Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@14:58:16 GMT

پنتاگون نگران خرید اس ۴۰۰ توسط هند است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۰۳۱۶

پنتاگون نگران خرید اس ۴۰۰ توسط هند است

در حالیکه پنتاگون از نگرانی واشنگتن نسبت به تصمیم دهلی نو برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه گفته است، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن هنوز هیچ تصمیمی درخصوص تحریم‌ هند اتخاذ نکرده است.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (CAATSA) که اجازه اعمال مجازات‌های اقتصادی بر کشورها و نهادهایی که تسلیحات از صنعت دفاع روسیه خریداری می‌کنند را می‌دهد، این اقدام هند برای دریافت سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه خطر مواجه با تحریم‌های آمریکا را برایش به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هنوز هیچ تصمیمی درباره معافیت بالقوه در رابطه با معاملات تسلیحاتی هند با روسیه اتخاذ نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که قانون "کاتسا" مفاد معافیت کلی یا خاص کشوری ندارد.

این سخنگو افزود: ما از تمامی متحدان و شرکایمان می‌خواهیم تا از معامله تسلیحاتی با روسیه اجتناب کنند چرا که این اقدام خطر تحریم شدن تحت قانون کاتسا را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: مشارکت دفاعی آمریکا-هند در سال‌های اخیر متناسب با جایگاه دهلی‌نو به عنوان یک شریک دفاعی مهم به طور چشمگیری توسعه یافته است. ما انتظار داریم این پیوند قوی در مشارکت دفاعی‌مان ادامه داشته باشد. ما برای مشارکت استراتژیک‌مان با هند ارزش قائل هستیم.

یکی از مقامات روسیه روز یکشنبه تایید کرد که مسکو تامین سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ برای هند را آغاز کرده است.

دمیتری شوگایف، رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی-فنی روسیه در یک نمایشگاه تجاری هوا-فضا در دبی گفت: این ارسال‌ها طبق برنامه پیش می‌روند. ارسال نخستین محموله در حال حاضر آغاز شده است. 

وی افزود: هند تا پایان سال جاری میلادی نخستین واحد از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در اختیار خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: من فکر می کنم که ما با شرکای هندی خود در مورد نگرانی خود در مورد این سیستم بسیار شفاف بوده‌ایم. من هیچ حرف تازه‌ای ندارم. ما مطمئناً در مورد این سیستم نگرانی‌هایی داریم، اما من هیچ حرف تازه‌ای ندارم.

مسکو و دهلی‌نو در سال ۲۰۱۸ میلادی یک توافق ۵.۵ میلیارد دلاری در رابطه با سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ امضا کردند؛ اقدامی که هند را در مواجه با تحریم‌های احتمالی آمریکا قرار داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر ماه مارس خود به هند تاکید کرده بود که تمامی متحدان و شرکای آمریکا باید از خریداری هرگونه سخت‌افزارهای روسی که ممکن است باعث اعمال تحریم شوند، اجتناب کنند.

ترکیه نیز سال گذشته به خاطر خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰، از سوی آمریکا تحریم و در سال ۲۰۱۹ میلادی از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ واشنگتن کنار گذاشته شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۰۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • آمریکا کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است