صرفا فقط 15 درصد هزینه کند و عملیات آبیاری را انجام دهد.

احد آزادی‌خواه بیان می‌کند: البته تورم مقداری بین قیمت اعلامی از وزارتخانه و قیمت بازار فاصله ایجاد کرده است ولی هدف اصلی مجلس کمک به کشاورزان در این راستا است.

وی تصریح می‌کند: مجلس همواره حامی کشاورزان بوده و هر سال بدون استثناء در بودجه سنواتی این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش تسنیم با توجه به کاهش نزولات جوی توجه به تجهیز تمامی اراضی کشاورزی استان همدان به سامانه‌های نوین آبیاری دارای اهمیت فراوانی است و اجرای این طرح نقش موثری در افزایش راندمان آبیاری و ذخایر آبی دارد، به طوری که بنابر اظهارات مسئولین شاهد صرفه جویی 700 میلیون مترمکعب آب ناشی از اجرای این طرح در استان بوده‌ایم، بنابراین ضروری است با تخصیص اعتبارات لازم در این بخش به کشاورزان کمک شود.

انتهای پیام/741/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اجرای سامانه های نوین آبیاری اجرای طرح سامانه میلیارد تومان آبیاری نوین استان همدان بخش کشاورزی ذخایر آبی ذخایر آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره کمبود منابع انرژی و احتمال تغییر ساعات کاری در فصل تابستان گفت: نیاز کشورمان به انرژی بیش از هشتاد هزار مگاوات است در حالی که امروز ظرفیت نیروگاه‌های ما کمتر از پنجاه هزار مگاوات است.

وی اظهار کرد: پیک مصرف در فصل تابستان به‌دلیل گرما بالا می‌رود بنابراین تا منابع انرژی تامین نشود مشکلاتی در این زمینه خواهیم داشت و ممکن است تغییراتی در ساعات کاری صورت گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس بیان کرد: با توجه به قانونی که محلس شورای اسلامی در حمایت از صنعت برق تصویب کرد باید اجرای این قانون با جدیت دنبال شود و بخش خصوصی هم در اجرای آن شریک شود تا با سیاست‌های تشویقی و تسهیلاتی که در نظر می‌گیریم بتوانیم کمبود منابع انرژی را جبران کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس ادامه داد: تغییر ساعات کاری یک راهکار موقت برای تامین انرژی است و باید منابع انرژی را افزایش دهیم لذا تا این اتفاق نیفتد شاهد راهکار‌های موقت مثل تغییر ساعات کاری هستیم.

آصفری گفت: لازمه جلوگیری از تغییر ساعات کاری در تابستان افزایش منابع انرژی است، چون تغییر ساعات کاری برای دولت هزینه‌بر است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • اجرای قاطع طرح های پلیس در استان همدان
  • وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن در همدان
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است