Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@21:30:33 GMT

زلزله گیشان غربی فین بندرعباس و تمرین همدلی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۱۹۰

زلزله گیشان غربی فین بندرعباس و تمرین همدلی

۲ زلزله مهیب ۶.۴ و۶.۳ امواج درونی زمین با بیش از ۵۰ بار پس لرزه بعد از ظهر یکشنبه ۲۳ آبان در روستای گیشان غربی از توابع بخش فین بندرعباس رخ داد که بلافاصله با حضور مسوولان بلند مرتبه کشور و استان به کانون همدلی برای رفع مشکلات مردم تبدیل شد.

به گزارش قدس آنلاین، ۲زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این دو زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین به صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

مردم این روستا، در حاشیه این بازدید از حضور میدانی استاندار هرمزگان از دقایق اولیه وقوع زلزله و پیگیری برای رفع نیازهای اولیه آن ها قدردانی کردند.

همچنین معاون اول رییس جمهوری در ادامه بازدید از مناطق زلزله زده هرمزگان با حضور در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سحرگاه دوشنبه از مصدومان زمین لرزه های ۶ و چهار دهم و ۶ و سه دهم ریشتری فین عیادت و با آن ها به گفت و گو پرداخت واز کمپ اضطراری مستقر در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس نیز بازدید کرد.

حالا  زلزله زدگان روستای گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس با مشاهده ما ضمن قدر دانی از بررسی‌های میدانی انجام شده توسط مسوولان گفتند: این زلزله وحشت و نگرانی را میان مردم ایجاد کرد و موجب شد بسیاری از خانواده ها، شب را بیرون از منزل سپری کنند  لذا انتظار داریم مسوولان به رفع مشکلات سرعت دهند.

اهالی روستای گیشان غربی که منازل‌شان بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اکنون با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی و خطرناک بودن سکونت در چنین خانه‌هایی و همچنین سرمای پیش‌رو از مسوولان خواستار سرعت گیری عملیات آوار برداری و احداث منازل جدید شدند.

این عده در گفت وگوی میدانی خبرنگار ما افزودند: وسایل‌شان زیر آوار شده و امکان ورود به منازل تخریبی وجود ندارد و حتی شهرک نوسازشان هم قابلیت سکونت در این روستا ندارد، بنابراین مسوولان امکانات و تجهیزات لازم را برای زیست فراهم کنند.

اهالی روستای گیشان غربی ادامه دادند: سه چشمه تأمین آب شرب و کشاورزی روستا در پی وقوع زمین‌لرزه خشک شده که ممکن است امکان زیست را در این روستا از بین ببرد، بنابراین مسوولان باید فکر و کاری اساسی برای حل مشکل داشته باشندکه یکی از راه حل‌ها حفر چاه عمیق است که این نیز از عده اهالی روستای گیشان غربی بر نمی‌آید و توسط اداره‌های دولتی متولی انجام شود.

به فکر معیشت ساکنان گیشان غربی باشید

عضو شورای اسلامی گیشان غربی  بخش فین با اشاره به اینکه بیش از ۵۰خانوار درجریان زلزله ۶.۴ریشتری ۲۳ آبان بر اثر این زمین‌لرزه منازل مردم روستا تخریب و آب روستا قطع شد گفت: مردم روستا هم‌اکنون با مشکل روبه رو شده‌اند و احتمال دارد بر اثر خشک شدن چشمه‌های آب روستا نخل‌های مردم که وسیله امرار معاش آنان است خشک شوند.

مجید مولایی ضمن تشکر از بررسی میدانی وضعیت مردم توسط معاون اول رییس جمهوری و استاندار هرمزگان، ادامه داد:‌ مسوولان سعی کردند مشکل اِسکان موقت را با دادن چادر به اهالی به صورت موقت برطرف کنند، مشکل قطعی برق هم مرتفع شده است.

عضو شورای اسلامی گیشان غربی افزود: مسوولان و سایر نهادهای مسوول به مردم کمک کنند و شرایط اِسکان دایم اهالی را فراهم سازند و با وام‌های اعلام شده از سوی مسوولان نمی‌توان خانه ساخت و تقاضا داریم آنان این وام را پرداخت نکرده و به جای آن خانه بسازند و تحویل بدهند.

هلال احمر چادر نصب کرد

یکی دیگر از ساکنان روستای گیشان غربی فین که هنگام زلزله ۶ریشتری روز یکشنبه در بیرون منزل بود، گفت: زمین‌لرزه سهمگینی در روستای گیشان غربی رخ داد و از دیروز تا کنون مسوولان و اداره‌های دولتی و انتظامی وضعیت را بررسی کردند.

مجید شجاعی که خود راننده تاکسی درشهر است دراین زمینه افزود: هلال احمر پس ازوقوع زلزله برای اسکان مردم چادر نصب کرد و پتو در اختیار ما قرار داد که با توجه به شرایط سخت سرما در شب نیاز به اسکان موقت  و توجه به قطع آب  نیاز آب آشامیدنی و مایحتاج عمومی داریم.

حضور مسوولان در روستا  مایه دلگرمی ما شد

یکی دیگر از ساکنان روستای گیشان غربی هم گفت: معاون اول رییس جمهوری یک‌شنبه شب از نزدیک شرایط این روستا را بررسی کرد که مایه دلگرمی اهالی بود که امیدواریم مسوولان روند کمک ها را سرعت بدهند.

محمد مولایی که از راه  نخلداری در روستاامراش معاش می کند، افزود: در پی وقوع زمین‌لرزه مشکل اصلی ساکنان گیشان غربی خشک شدن چشمه آب است چرا که روستا منبع آب دیگری ندارند، اگر این چشمه‌ها احیا نشود روستا محکوم به نابودی است و نخل‌ها خشک می‌شوند، امیدواریم مسوولان فکر و کاری اساسی برای این مشکل بکنند.

از وقوع زلزله شوکه شدیم

هم اکنون نهادهایی از جمله سپاه وبسیج، هلال احمر، توزیع برق درمحل زلزله در کنارمردم قرار گرفته تا مشکلات آنان در زمینه برق، آوار برداری، آب و معیشت آنان مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی مردم از بابت از دست رفتن خانه وکاشانه خود نگران نباشند.

زیبده مولایی یکی دیگر از ساکنان روستای گیشان غربی بخش فین بندرعباس که پس از زلزله در چادر اسکان یافته، گفت: زمان وقوع زمین‌لرزه بیرون بودیم و زمانی که به خانه برگشتیم بسیار شوکه شدیم، تنها خدا را شکر کردیم که در زیر آوار قرار نداشت.

این بانوی خانه دار روستایی افزود: درجریان زلزله یخچال و وسایل زندگی به طور کامل زیر آوار خانه شده است و به علت خطر ریزش بیشتر و تخریب نزدیک به ۱۰۰ درصدی بنا امکان سکونت ندارد و حتی ظرف برای پخت و پز و تهیه غذا وجود ندارد.

 تامین وسایل مورد نیاز زلزله زدگان بخش فین بندرعباس به فوریت

معاون اول رییس جمهوری که یکشنبه شب برای بررسی وضعیت زلزله زدگان هرمزگان سفر کرده بود، با اشاره به بازدیدی که از شب گذشته تا بامداد امروز دوشنبه از مناطق زلزله زده بخش فین بندرعباس داشت، گفت: باید به مسائلی همچون تامین تغذیه به موقع و تهیه چادر که نیاز ضروری این مناطق بوده، به فوریت انجام گیرد.

محمد مخبر روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان که با حضور مسوولان استانی و کشوری برگزار شد، افزود: البته در بازدیدی که از مناطق زلزله زده بخش فین و بندرعباس داشتیم افراد از نبود چادر گلایه نداشتند اما اگر کسری وجود دارد باید به طور حتم فراهم شود.

