نقد کتاب ارتقای فرهنگ کتابخوانی را در پی دارد
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۹۶۵۵
رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مقوله نقد را با اشکالتراشیها و استدلالهای غیرمنطقی نباید اشتباه گرفت، گفت: نقد سازنده باعث رونق بازار و ارتقای فرهنگ کتابخوانی است.
به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، احمد خیری اظهار کرد: انسان در طول زمان با توجه به روحیه پرسشگری در راستای رفع مسائل و پیشرفت دانش خود، به تولید آثار متنوع علمی و فرهنگی رو میآورد؛ بدون تردید یکی از عواملی که موجب تداوم و روزآمدی این آفرینشهای فکری میشود موضوع نقد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نقد به معنای محک زدن و سنجش کیفیت یک اثر علمی، تلاش میکند تا درک کاملتری از آن اثر علمی داشته باشیم؛ در نقد سازنده، علاوه بر تشخیص قوتها و ضعفها، رازها و پیچیدگیهای آن اثر نیز تبیین و تحلیل میشوند تا خواننده را در فهم اثر کمک کند.
رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: معلم شهید استاد مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان در معنای نقد مینویسند که به طور کلی برای هر انسانی لازم است که دارای فکر نقادی باشد. قوه نقادی و انتقاد کردن به معنای عیب گرفتن نیست؛ بنابراین معنای انتقاد، یک شیء را در محک قرار دادن و به وسیله محک زدن به آن، سالم و ناسالم را تشخیص دادن است؛ مثلاً انتقاد از یک کتاب معنایش این نیست که حتماً باید معایب آن کتاب نمودار بشود، بلکه باید هرچه از معایب و محاسن داشته باشد، آشکار بشود.
تشخیص آثار ارزنده و اصیل از سطحی و سخیف با ترویج نقد کتابخیری با بیان اینکه ترویج نقد کتاب، شاخصی را در اختیار علاقمندان به کتاب قرار میدهد تا در گزینش و تهیه کتاب دقت بیشتری داشته باشند، تاکید کرد: آثار ارزنده و اصیل را از آثار سطحی و سخیف تشخیص دهند؛ در کشور ما به نقد مکتوب کمتر پرداخته میشود و اکثر نقدها به شکل شفاهی و به صورت کلی روی محتوا ارائه میشود که خالی از اشکال نیست.
وی با اشاره به اینکه در این گونه نقدها مخاطب به آنچه میشنود اکتفا میکند و ضعف این گونه نقد و بررسیها این ست که به طور تخصصی اثر مورد نظر سنجش نمیشوند و نیز به علت شفاهی بودن ماندگاری ندارد، گفت: این نقدها بیشتر از طرف ناشر و یا انجمنهای ادبی صورت میگیرد.
رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: نقدهای تخصصی کمتر اتفاق میافتد. اکثر جلساتی هم که در این خصوص در محافل علمی و ادبی ایران مرسوم است بیشتر حالت ترویجی دارد و به جای روشنگری و محک، به معرفی کلی کتاب، ستایش و تمجید از نویسنده بسنده میکنند و غالباً فاقد ویژگیهایی هستند که از یک این جلسه نقد انتظار میرود.
مقوله نقد را با اشکال تراشیها و استدلالهای غیر منطقی نباید اشتباه گرفتوی اظهار کرد: مقوله نقد را با اشکال تراشیها و استدلالهای غیر منطقی نباید اشتباه گرفت. برخی بر این باورند که نقد کتاب یعنی قضاوتی منفی در مورد اثر، لذا به همین تصور از آن استقبال نمیکنند. در این موضوع منظور ما نقد سازنده نه مخرب است.
خیری ادامه داد: منتقدی که متخلق به اخلاق حرفهای باشد از سر خیر خواهی نقد میکند و تمام جنبههای مثبت و منفی را در کنار هم میبیند، تمام ویژگیهای اثر را مورد کنکاش و بررسی قرار میدهد و بدون تعصب و گرایش جانبدارانهای همراه با استدلال منطقی نقاط قوت و ضعف اثر را ارزیابی میکند.
وی گفت: اگر نقد، برخاسته از آگاهی و اطلاع از اصول نقد علمی باشد، یقیناً موجب میشود تا نویسندگان احساس کنند که اثر آنها مورد دقت و نقد قرار میگیرد در نتیجه تلاش میکنند تا در تولید اثر دقت بیشتری داشته باشند.
