Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:14:19 GMT

۵۶ تن زعفران امسال در خراسان جنوبی تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۱۳۷۵

۵۶ تن زعفران امسال در خراسان جنوبی تولید می‌شود

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: سال گذشته ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد و امسال پیش‌بینی این است که تولید زعفران در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان خراسان جنوبی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زعفران در سال گذشته را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح زیر کشت زعفران را در استان داشتیم.

وی تعداد بهره‌برداران زعفران را در خراسان جنوبی ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار ذکر کرد و افزود: اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند و بیشترین سطح کشت زعفران به شهرستان قاینات اختصاص دارد.

قوسی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شد گفت: پیش‌بینی شده که در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

وی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران‌کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر در مدت پنج روز اقدام کند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵ هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

مدیر امور باغبانی این سازمان هم از آغاز برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برداشت گل نرگس از مزارع استان هر سال از اواخر آبان آغاز می‌شود و در صورت وجود شرایط مساعد جوی تا نیمه‌ اسفند ادامه دارد.

عبدالرضا رضایی سطح کشت گل نرگس در استان خراسان جنوبی را ۳۹ هکتار اعلام و پیش‌بینی کرد که ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح کشت و برداشت گل نرگس با ۲۴ هکتار به شهرستان خوسف اختصاص دارد افزود: بعد از شهرستان خوسف در خراسان جنوبی شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار در رتبه دوم قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۷۵۰ بهره‌بردار در حوزه تولید گل نرگس فعالیت می‌کنند و پارسال ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل نرگس در خراسان جنوبی برداشت شد.

زرشک، زعفران و عناب از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می‌شود و این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

برچسب‌ها توسعه ایران برداشت محصول خراسان جنوبی زعفران سیاستگذاری حمایتی پروندهٔ خبری خرید حمایتی زعفران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران برداشت محصول خراسان جنوبی توسعه ایران برداشت محصول خراسان جنوبی زعفران خراسان جنوبی تولید زعفران گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۱۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، محمد میری در گفتگویی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی این استان به دلیل خشکسالی و افت چاه‌های آبیاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی در استان خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

میری بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، اظهار کرد: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.

وی گفت: حدود ۶۰ درصد گل محمدی تولیدی استان فراوری شده و به تولید گلاب می‌رسد و خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی رتبه پنجم در میان سایر استانهای کشور را دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901375

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • هم اندیشی برای تولید آثاری فاخر و در خور دو هزار شهید استان
  • تکمیل مجتمع فرشته جنوبی تبریز تا پایان امسال
  • مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • برداشت جو قصیل در قم