وی بیان داشت: در بعضی از مناطق زلزله زده که منازل مسکونی تخریب شده و یا کامل از بین رفته و جایی برای پخت و پز ندارند؛ بنابراین از استاندار هرمزگان، نیروهای بسیجی و سایر نهادها و دستگاه هایی که این امکان را دارند که به فوریت امکان تغذیه و غذای گرم را فراهم کنند، خواستاریم که به طور حتم ظرف ۲۴ ساعت اینده این کار صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بعضی از خانه هایی که تخریب شده بود باید هرچه سریع تر باید اسباب و وسایل منزل تامین و در اختیارشان قرار گیرد اما در بحث ساخت و تامین مسکن  نیز با همان فرمولی که بنیاد مسکن دارد، باید به سرعت پیش از این زمستان و بارندگی، این مشکل برطرف شود.

مخبر ابرازداشت: خوشبختانه خانه ها به طور معمول کوچک بوده و به فوریت می توان بعضی از خانه ها را ساخت؛ بنابراین می شود با مردم طوری رفتار کنیم که در زمستان و بارندگی ها مشکلی نداشته باشند و سریع تر کار انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: تعدادی دام سبک نیز در مناطق زلزله زده فین از بین رفته است که جبران خواهیم کرد ضمن اینکه خوب است برخی از این روستاها که اشتغالی ندارند بنباید برکت به سرعت بنگاه های کوچک و زودبازده راه بیاندازد و فرصت خوبی است که یک بخشی از این اشتغال را حل کنیم.

مخبر یادآورشد: با بررسی هایی که در استان هرمزگان خواهد شد، تعداد اشتغالی که لازم است در روستاهای آسیب دیده ایجاد شود، این ها را تامین کنند و باز در تهران نیز در این راستا  با حضور مسوولان مربوطه تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی گفت: مساله آب و برق چهار روستای بخش فین هم که مشکل دارند که البته یکی از این روستاها مشکل حفاری دارند و ممکن است کمی طولانی تر شود اما بقیه روستاها باید سریع تر مسائل شان حل شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بعضی از این روستاها باتوجه به اینکه روی گسل قرار دارند، در معرض زلزله هستند و باید پیگیری شود که در کدام مکان ها لازم به راه اندازی پایگاه امدادی راهداری ها است و سریع اقدام شود.

مخبر تصریح کرد: بخشی از پل ها از بین رفته بود البته کامل تخریب نشده بود اما دچار تنش شده بودند که بعید است بتوان از آن ها استفاده کرد و باید به سرعت این پل ها ساخته شود که که اگر نشود تردد بین روستاها و شهرها با مشکل مواجه می شود و این ممکن است خود باعث یکسری مسائل شود.

وی اضافه کرد: مدارس نیز که درظاهر تخریبی نیستند اما تعمیری هستند باید اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با کمک بنیاد برکت بسیج شوند و به سرعت تعمیر این فضاهای آموزشی انجام شود؛ چرا که در روستاها چون تعداد دانش اموزان کم است و مدرسه ها حضوری است.

این مقام مسوول در دولت سیزدهم یادآورشد: شب گذشته در بعضی از مناطق زلزله زده دسترسی به اینترنت و همراه اول نداشتند و دانش آموزان باید از فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری برای دسترسی به شبکه شاد استفاده کنند که این چیزی درستی نیست

وی گفت: اینترنت در این روستاهایی که بیش از ۲۰ خانوار حضور دارند، منعی ندارد که ارتباط نداشته باشند و واقعا ارتباط نبود و این کار هم جز کارهایی است که باید شکل بگیرد.

مخبر خطاب به مسوولان بسیج و سپاه نیز گفت: بحث کمک های بسیج و سپاه را دنبال کنید  وهرجا باز فکر می کنید لازم است که از جاهای دیگر کمک بگیرید، این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: تخت های بیمارستانی در هرمزگان نسبت به استان های دیگر وضعیت مناسبی نیست که باید وزیر بهداشت سریع تر این مشکل را حل کنند و همچنین باتوجه به اینکه این استان از مناطق زلزله خیز کشور است سوله ای چندمنظوره برای اسکان و درمان و غیره تعبیه شود.

معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: از مردم هرمزگان استدعا داریم با توجه به اینکه احتمال پس لرزه ها وجود دارد لذا در منازلی که تخریبی هستندف حضور پیدا نکنند و درواقع خدواند لطف بزرگی به ما کرده است که این حادثه تلفات جانی جز یک نفر نداشت.

وی گفت: البته می طلبد که نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه نیز از خسارت های احتمالی جلوگیری کنند و استاندار نیز  دستور دهند که هر کس هم به هر دلیلی نخواست رعایت کند، نگذارید این کار انجام شود.

مخبر خاطرنشان کرد: آثار کوتاه مدت زلزله را باید ظرف چند روز آینده به صورت فوری از بین برد و زندگی را عادی کرد و آثار دراز مدت آن هم مثل ساخت و ساز بسیجی شود که این کار صورت گیرد و دولت نیز در کمک رسانی اماده است.

وی همچنین ضمن خسته نباشید به همه مسوولان استانی و کشوری که به موقع و جهادگونه برای رفع مسائل و مشکلات در مناطق زلزله زده عمل کردند، گفت: استاندار مشکلات پیش آمده در زمینه ساخت مسکن، اشتغال، راه، بهداشت و درمان و غیره را ظرف ۲ تا سه روز آینده جمع بندی و به ما ارسال کند ما نیز در جلسه ای در تهران با حضور مسوولان ذیربط روی همه موارد تصمیم خواهیم گرفت.

مخبر در پایان یادآورشد: آیت الله رییسی رییس جمهوری نیز خسته نباشید گفتند و سلام رساندند و اعلام کردند که دولت در صحنه خواهد بود و کمک خواهد کرد که این موارد و مسائل سریع تر حل شود.

توزیع سه هزار تخته چادر بین زلزله زدگان مناطق روستایی بندرعباس

استاندار هرمزگان که ازآغاز زلزله ۶.۴ریشتری روستاهای شمال بندرعباس به زلزله زدگان سر زده، گفت: تاکنون بیش از سه هزار تخته چادر جهت اسکان مردم در مناطق زلزله زده در شهرستان بندرعباس توزیع شده است.

مهدی دوستی دوشنبه شب پس از بازدید مجدد از مناطق زلزله زده روستاهای شمال شهر بندرعباس افزود: شب گذشته در چند منطقه کمپ‌های عمومی برپا شده بود، زیرا چادرها محدود است و با برپایی کمپ نیازهای بهداشتی نیز بهتر تامین و بهتر غذای گرم توزیع می‌شود اما به علت استقبال نکردن مردم از این کمپ‌ها، چادرها به صورت خانه به خانه توزیع شده و همچنان در حال توزیع است.

وی ادامه داد: شب گذشته در برخی مناطق زلزله زده مشکل قطعی برق، قطعی آب و قطعی راه‌های ارتباطی داشتیم که هر سه مشکل اکنون حل شده است و نیروی انتظامی نیز امنیت کامل منطقه را تامین کرده است و همچنین از بعد از ظهر امروز نانوایی‌ها فعال شده اند.

وی درباره برآورد اولیه خسارت زلزله، اظهار داشت: هفت هزارمیلیارد ریال برآورد اولیه خسارت است، اما باید پل‌ها و راه‌ها به طور دقیق بازرسی شود تا خسارت دقیق مشخص شودو در مجموع باید دو هزار و ۷۶۰ واحد بازسازی شود.

روند بازسازی روستاهای گیشان و آب شیرین بخش فین در دستورکار قرار گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان که این روزهابطور مرتب در محل وقوع زلزله حضور دارد، گفت: باتوجه به اینکه بیشترین خسارت زلزله به واحدهای مسکونی مناطق روستایی «گیشان غربی» و «آب شیرین» بخش فین بندرعباس وارد شده است لذا از امروز دوشنبه ۲۴ آبانماه روند بازسازی این واحدها در دستور کار قرار گرفت.

