Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:22:21 GMT

اسناد قدیمی میراث جهانی پاسارگاد دیجیتالی می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۷۲۴

اسناد قدیمی میراث جهانی پاسارگاد دیجیتالی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین ابراهیمی اظهار کرد: سازمان جهانی یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث‌فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال ۲۰۰۳ مطرح کرد و در سال ۲۰۱۵ از دولت‌ها خواست تا تلاش خود را در پاسداری از میراث‌فرهنگی و طبیعی جهان و نیز اطمینان از دسترسی عمومی به اطلاعات میراث دیجیتال و محافظت از آن‌ها بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: به تبعیت از این توصیه، روش‌ها و فناوری‌های متنوعی برای دیجیتال‌سازی در سراسر جهان به‌کاربرده شد و با بهره‌گیری از جنبه‌های حفاظتی این دانش تنها مختص به اشیا، ابنیه و تزئینات وابسته به معماری نیست بلکه منابع موجود در مراکز اسناد و کتابخانه‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

او بیان کرد: در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد فرایند دیجیتال‌سازی اسناد از سال ۱۳۹۴ آغازشده و تا به امروز ادامه یافته است و این فرایند نقشه‌ها، گزارش‌ها، شناسنامه‌ها، استعلام‌ها، تصاویر، کتاب‌ها، مقالات و دیگر منابع مرتبط با این محوطه را در برمی‌گیرد.

ابراهیمی یادآور شد: در سال جاری، اسکن و دیجیتال‌سازی اسناد قدیمی پایگاه شامل مکاتبات اداری، گزارش‌های روزانه و آمارهای بازدید مربوط به سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۴۱ در دستور کار پایگاه قرار گرفت و ثبت و ساماندهی آنها در قالب بانک اطلاعاتی در حال انجام است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: فراهم کردن شرایط مطلوب نگهداری اسناد کاغذی، تأمین شرایط دسترسی آسان برای کارشناسان، مدیریت میراث دیجیتال و تهیه نسخه پشتیبان از جمله اهداف اصلی این طرح است.

کد خبر 5353495

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی فارس پاسارگاد شیراز زلزله ویروس کرونا بوشهر زمین لرزه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا بارش برف کرمانشاه واکسن کرونا عکس استانها کتاب و کتابخوانی گرگان اردبیل شیوع کرونا میراث جهانی پاسارگاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پایگاه تحلیلی نظامی «Breaking Defense» در گزارشی به ارزیابی یکی از پیامد‌های جهانی عملیات موشکی پهپادی «وعده صادق» پرداخته و آورده است باوجود همکاری و مقابله گسترده چند کشور در کنار اسرائیل با تسلیحات پرتاب شده تهران، اما علاقه جهانی به پهپاد‌های ایرانی رو به کاهش نیست و تحلیلگران می‌گویند بازار پراشتیاقی در سراسر جهان برای دسترسی و خرید پهپاد‌های به نسبت ارزان و کارآمد ایران وجود دارد.

نویسنده گزارش آورده است: شاید اسرائیل و متحدانش توانسته باشند با تعداد زیادی از ۳۰۰ پهپاد و موشکی که ایران در حمله بی‌سابقه خود به اسرائیل پرتاب کرد، مقابله کنند، اما به نظر کارشناسان این امر مشتریان پرنده‌های بدون سرنشین تهران را منصرف نکرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایگاه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود
  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم