Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:35:44 GMT

بلینکن به آفریقا رفت

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۱۴۱۱

بلینکن به آفریقا رفت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به قاره آفریقا را برای دیدار با روسای جمهوری کشورهای مختلف و گفت‌وگو پیرامون مسائل و بحران‌های متفاوت، آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ماه اوت، بلینکن، قصد سفر به آفریقا را داشت اما به دلیل هرج‌ومرج پیش آمده در افغانستان که شرایط واشنگتن را تحت تاثیر قرار داده بود، سفرش را به آینده موکول کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون پس از گذشت سه ماه و از آنجایی که بحران‌ها و مشکلات آفریقا بدتر شده است، او تصمیم گرفت به این قاره سفر کند.

علی‌رغم اهمیت آفریقا در بازی رقابتی آمریکا و چین، وضعیت آفریقا در میان مسائل مهم و حیاتی اروپا، آسیا، خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین تحت‌الشعاع قرار گرفته است. بنابراین، همچنان که آمریکا با چین رقابت می‌کند، سفر بلینکن با هدف برجسته‌سازی نقش واشنگتن به عنوان بازیکنی در تصمیمات منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگرداندن صلح و افزایش دموکراسی انجام می‌شود.

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به دنبال افزایش و بهبود تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای حل درگیری‌های موجود در اتیوپی و سودان و مقابله با شورش‌های فزاینده در سایر نقاط آفریقاست. سفر پنج‌ روزه او به سه کشور کنیا، نیجریه و سنگال با این هدف دنبال می‌شود.

اروین ماسینگا، دیپلمات ارشد آمریکا در امور آفریقا گفت: دیپلماسی فشرده ما همچنان در حال پیشرفت است و ما مشتاقیم تا تعهد خود را درخصوص شرکای آفریقایی از طریق این سفر نشان دهیم. ما همچنین تلاش‌های فشرده‌ای را با شرکای آفریقایی خود برای رفع مشکلات و چالش‌های حاضر در اتیوپی و سودان انجام می‌دهیم.

بلینکن سفرش به کنیا را به عنوان کشوری مهم و کلیدی در همسایگی اتیوپی و سودان و در حال حاضر در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرد. همچنین کنیا منافع عمیقی با سومالی دارد که دهه‌هاست با خشونت و بی‌ثباتی ویران شده است.

سفرها و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا، از جمله سفر ماه اوت به اتیوپی توسط سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی، سفرهای متعدد به آدیس‌ آبابا و نایروبی توسط جف فلتمن، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در شاخ آفریقا و سفر اخیر به سودان توسط بلینکن، موجب پیشرفت اندکی در آفریقا شده‌ است.

در عوض، درگیری و کشمکش در اتیوپی بین دولت آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و رهبران منطقه شمالی تیگرای شدت یافته است.

بلینکن، پس از کنیا برای دیدار با محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه، به این کشور سفر خواهد کرد و پیرامون موضوعاتی از قبیل تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، توسعه پایدار، پاندمی کرونا و استراتژی بایدن درخصوص دولت آفریقا گفت‌وگو می‌کند. بلینکن سفرش را در داکار، جایی که درخصوص مسائل مشابه با مکی سال، رئیس جمهوری سنگال گفت‌وگو خواهد کرد، به اتمام می‌رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا آفريقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود. - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود، سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به ریاض را به مثابه سفری در راستای ایجاد قدرت بازدارندگی منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع تهدیدات مستمر در غرب آسیا دانسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً خواستار  استقرار دفاع «یکپارچه» از کشورهای عربی خلیج فارس در برابر جمهوری اسلامی ایران شده  و آن را معطوف به واکنش قاطعانه و غیرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال تجاوز صهیونیستها به حریم دیپلماتیک ایران در دمشق صورت داده است.

نکته دیگر اینکه بلینکن از کشورهای عربی منطقه خواسته است تا دراین خصوص، هم افزایی با رژیم اشغالگر قدس را نیز در دستورکار قرار داده و به روند رسمیت بخشی به رژیم قاتل و کودک کش صهیونیستی سرعت ببخشند.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران توان بازدارندگی خود را به رخ همه بازیگرانی کشیده که در پازل دشمنان امنیت منطقه بازی می کنند.با این حال در انعکاس سفر بلینکن به ریاض و متعاقبا امان ( پایتخت اردن) سوالاتی وجود دارد که نه تنها خبرگزاری فرانسه، بلکه دیگر رسانه های غربی نیز نسبت به پاسخ‌دهی به آنها عاجز هستند:

-کلیت حضور یک مقام از آن سوی اقیانوس آرام برای تعیین تکلیف در خصوص امنیت منطقه غرب آسیا چه منطقی به لحاظ حقوقی، راهبردی و عقلانی دارد؟

- آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم کودک کش و جعلی صهیونستی، چه نقشی در خلق بحرانهای مزمن منطقه‌ای و تعمیم آن به سرتاسر حوزه جغرافیایی جهان اسلام ایفا نموده است؟

- قرائت آمریکا از مفهوم بازدارندگی، تا چه اندازه ای با ایجاد ثبات و امنیت در نظام بین الملل قرابت دارد و حضور آمریکا در مناطق مخالف جهان چگونه منجر به خلق گره های کور راهبردی در آن حوزه های جغرافیایی شده است؟

- ترس از عملیات موفقیت آمیز وعده صادق و شکست سنگین مشترک رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در این آوردگاه، چه تاثیری بر تشدید سردرگمی استراتژیک و تاکتیکی غرب در منطقه غرب آسیا داشته است؟

بهتراست خبرگزاری فرانسه به جای قهرمان سازی از قاتلی به نام بلینکن که دولت متبوعش از یک سو مقابل هرگونه توقف نسل کشی در غزه ایستاده و از سوی دیگر به سرکوب وقیحانه دانشجویان منتقد جنایات صهیونیستها در دانشگاههای آمریکا می پردازد، پاسخگوی سوالات شفاف فوق باشد.

بدیهی است که یکی از مهمترین کارویژه‌ها و وظایف رسانه‌های غربی، جلوگیری از طرح این پرسشهای هدفمند، آن هم به واسطه تهیه و تنظیم گزارشهایی تکراری و نخ نما (مانند گزارش اخر خبرگزاری فرانسه) است.

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود.

این در حالیست که جنگ غزه و تحولات آن، این استراتژی خطرناک را بیش از پیش در معرض دید و قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داه است.بخش اعظمی از خیزشهای عمیق صورت گرفته در کشورهای غربی علیه حکمرانان آنها، ناظر بر همین حقیقت مطلق است.حقیقی که احتمالا رسانه های غربی دیگر فرصت چندانی برای درک آن نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو خطاب به بلینکن: هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • نتانیاهو خطاب به بلینکن : هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • بلینکن وارد اراضی اشغالی شد
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است