Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:04:44 GMT

کتاب از ماندگارترین عناصر فرهنگی هر جامعه است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۰۲۰۵

کتاب از ماندگارترین عناصر فرهنگی هر جامعه است

به گزارش ایرنا، محمدحسین اسماعیلی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از فعالان رسانه‌ای حوزه کتاب و کتابخوانی که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد،افزود: اگر چه امروز تکنولوژی در حوزه ارتباطات گسترش یافته ولی هیچ‌گاه نمی‌توان جایگاه کتاب را نادیده گرفت و باید اذعان کرد در فرهنگ ایرانی و اسلامی هم کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان مونس انسان از منزلت خاصی در نزد ایرانیان برخوردار است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان ماندگارترین رسانه در طول تاریخ بشر بوده و خواهد بود.

این مسوول تصریح کرد: کتاب نقش بسیار ارزنده‌ای را در همه ابعاد اجتماع ایفا می‌کند و یک محصول بسیار ارزشمند است که در مبادلات فرهنگی در سطح جهان بسبار اثر گذار و اثر بخش است.

وی تاکید کرد: امروزه مبنای فرهیختگی فرهنگی و علمی هر جامعه‌ای براساس تعداد کتاب‌های منتشر شده و تعداد نویسندگان و مولفان آن جامعه و سرانه مطالعه در آن کشور سنجیده می‌شود و یک مبنا و یک شاخص بسیار مهم ارزشمند است.

اسماعیلی ادامه داد: باید اذعان کرد هنوز کتاب به عنوان فراگیرترین با دوام ترین و موثرترین قالب‌های ارتقا دانش و بینش و تجربه در هر جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه نمی‌توان جایگزینی برای کتاب در نظر گرفت،افزود: شاید برخی افراد معتقد باشند که امروزه با گسترش فضای مجازی و بسترهایی که در حوزه ارتباطات و تکنولوژی ایجاد شده نیاز به کتاب و کتابخوانی در بین مردم کمتر شده که این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست.

وی یادآور شد: آن چیزی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد به هیچ عنوان ماندگار نبوده و یک امر گذار است و قابل استناد نیست ولی منابعی که در یک کتاب چاپ می‌شود قابل وثوق و اطمینان بوده و در طول تاریخ بشریت ماندگار خواهد بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی وظیفه مهمی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برعهده دارند و همچنین نباید فراموش کنیم فضای مجازی می‌تواند بستری مناسب برای توسعه و ترویج کتابخوانی فراهم کند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند و باید کتاب‌های خوب را به مردم معرفی کنند و چراغ راهی باشند تا در جامعه تا در مسیر توسعه کتابخوانی قدم بردارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین  نیزدر این مراسم گفت: کتاب بهترین وسیله برای انتقال دانایی در جوامع به شمار می‌رود، چرا که اندیشه در کتاب‌ها جمع شده و جهالت را برطرف می‌کند.

فاطمه محمد بیگی به اقدامات گسترده این اداره کل در ایام بیست و نهمین دوره هفته کتاب، افزود: در این ایام و به جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید، بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی با همکاری کتابداران در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز کتابخانه‌ها به فضاها و باشگاه‌های فعال اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده اند و رویش سرمایه‌های مملکت می‌تواند در این فضاها شکل بگیرد.

محمدبیگی با اشاره به لزوم توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی از جمله نیازهای ضروری جامعه امروز است و در پی شرایط ایجاد شده با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای مدتی به دستور ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، اجازه ندادیم فعالیت‌های ترویجی متوقف شود و در مسیر خدمت رسانی به مخاطبان زنجیره خدمات ما قطع نشد بلکه از ارتباط فیزیکی به ارتباط در فضای مجازی تغییر مسیر داد.

این مسوول افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های بصیرتی، وبینار در حوزه سواد سلامت و تجهیز کتابخانه‌ها به وای فای رایگان از جمله اقداماتی است که طی مدت اخیر توسط اداره کل کتابخانه‌های استان صورت گرفته است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قزوین نیز در این مراسم گفت: سرانه مطالعه در جامعه ما به دلایل مختلف پایین است و در این بین رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در افزایش سرانه مطالعه داشته باشند.

 هادی درزی رامندی یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند کتاب‌های شاخص و خوب را معرفی کنند و باید اذعان کرد اگر یک کتاب به سبد مطالعه خانواده‌ها اضافه شود گام مهمی در این حوزه برداشته شده است.

در  این مراسم از فعالان رسانه‌ای استان قزوین در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد و همچنین در ادامه نیز از پوستر پویش کتابخوانی در فضای مجازی با عنوان "جای خالی کتاب را با کتاب خوب پر کنیم" رونمایی شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی کتاب و کتابخوانی کتابخانه ها استان قزوین ترویج فرهنگ فضای مجازی فرهنگ کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره) اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتا سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و، چون حرکت خود را براساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تاثیرگذار داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی بیان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند