Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@18:16:23 GMT

استفاده از روش‌های متنوع در تأمین مالی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۷۶۴

استفاده از روش‌های متنوع در تأمین مالی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سعید شَعرباف تبریزی شهردار کرمان در جلسه‌ای که با حضور مدیران شهرداری و مدیران مالی شهرداری مشهد به مناسبت روش‌های تأمین مالی و استفاده از تجربیات شهرداری مشهد در این خصوص برگزار شد، با تاکید بر استفاده از روش‌های متنوع در تامین مالی، در زمینۀ تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت، وضعیت شهر مشهد را بسیار متمایز اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در خصوص تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت گفت: استفاده از این اوراق، با در نظر گرفتن اینکه هزینه‌های پروژه‌ها سال‌به‌سال رو افزایش است، منطقی به نظر می‌رسد.

شَعرباف افزود: اگر در پروژه‌ای دچار بدهی شدیم، بهتر است به‌جای فروش زمین از اوراق مشارکت استفاده کنیم؛ زیرا این شیوۀ تأمین مالی ارجحیت دارد.

شهردار کرمان خطاب به مدیران شهری بر لزوم آگاهی از چگونگی و ارائه وضعیت اوراق مشارکت تأکید و خاطرنشان کرد: لازم است در مورد ظرایف اوراق مشارکت، ریزه‌کاری‌های آن و همچنین تصفیه‌حساب بدهی‌ها و موارد دیگر طی چندین جلسه گفتگو کرد و بررسی‌های بیشتری انجام داد.

شَعرباف در ادامه، بر لزوم تهیۀ لیستی از طلبکاری و بدهکاری شهرداری کرمان و لزوم بررسی منابع مالی آن تأکید کرد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت‌های مالی خوبی در شهر کرمان وجود دارد، گفت: اخیراً با تدبیر شهردار کرمان این ظرفیت‌ها دیده شده و به‌زودی به نقاط قوت تبدیل خواهد شد.

رضا دادگرپور با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقداماتی درخصوص انتخاب بانک عامل برای انتشار اوراق مشارکت انجام شده است، گفت: بانک مرکزی اجازۀ تولید صدور ضمانت‌نامه را به‌دلیل بدهی دستگاه انتشاردهندۀ اوراق مشارکت به سیستم بانکی نمی‌دهد و این موضوع در آن زمان هنوز تعیین‌تکلیف نشده بود.

او ضمن قبول اینکه روش‌های تأمین مالی بهترین شیوه برای تحقق بودجۀ شهرداری است، بودجۀ شهرداری کرمان را ۱۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر، تمام تلاش و هدف‌گذاری ما تحقق بودجۀ فعلی شهرداری کرمان است که امیدورایم از ظرفیت‌های موجود و تجربۀ دیگران برای تأمین مالی استفاده کنیم.

دادگرپور افزود: شهرداری کرمان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد که در سیستم نیز ثبت و ازسوی دستگاه‌های بدهکار پذیرفته شده است.

اوادامه داد: بده‌کاری شهرداری نیز رصد شده، اما تعدادی از دستگاه‌های دولتی حاضر به تهاتر نیستند.

در ادامۀ جلسه، مشاور شهردار کرمان ضمن توضیح در مورد سابقه ارایه اوراق مشارکت در کرمان، استفاده از تجربیات شهرداری مشهد در حوزۀ انتشار اوراق مشارکت را فرصت خوبی دانست.

سیدعلی موسوی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت مستلزم مکاتبه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر، فرمانداری و استانداری است، ادامه داد: با طی شدن مراحل صدور مجوز اوراق مشارکت، شهرداری کرمان می‌تواند در بخش حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان ۱۲۰ میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق را داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر، با تأیید بانک مرکزی، بانک عامل نیز تعیین شده و صورت‌های مالی به طور کامل در حال تهیه است.

در ادامه، مدیر تأمین منابع معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، با بیان اینکه اعتقاد داریم شهر را می‌توان تحت شرایطی بر مبنای بدهی ساخت که بر این اساس باید جسارت شروع کار برای عمران و آبادانی شهر وجود داشته باشد، گفت: می‌توان از ظرفیت اوراق مشارکت و صندوق‌ها برای تأمین مالی استفاده کرد.

سیدمحمد عنبری، تورم کشور را بالای ۵۰ درصد دانست و افزود: اگر کاری در شهر انجام شود و مردم از امکانات آن استفاده کنند، بدهی‌ها چندان مهم به نظر نمی‌آیند و از طرق مختلف می‌توان راهی برای پرداخت آن‌ها پیدا کرد.

او با اشاره به اینکه تمام شهرداران مشهد اعتقاد داشتند که شهر در هر صورت باید ساخته و امکانات کامل به مردم ارایه شود، بیان کرد: با توجه به افزایش تورم نباید زمان را از دست داد و این اصل را باید قبول داشت که باید هرچه زودتر طرحی را به اجرا برسانیم که به نفع شهر است.

در این جلسه معاون اقتصادی شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن و شهرداری ثامن نیز در خصوص فرایند انتشار اوراق مشارکت و ظرافت‌های روند کاری گفت: برای این اقدام ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد و لازم است تا به‌موقع و هماهنگ انجام و اسناد لازم به سازمان شهرداری‌ها فرستاده شود.

مرتضی جعفرزاده با بیان اینکه توسط شهرداری مشهد میلیارد‌ها تومان اوراق مشارکت فروخته شده است، افزود: بیشترین اوراق مشارکت بعد از تهران متعلق به شهر مشهد است.

او ادامه داد: در روند انتشار اوراق مشارکت در گزارش توجیه اقتصادی، باید آورده شهرداری دیده شود تا از جنبه‌های مختلف موانعی پیشِ روی آن نباشد.

جعفرزاده با اشاره به در نظر گرفتن بدهی‌های احتمالی اوراق مشارکت گفت: اگر به‌درستی هزینه و از آن بهره‌برداری خوبی شود، این اقدام به نفع شهر خواهد بود و این روال در کل دنیا نیز وجود دارد.

او در ادامه، فرایند انتشار اوراق مشارکت را از ابتدا تا انتها تشریح کرد و گفت: اولین قدم توجیه اقتصادی است و بعد از آن لایحه انتشار اوراق مشارکت باید جهت تصویب به شورای شهر ارسال شود و سپس مسیر خود را در رده‌های بالای اداری طی کند.

جعفرزاده تأکید کرد: استفاده از انتشار اوراق مشارکت فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری شهرداری کرمان است.

عبدالهادی طاهری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان نیز به تهیۀ اطلاعات لازم در مورد تجربیات شهرداری مشهد درخصوص تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: در این اقدام نقاط قوت و ضعف نیز شناسایی شده است.

در پایان جلسه، ضمن گفتگو درخصوص استفاده از اوراق مشارکت در بافت فرسوده، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و مبارزه باحاشیه‌نشینی و همچنین استفاده از کمک‌های دولتی برای پروژه‌های مهم شهری، شهردار کرمان بر لزوم تشکیل کارگروه تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت تأکید کرد و استفاده از تجربۀ شهرداری مشهد و گام برداشتن متوالی در این راه را لازم برشمرد.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری منابع مالی انتشار اوراق مشارکت تأمین مالی از طریق شهرداری کرمان شهرداری مشهد شهردار کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند

به گزارش صدای ایران از ایلنا، یک منبع کارگری در شهرداری رودبار گفت: خواسته اصلی کارگران شهرداری رودبار که دو تا سه روز پیش به خاطر آن اقدام به اعتراض صنفی کردند، پرداخت ۴ ماه حقوق سال ۱۴۰۰، اضافه کاری و ارائه لباس و کفش مناسب و سایر مزایای شغلی است.

یکی از کارگران گفت: از حداقل‌های مزدی برخورداریم حال آنکه همان حداقل حقوق هم از بهمن ماه سال گذشته بدون محاسبه اضافه کاری پرداخت می‌شود.

او گفت: دلیل شکل گیری اعتراض کارگران، حضور بازرسان استانداری در محل شهرداری بود تا از این طریق مشکلاتمان را به گوش مسئولان بالا دستی برسانیم، اما متاسفانه استمرار و طولانی شدن پیگیری‌های صنفی کارگران باعث تهدید کارگران شد در عین حال بازرسان استانداری هم به خواسته‌های کارگران اهمیت ندادند.

این کارگر با بیان اینکه از بدو شروع به کار هر ماه مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما با تاخیر پرداخت شده است، در ارتباط با مطالبات خود و همکارانش گفت: در سال ۱۴۰۰ شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای بود که پیمانکار امکان وصول صورت وضعیت‌های مالی خود را از شهرداری نداشت به همین دلیل در طول ۱۲ ماه از سال ۱۴۰۰ هر ماه مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب از کارفرما دریافت کرده‌ایم که مجموع مطالبات در این سال به حدود ۴ ماه می‌رسد. در عین حال چندین ماه حق بیمه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. به همین دلیل شماری از کارگران برای وصول این طلب قدیمی از پیمانکار وقت شکایت کرده‌اند، اما پیمانکار حاضر به پرداخت طلب کارگران نیست.

او از دستگاه‌های نظارتی خواست پرونده تخلفات شهرداری را بررسی کنند، تا با تمام کسانی که با از بین بردن حق کارگران در تخلفات مالی شهرداری رودبار دست داشته‌اند، برخورد قانونی شود.

دیگر خبرها

  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است