Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مسئول بازارنیوز علت تاخیر درتکمیل پروژه‌های عمرانی کشور را ناشی از هزینه‌سازی‌های اداری و عدم نظارت صحیح سازمان برنامه و بودجه در نحوه خرج کرد بودجه‌های تخصیص یافته دانست.

گروه راه و مسکن بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «رضا غلامی» اقتصاددان و مدیر مسئول بازارنیوز پیرامون عدم تکمیل بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور علیرغم تزریق بودجه عمومی به این طرح‌ها اظهار کرد: عمده هزینه‌های انجام شده برای تکمیل پروژه‌های عمرانی کلان کشور صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود و تنها درصد نا چیزی از بودجه تعیین شده، برای مسائل اصلی و زیر بنایی پروژه‎‌های عمرانی هزینه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر مسئول بازارنیوز با ذکر موضوعی به تشریح دقیق این مشکل پرداخت و درخصوص آن عنوان کرد: به عنوان مثال در یکی از استان‌های کشور، برای تکمیل یک پروژه مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را تعریف کرده بودند؛ با برسی‌های انجام شده مشخص گردید که در بطن چنین پروژه‌ای ۲۰ پروژه مجزا تعریف شده است که هر یک به سهم خود نیمه کاره مانده و علاوه بر آن برای این تعداد پروژه، ۵ نیروی طرحی تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه باید این نکته را هم یادآور شد که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی افراد تعیین شده به عنوان نیروی طرحی، با سفارش مقامات محلی و نمایندگان آن شهر و یا استان تعیین می‌گردند و نکته بدتر این که هزینه سالانه نیرو‌های طرحی حداقل رقمی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

غلامی خاطر نشان ساخت: در نهایت و با گذشت همه فرایند و هزینه‌های اداری از ۱۰ میلیارد تومان بودجه تنها ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان بر هر پروژه خواهد رسید؛ هزینه‌ای که تنها کفاف خرید مصالح و مواد اولیه آن می‌شود.

مدیر مسئول بازارنیوز گفت: همان گونه که مطرح شد هزینه‌های اصلی برای تامین و تهیه مسائل مواد اولیه و پروژه‌های عمرانی درصد نا چیزی را به خود اختصاص می‌دهند و تعریف چندین پروژه ریز و درشت در یک پروژه بزرگ خود عاملی برای مستهلک شدن آن پروژه‌ها می‌شود.

وی افزود: با مستهلک شدن پروژه‌های عمرانی، طرح‌های کلان عمرانی مشمول مرور زمان می‌شوند و با بروز چنین شرایطی به تبع هزینه‌های تکمیل این پروژه‌ها نیز بالا می‌رود؛ با تحقق چنین شرایطی در نهایت این پروژه‌ها دیگر صرفه و ارزش اقتصادی اولیه خود برای کشور را از دست می‌دهند.

این اقتصاددان پیرامون دخل و تصرف‌های انجام شده در بودجه‌های عمرانی گفت: علاوه بر هزینه‌های اداری ما مشاهده می‌کنیم که در برخی از استان‌ها، در صورت کسری و یا تاخیر در ارسال حقوق سالیانه، برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان سازمان‌ها از همین مبلغ ناچیز باقی مانده از بودجه طرح‌های عمرانی استفاده می‌کنند.

غلامی در پایان به رویکرد‌های نظارتی سازمان برنامه و بودجه کشور انتقاد و پیرامون آن اظهار کرد: متاسفانه این سازمان اصلا نظارت دقیق را پیرامون نحوه خرج کرد بودجه‌ پروژه‌های عمرانی ندارد  و در کنار آن سازمان‌های دیگر نیز نسبت به این مسئله دل‌سوز نیستند؛ اهمیت حل این موضوع به گونه‌ای است که توجه و نظارت ویژه‌‍‎‌ای را از سوی مقامات ارشد دولت می‌طلبد و تیم اقتصادی موظف است برای کاهش هزینه‌های دولت، این مسئله را به خوبی مدیریت کند.

پایان پیام//

برچسب ها: سازمان برنامه و بودجه کشور ، وزارت راه و شهرسازی ، طرح عمرانی ، بودجه عمومی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PiP

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه کشور وزارت راه و شهرسازی طرح عمرانی بودجه عمومی پروژه های عمرانی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اختصاص و هزینه ۵.۵ میلیارد یورو برای بهبود وضع هوا و کاهش گازهای مشعل در کشور خبر داد.

علی سلاجقه در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم گام‌های اساسی نسبت به رفع دغدغه محیط‌ زیستی مردم برداشته است، بیان کرد: در این دولت تاکنون ۵۴ مشعل خاموش شده و ۵.۵ میلیارد یورو برای بهینه‌سازی سوخت و بهبود وضع هوا اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه روند کاستن از آلودگی هوا به‌واسطه تأسیسات نفتی از جمله پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های گازی تداوم خواهد یافت، گفت: پارسال کمترین مازوت‌سوزی را در کشور نسبت به سال‌های پیش شاهد بودیم.

گفتنی است رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گامی اساسی در موضوع کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور برداشته است، تصریح کرده بود: این پالایشگاه‌ها حتی در زمینه کاهش تولید مازوت و گوگردزدایی از فرآورده‌های نفتی نیز در حال اجرای پروژه هستند.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفرهای استانی در دولت سیزدهم
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان+ فیلم
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است
  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های راهسازی دشتستان
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • روان سازی ترافیک تبریز با احداث ۶ تقاطع های غیر همسطح
  • بازدید از بزرگترین پروژه پل‌سازی شیراز تا تقاطعی که دسترسی به حرم شاهچراغ را تسهیل می‌کند