Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:00:16 GMT

آغاز کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۲۰۹

آغاز کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی از آغاز کوچ پاییزه ۲۱۰۰ خانوار عشایر خراسان رضوی با ۲۳۰ هزار رأس دام به مناطق قشلاقی خبر داد. 

محمد نبوی فرد در این خصوص اظهار کرد: عشایر برون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان قوچان با ۴۵۰ خانوار و بیش از ۵۸ هزار راس دام است که در فصل قشلاق به شهرستان مراوه تپه در استان گلستان و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر و عبور از مسیرهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایلراه‌های شلمی و خشتلی به حوزه استان گلستان (قشلاق مراوه تپه) وارد و در آنجا مستقر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تعداد ۴۸۰ خانوار از عشایر طایفه طاهری و ایلخانی شهرستان بردسکن با بیش از ۵۶ هزار رأس دام به شهرستان طبس در خراسان جنوبی و با طی مسافت حدود ۱۳۰ کیلومتر در مناطق قشلاقی کوه سفید و چاه مسافر مستقر می‌گردند. تعدادی از عشایر خواف با ۶۰۰۰ راس دام به شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی و تعدادی از عشایر شهرستان سبزوار(۵۰ خانوار)  با ۱۰۰۰ راس دام به شهرستان شاهرود (میامی) به استان سمنان کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایر درون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان‌های قوچان، چناران، نیشابور و مشهد می‌شوند که در کوچ پاییزه به مناطق قشلاقی استان در شهرستان‌های سرخس، کلات و حوزه شهرستان مشهد(میامی) مستقر می‌شوند و باقیمانده عشایر در مناطق گرمسیری در حوزه همان شهرستان‌های خود کوچ می‌نمایند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده و در راستای آئین نامه ساماندهی عشایر دستگاه‌های ذی‌ربط (نیروی انتظامی، بسیج عشایری، آموزش‌وپرورش، دامپزشکی، منابع طبیعی، بهداشت و درمان و...) موظفند نسبت به تأمین امنیت و خدمات‌رسانی مناسب به عشایر در مناطق قشلاقی اقدام نمایند.

نبوی‌فرد به عمده‌ترین فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی به عشایر استان از سوی امور عشایر به ویژه در زمان کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: تسطیح و مرمت ۳۶۰۰ کیلومتر ایلراه‌های عشایری در دو نوبت، تأمین آب شرب مورد نیاز عشایر و دام آن‌ها از طریق تانکرهای ثابت و سیار، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، تامین و توزیع علوفه، سوخت(گاز مایع) و ارزاق عمومی مورد نیاز عشایر(آرد) از جمله خدمات این اداره کل و شبکه‌های تعاونی عشایری است.

وی گفت: بیش از ۱/۵ درصد جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند و خراسان رضوی نیز دارای ۳۵ طایفه عشایری با ۷۱۴۵ خانوار عشایر است که در ۱۳ شهرستان و در ۳۶۴ محله عشایری پراکنده‌اند و ۶۰ درصد مراتع استان را در اختیار دارند.مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور،سبزوار،خوشاب،خواف، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن از شهرستان‌های دارای عشایر است.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: همچنین  ۹۹۵ هزار واحد دامی در اختیار عشایر خراسان رضوی قرار  دارد و بر این اساس ۱۰ درصد جمعیت دام استان خراسان رضوی به عشایر تعلق دارد. بیش از ۱۵ درصد گوشت قرمز استان (۱۲ هزار تن) و ۱۷هزار تن فرآورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و ۴۲ هزار متر مربع صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان رضوی زمان حضور عشایر استان در مناطق قشلاقی بر اساس شرایط آب و هوایی پنج ماه از سال است و زمان کوچ پائیزه عشایر از اوایل آذر ماه شروع و حداکثر اواخر فروردین ماه سال بعد در مناطق قشلاقی پایان می یابد و سپس  از اوایل اردیبهشت ماه از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی عازم خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عشاير کوچ پاییزه عشایر تعدادی از عشایر مناطق قشلاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ در طرح بازگشت به زندگی سالم از اقامت صرف معتادان پرهیز شده و در آن آموزش و مراقبت های بعد از خروج و اشتغال مددجویان مدنظر است، در این طرح مددجو از نظر مهارتی و شخصیتی توانمند می شود و همزمان تحت درمان قرار می گیرد.   در قالب این طرح مددجو با جلسات آموزشی، کسب مهارت و برنامه های ورزشی و تفریحی روند بهبود را طی می کند و همزمان در یک کارگاه تولیدی مشغول به کار می شود و کسب درآمد می کند.   معاون دادستان مرکز خراسان رضوی روز چهارشنبه در این مراسم گفت: درمان معتادان به تنهایی کارساز نیست و برای جلوگیری از بازگشت بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد باید مهارت آموزی و اشتغال زایی مورد توجه باشد.   اسماعیل رحمانی افزود: اعتیاد تهدید جدی برای جوامع بشری است و سرمایه های انسانی را در معرض خطر نابودی قرار می دهد.   وی گفت: در مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد تمام خدمات رایگان به معتادان ارائه می شود، اما فعالیت این مراکز خیلی ثمربخش نیست و مددجویان دوباره به چرخه اعتیاد برمی گردند.   معاون دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: از این رو طرح توانمندسازی معتادان و بهبودیافتگان در دستور کار دادسرا قرار گرفته و تلاش می شود با استفاده از ظرفیت های مختلف و راه اندازی کارگاه ها و مراکز حرفه آموزی و اشتغال، به بهبودیافتگان انگیزه بازگشت به زندگی سالم داده شود.   رحمانی گفت: همچنین از لحاظ درمانی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و غیره نیز به مددجویان خدمات لازم ارائه می شود تا برای بازگشت به زندگی سالم آمادگی لازم را کسب کنند.   او افزود: در این طرح برنامه مستمر برای مددجویان خواهیم داشت و بر فعالیت مراکز ترک اعتیاد نیز نظارت خواهد شد که بدین طریق فرآیند درمان با متادون تا حد امکان کاهش خواهد یافت.   معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت:در این طرح برنامه ریزی شده تا چرخه بازگشت مددجویان به اعتیاد لغو شود، بازگشت حتی یک معتاد به زندگی سالم مغتنم است.   رحمانی ادامه داد: در این طرح از کارآفرینان علاقه مند دعوت شده تا کارگاهی در مجاورت مراکز ترک اعتیاد راه ندازی شود و تعدادی از مددجویان در این مراکز مشغول به کار شوند.   معاون دادستان مرکز خراسان رضوی افزود: در طول اجرای طرح، آسیب شناسی صورت گرفته و معایب رفع خواهد شد، همچنین نظارت بر مراکز ترک اعتیاد نیز به صورت جدی انجام می شود و فرایند تشریفاتی نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • باران در راه خراسان رضوی است