ایستادگی در برابر جریان تبلیغات کاذبرئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: منتقد منصف، با نقد عالمانه و بدون هر گونه سوگیری میتواند در برابر جریان تبلیغات کاذب بایستد و با نقد اصولی و منطقی پردهها را از برابر چشم مخاطب کنار بزند تا با خلوص و ارزش واقعی محتوای آن اثر آشنا شود.
وی اضافه کرد: در این میان نقدهای علمی و روشمند میتواند با آگاهی دادن و ارزیابی، شاخص مطمئنی باشد تا کار انتخاب آثار فاخر و ارزشمند را برای مخاطبین و علاقمندان تسهیل بخشد و آنها را راهنمایی کند. در ارتباط با آداب نقد صحیح باید به تبیین ویژگیهای مضمون و ساختار اثر، نقد بیطرفانه و منصفانه توجه داشت و همچنین طرح نتایج قیاسی و استدلالی، که این امر هم مخاطب و هم صاحب اثر را قانع میکند.
گزارههایی منطبق بر بر پایههای اصول علمی و روشمند لازمه نقدخیری تصریح کرد: منتقد باید گزارهها و برهانهایی که ارائه میدهد در راستای صدق گفتههای خود باشد. گزارههایی منطبق بر بر پایههای اصول علمی و روشمند تا باور مخاطب تقویت پیدا کند. ناقد تلاش میکند که اگر نوشتهای در خور و شایسته است، به دیگران معرفی کند و اگر نوشتهای ضعیف و ناپسند است دیگران را آگاه کند زیرا برای همگان تشخیص نقاط ضعف امکانپذیر نیست.
وی گفت: به طور معمول نقدهایی که خنثی و بدون دلیل و برهان باشد و از چارچوب علمی خارج باشد مورد استقبال تولید کنندگان اثر و جامعه عملی قرار نمیگیرد. لذا ناقد باید قبل از ارزیابی اثر با مبانی و ضوابط این علم آشنایی کافی داشته باشد و فارغ از هرگونه احساسات و تعلق با نقدی سازنده و رعایت اخلاق علمی منجر به اصلاح و پیشرفت در تألیف آثار بعدی شود؛ بنابراین نقد و نگاه انتقادی اگر علمی و با رعایت اصول اخلاقی باشد آثار علمی را روزبه روز کیفیت میبخشد و باعث، ترقی و تعالی خواهد شد.
کد خبر 535731منبع: ایمنا
کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم کتاب خوب بخوانیم هفته کتاب سازمان تبلیغات اسلامی هفته کتابخوانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نقد کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدان شهرت در ایران
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاهقاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتیها در جامعه ایران میپردازد و به جنبههایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده است.
این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات بهعنوان اثر برگزیده معرفی شد.
سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالودههای شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتیسازی و... اختصاص دارد.
در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتیها و شهرت و دین پرداخته شده است.
در فصل ششم نشان داده میشود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتیسازی استفاده میکند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده میشوند که احساس کنند با سلبریتیها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.
در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرفگرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان میدهد چگونه سلبریتیها بهصورت آشکار و نهان، مصرفگرایی را تبلیغ میکنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعاهای زیست محیطی آنها قرار میگیرد.
فصل هشتم این کتاب به توصیههایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:
فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتیها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتیها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا میکند؟
آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» مینویسد: این کتاب به جنبههایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره میکند که تا کنون دیده نشدهاند. مطالب این کتاب کمک میکند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبههایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمیدیده است، و شاید این را بتوان مهمترین امتیاز کتاب دانست.
شاهقاسمی، نویسنده کتاب میگوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شدهاند مسأله شهرت مسئلهای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعهشناسان بسیاری به او میگفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهشهای گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانههای رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمیگرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایاننامه و رساله میدانستند. امروز که میلیونها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتیهای داخلی و خارجی بردگی میکنند، پژوهشهای بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام میشود.
بریدهای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشهای از این ابعاد ناپیدا را ملموستر بیان میکند به این شرح است:
«سلبریتیهای ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده میکنند انگار این کشور ویرانهای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظرهایی را میشنوم سه نکته به ذهنم میرسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمیتوان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاههای مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتیها هرگز نمیگویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهمتر، سلبریتیها هرگز توضیح نمیدهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»
احسان شاهقاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاهقاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.
وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبانهای فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقالههای او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاهقاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانهها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهشهای او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهمترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاههای مختلف قرار گرفت.
انتهای پیام/