Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@16:22:55 GMT

رکورد سقوط لیر ترکیه شکسته شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۸۱۲۲

رکورد سقوط لیر ترکیه شکسته شد

روند کاهش ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد و امروز (سه شنبه) لیر ترکیه به کمترین میزان ارزش تاریخی خود در برابر ارزهای خارجی رسید.


به گزارش عصرایران، ارزش برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه که از صبح روز سه شنبه با رقم 10.05 لیر شروع شده بود به رقم بی سابقه 10.14 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ناظران مسایل اقتصادی ترکیه پیش بینی می کنند سقوط ارزش لیر همچنان ادامه داشته باشد.


بر همین اساس کارشناسان پیش بینی می کنند ارزش پول ملی ترکیه تا پایان سال جاری میلادی (دی ماه 1400) به نرخ برابری بی سابقه 12 لیر ترکیه در برابر هر دلار آمریکا برسد.


ناظران، سیاست های اقتصادی دولت ترکیه و چاپ پول بدون پشتوانه در دوره همه گیری ویروس کرونا را از دلایل اصلی سقوط ارزش لیر می دانند.


کاهش ارزش لیر و تورم شدید در قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ترکیه، نارضایتی عمومی را از دولت ترکیه تشدید کرده است.


بر این اساس هم اکنون قیمت یک روغن مایع 3.5 لیتری به 100 لیر رسیده که از دریافتی روزانه یک کارگر با حداقل حقوق بیشتر است.


هم اکنون حداقل حقوق در ترکیه 2800 لیر (کمتر از 280 دلار در ماه) است و مقامات دولت ترکیه در روزهای گذشته از احتمال افزایش حداقل حقوق به 3600 لیر سخن می گویند.


نزدیک به 40 درصد از کارکنان و بازنشستگان در ترکیه حداقل حقوق دریافت می کنند.


قرار است روز پنج شنبه این هفته شورای سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه تشکیل جلسه دهد تا سیاست های پولی این کشور در برابر بحران سقوط ارزش پول ملی را مورد بررسی قرار دهد.


روسای بانک مرکزی ترکیه به دلیل مخالفت با سیاست های اقتصادی دیکته شده از سوی "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه، در بیش از 1 سال گذشته 3 بار عوض شده اند.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حداقل حقوق لیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵۰ درصد نگه داشت.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) اعلام کرد که نرخ بهره را پس از افزایش در ماه گذشته بدون تغییر در ۵۰ درصد نگه می‌دارد.

کمیته سیاست پولی استدلال کرد که به دلیل تاخیر بین افزایش نرخ‌ها و تاثیر آن بر تورم، توقف در انقباض الزامی است.

بانک افزود که «به شدت به ریسک‌های تورمی توجه می‌کند».

بانک ترکیه گفت: تا زمانی که شاهد کاهش قابل توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه نباشد و تا زمانی که انتظارات تورمی به محدوده پیش‌بینی شده باز نگردد، موضع پولی فشرده خود را حفظ خواهد کرد.

این سازمان مجددا تاکید کرد که آماده است تا در صورت پیش‌بینی وخامت قابل توجه و مداوم تورم، نرخ‌ها را بیشتر افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد
  • تیراندازی با کمان کاپ جهانی| رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد
  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • (ویدئو) رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد