Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:54:31 GMT

زنگ خطر در دشت سهرین/ آهوانی که آب می‌روند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۹۸۲۹

زنگ خطر در دشت سهرین/ آهوانی که آب می‌روند

پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: سرشماری سالانه آهوان دشت سهرین در زنجان طی سال‌جاری انجام شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۷ و ۱۸ ماه‌جاری سرشماری آهوان در دو منطقه فیله خاصه و سهرین انجام شد، گفت: آمار این گونه حیوانی از یک هزار و ۳۰۰ رأس در سال گذشته به ۸۵۰ رأس در سال‌جاری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل این کاهش جمعیت از بین رفتن زیستگاه آهوان است، ادامه داد: از دیگر عوامل مهم این موضوع حفر چاه‌های غیر مجاز عمیق، تغییر الگوی کشت از دیمی به آبی، تردد بالای وسایط نقلیه و حضور شکارچیان در منطقه است.

رستمی با اشاره به اینکه حضور گله‌های دام در دشت‌ها از دیگر مشکلات موجود در منطقه است، عنوان کرد: این دشت‌ها ظرفیت این حجم از دام را ندارند و ۴ تا ۵ برابر ظرفیت مراتع دام در منطقه حضور دارد و چرا می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه جزیره‌ای شدن زیستگاه آهوان موجب ایجاد ناامنی در حیوانات شده است، گفت: در گذشته آهوان در فصل سرد به استان های قم و سمنان مهاجرت می کردند و در حقیقت خود دشت سهرین جزیره‌ای برای زندگی آنها شده است.

وی با بیان اینکه جزیره‌ای شدن موجب کاهش آزادی در تردد آهوان شده است، گفت: هم‌اکنون نیز در منطقه حفاظت شده به دلیل احداث باغشهرها و کاشت محصولات دیوار حائلی برای تردد آهوان ایجاد شده است.

رستمی با اشاره به توضیحاتی در مورد سرشماری گفت: وجود خطا در سرشماری ممکن است و امکان عدم سرشماری تعدادی از آهوان  نیز در این پروسه وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه سرشماری حالت سینوسی دارد، ادامه داد: در سال‌های مختلف آمار آهوان متغییر است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد دشت سهرین مستثنیات مردم است و مردم در آن دخل و تصرف می‌کنند، گفت: از ۳۵ هزار هکتار دشت سهرین تنها ۲۰۰ هکتار در تملک محیط زیست است.

رستمی با اشاره به اینکه در گذشته در این منطقه مجوز به صنایع تا رده یکم داده می‌شد، عنوان کرد: الان تا رده سوم استقرار صنایع در مناطق حفاظت شده هم مجوز داده می‌شود.

گفتنی است، دشت سهرین زنجان(دشت آهوان) با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار در ادامه دشت زنجان و در قسمت شمال شهر زنجان در کنار روستای سهرین، تنها مأمن آهوان شمال غرب کشور است.

دشت آهو خیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد زنجان است که یکی از مناطق با ارزش و به عنوان آخرین زیستگاه آهوان شمالغرب و غرب ایران محسوب می‌شود.

این دشت تنها مأمن و زیستگاه آخرین بازمانده آهوی ایرانی (Gazella subgutturosa)در شمال غرب کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/73009

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست زنجان آب آمار پرویز رستمی آهوی دشت سهرین دشت سهرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید

حمیدرضا کاشانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۷ هزارتومان است که با نرخ مصوب سال قبل ۱۰ هزارتومان اختلاف دارد.

 به گفته او، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و عرضه تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده و حتی نرخ مصوب سال قبل، مرغداران ظرف ۴۰ روز اخیر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

کاشانی ادامه داد: با توجه به زیان چشمگیر مرغداران، روند حذف گله‌ها شدت گرفته است که استمرار این روند منجر به خروج مرغداران یکی پس از دیگری از چرخه تولید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن افزود: با توجه به زیان چشمگیر مرغداران انتظار برآن بود که جلسه‌ای در سطوح بالای وزیر در وزارتخانه برگزار شود، درحالیکه به رغم پیگیری‌های مکرر کمترین حمایت از این بخش صورت نگرفته است.

او درباره  آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزارتن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است که بدلیل شرایط مساعد تولید مازاد بر نیاز کشور تا پایان خرداد، ماهانه حداقل ۲۰ هزارتن تخم مرغ در راستای تعدیل بازار و جلوگیری از افزایش زیان مرغداران باید صادر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • آغاز روند کاهشی دما در زنجان
  • مثل کوه پشت پارسا و فروزان هستم!
  • اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر زنجان حاکم شود
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • درباره شرایط ذوب‌آهن در پایان فصل حرف می‌زنم
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است