مهرداد حسن زاده افزود:  در مجموع حدود سه هزار واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در مناطق زلزله زده فین دچار آسیب شده اند که ۱۰ گروه کارشناسی فنی از بنیاد مسکن استان هرمزگان برای ترمیم، بازسازی و تعمیر این واحدها به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

وی بیان داشت: همچنین اسکان اضطراری مردم در روستاهای کانون زلزله در بخش فین شهرستان بندرعباس با برپایی چادر آغاز شده است و برق بیشتر روستاهای مناطق زلزله زده بخش فین بندرعباس نیز که دچار قطعی شده بود، هم اکنون وصل شده است.

دستور رییس جمهوری برای رسیدگی سریعتر مشکلات زلزله زدگان هرمزگان

در پی زلزله روز گذشته هرمزگان که به تیتر خبرهای داخلی و خارجی تبدیل شد، نیروهای امدادی و مسوولان از همان دقایق اولیه وارد میدان شدند و رییس جمهوری نیز دستور فوری کمک به مردم مناطق زلزله زده توسط همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول را صادر کرد.

رییس جمهوری پس از وقوع زمین لرزه‌های ۶ و چهار و ۶ و سه دهم ریشتری ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسوول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

آسیب زلزله به ۳ هزار واحد مسکونی

معاون عمرانی استانداری هرمزگان گفت: برآورد کنونی ما این است که حداقل ۳ هزار واحد مسکونی مردم از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند. خسارات در منطقه ذرتو و گیشان بیش از دیگر مناطق است.
با دستور فوری رئیس جمهوری مبنی بر بررسی وضعیت مناطق زلزله زده، معاون اول رئیس‌جمهوری که از به صورت ویدئو کنفرانس فعالیت‌ها را زیر نظر داشت، شامگاه یکشنبه وارد فرودگاه بین المللی بندرعباس شد.

معاون اول رییس جمهوری هم یک‌شنبه شب برای بررسی میدانی منطقه زلزله زده هرمزگان وارد بندرعباس شد و بی درنگ راهی آن مناطق شد و سپس از مصدومان زمین‌لرزه عیادت کرد و با بازدید میدانی آخرین وضعیت جاده‌ها و مسیر تردد در شمال شهر بندرعباس را مورد بررسی قرار داد.  

محمد مخبر با اشاره به بازدیدی که از شب گذشته تا بامداد امروز دوشنبه از مناطق زلزله زده بخش فین بندرعباس داشت، گفت: باید به مسائلی همچون تامین تغذیه به موقع و تهیه چادر که نیاز ضروری این مناطق بوده، به فوریت انجام گیرد که  البته در بازدیدی که از مناطق زلزله زده بخش فین و بندرعباس داشتیم افراد از نبود چادر گلایه نداشتند اما اگر کسری وجود دارد باید به طور حتم فراهم شود.

وی گفت: در بعضی از مناطق زلزله زده که منازل مسکونی تخریب شده و یا کامل از بین رفته و جایی برای پخت و پز ندارند، بنابراین از استاندار هرمزگان، نیروهای بسیجی و سایر نهادها و دستگاه هایی که این امکان را دارند به فوریت امکان تغذیه و غذای گرم را فراهم کنند، این کار به طور حتم ظرف ۲۴ ساعت انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بعضی از خانه هایی که تخریب شده بود باید هرچه سریع تر اسباب و وسایل منزل تامین و در اختیارشان قرار گیرد اما در بحث ساخت و تامین مسکن نیز با همان فرمولی که بنیاد مسکن دارد، باید به سرعت پیش از این زمستان و بارندگی، این مشکل برطرف شود.

مخبر ابراز کرد: خوشبختانه خانه ها به طور معمول کوچک بوده و به فوریت می توان بعضی از خانه ها را ساخت؛ بنابراین می شود با مردم طوری رفتار کنیم که در زمستان و بارندگی ها مشکلی نداشته باشند و سریع تر کار انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در اثر زلزله روز گذشته حدود سه هزار واحد مسکونی در هرمزگان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیدند که بیشترین خسارت به منازل مسکونی روستاهای منطقه زرتو و گیشان بخش فین بندرعباس وارد شده است.

اسماعیل نجار افزود: مراحل ساخت و ساز بافت‌های آسیب دیده مناطق زلزله زده با موافقت معاون اول رییس جمهوری بزودی آغاز می‌شود و ۱۶۵میلیون تومان وام روستایی و ۱۸۰میلیون تومان وام شهری برای بافت های آسیب دیده در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ ۲۰ میلیون تومان نیز به عنوان مسکن موقت در نظرگرفته شده است، بیان داشت: کمک هایی شامل چادر، تسهیلات ساخت مسکن، کمک های بلاعوض و بازسازی جایگاه های دام در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد.

زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.

طبق آخرین اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۶۱ پس لرزه رخ داده که از این ۶۱ پس‌لرزه، ۹ پس‌لرزه با بزرگای بین ۴ تا ۵، ۳۰ پس‌لرزه با بزرگای بین ۳ تا ۴ و ۲۲ پس‌لرزه با بزرگای کمتر از ۳ در مقیاس امواج درونی زمین در استان هرمزگان رخ داده است.

یک نفر جان خود را در روز ۲۳ آبان و بر اثر سقوط تیر برق در پی زمین لرزه‌های ۶ و چهار دهم و ۶ و سه دهم ریشتری از دست داد و ۹۸ نفر هم در این زمین لرزه‌ها مجروح شدند.

زلزله ای که غلامرضا رفیعی بخشدار فین بندرعباس شامگاه یکشنبه به ایرنا اعلام کرد برخی منازل در این بخش بر اثر زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند و خانواده های بسیاری از این آسیب ها متاثر شده اند.

وی اضافه کرد: بر اثر این رخداد طبیعی منازل در شهر فین با جمعیت سه هزار و ۴۰۰ نفر، روستای رضوان با پنج هزار و ۸۰۰ نفر، سرزه با ۸۰۰ نفر، مزرا با حدود ۶۰ نفر، گهره و چلو و دوین با ۶۰۰ نفر بیشترین آسیب را دیده‌اند.

طبق اعلام بخشدار فین این بخش با ۱۳۰ روستا دارای افزون بر ۱۸ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور زلزله هرمزگان معاون اول رییس جمهوری مناطق زلزله زده استاندار هرمزگان زمستان و بارندگی بخش فین بندرعباس هزار واحد مسکونی حضور مسوولان بعضی از خانه ها وقوع زمین لرزه استان هرمزگان زمین لرزه ها زلزله زدگان بین رفته وقوع زلزله روز دوشنبه طور حتم آسیب دیده تخریب شده محمد مخبر انجام شود شب گذشته پس لرزه سه هزار شده اند سریع تر ۲۳ آبان بر اثر کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان  گفت: در راستای مبارزه و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و به منظور مقابله و برخورد جدی با قاچاقچیان و همچنین با هدف جلوگیری از خروج و قاچاق سرمایه ملی، مأموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان میناب با همکاری مأموران انتظامی پاسگاه حسنلنگی شهرستان بندرعباس در ۲۴ ساعت گذشته حین کنترل خودرو‌های عبوری و اجرای ایست و بازرسی درسطح حوزه استحفاظی تعداد سه دستگاه کامیون نفتکش حامل سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف نمودند.

وی افزود: مأموران جمعا ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف و ضبط نموده و ۳ متهم نیز در این راستا دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی استان با اشاره به تشکیل پرونده و معرفی متهمان به مرجع قضائی، ارزش سوخت‌های کشف شده را بنا به نظر کارشناسان مربوطه، ۲۶ میلیارد ریال عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به بندرعباس
  • رئیس قوه قضائیه وارد بندرعباس شد
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و تلاطم دریا در خلیج فارس
  • هرمزگان بارانی می‌شود
  • تجلیل از ۴۴ مربی عقیدتی و هادیان سیاسی بسیج در بندرعباس
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس هرمزگان
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان