Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:53:45 GMT

ای دختر دین و خواهر ایمان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۵۴۷

ای دختر دین و خواهر ایمان

به گزارش روز سه شنبه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، وی در این گفتار بیان کرده است:

ای دختر دین و خواهر ایمان

ای مهر سپهر دانش و عرفان

ای اسوه شرم و عفّت و عصمت

الگوی وقار و حشمتِ نسوان

بر اوج شرف، مثالی از زهرا

در قدس مقام، مریم دوران

این مرجع تقلید اضافه کرده است: آری، سخن از بانوی کرامت، بنت موسی بن جعفر علیهماالسلام حضرت فاطمه معصومه(ع)است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانویی که در ایمان، در عبادت و بندگی خدا، در زهد و بی‌اعتنایی به دنیا، در حفظ کرامت‌هایی که اسلام برای بانوان توصیه کرده، در رعایت حیا و عفاف و در نشان  دادن تمام صفات برجسته‌ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان موجب افتخار شمرده شده، نمونه و اسوه بود.

آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داده است: در بین همه مواضع ممتازه آن حضرت، موضع ایشان در هنگامه سفر به سوی برادر و امام بزرگوار خویش حضرت امام رضا(ع)، موضعی خاص بود؛ موقفی که می‌توان گفت به ملاحظه افشای ظلم دشمنان اهل بیت(ع) و ترویج معارف ناب شیعه، بسیار مهم بود.

وی افزوده است: در آن سفر بسیار بااهمیت، به واسطه آن حضرت و پیروان اهل بیت(ع)، معارف ناب و دستورات حیات بخش قرآن و عترت، ترویج شد و ظلم و ستم‌های دشمنان دین، افشا شد. البته برکات وجودی آن حضرت تنها به زمان حیات مبارکشان اختصاص نداشت، بلکه پس از ایشان، مضجع و حرم فرشته پاسبان آن بزرگوار، به مرکز نشر تشیّع و معارف نورانی قرآن و اهل البیت(ع) شد، چنان که در این ابیات عرض کرده‌ام:

 قم بارگاه حضرت معصومه عش آل

کز علم و از حدیث در آن یادگارهاست

هم موطن صحابه و خاصان شیعیان

مردان پاک طینت و دانش مدارهاست

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرده است: آری، قم که موطن صحابه و خواص شیعیان اهل بیت(ع)  بود، به واسطه وجود آن حضرت، نورانیت و اهمیت صد چندان گرفت و مضجع پر برکتشان، ملجا فقها و بزرگان دین و مأمن همه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) گردید و هم اکنون نیز علم و فقاهت و اخلاق از قم به جهان صادر می‌شود و اینها همه از برکت وجود مضجع منور بانوی کرامت، در قم می‌باشد.

وی در پایان آورده است: باید قدر این نعمت را دانست و قدرشناس آن بود و این قدردانی انجام نخواهد شد، مگر به معرفی بیشتر مواضع آن حضرت در اطاعت خدا و عفاف و حجاب و در همه امتیازات خاصی که آن بزرگوار داشتند و الگو قرار دادن آن صفات ممتازه. امروز، وظیفه و تکلیف دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت ، زنده نگه‌داشتن راه و اهداف ایشان می‌باشد؛ بخصوص بانوان، باید حضرت فاطمه معصومه (س) را در بندگی خدا، در عفاف و حجاب، در پیروی کامل از امام زمان خویش، الگو قرار دهند و خود را به همه صفات بانوی مسلمان که در سوره احزاب بدان اشاره شده است مزین سازند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) _امام هشتم شیعیان_ بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء‌العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این باره گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از مدینه منوره (یثرب) به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل «موسی ابن خَزرَج» که به «بیت‌النور» (واقع در بلوار عمار یاسر شهر قم) شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است.

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده و شعار محوری این ایام، «سلام ای دختر موسی ابن جعفر؛ در امتداد یاری» است./

برچسب‌ها آیت الله صافی گلپایگانی حرم حضرت معصومه (س) امام رضا قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله صافی گلپایگانی حرم حضرت معصومه س امام رضا آیت الله صافی گلپایگانی حرم حضرت معصومه س امام رضا قم حضرت فاطمه معصومه اهل بیت ع امام رضا معصومه س آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

دیگر خبرها

  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود
  • اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)