Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:05:05 GMT

آویزان‌های فرهنگی، مشکل اصلی حوزه نشر هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۹۵۸

آویزان‌های فرهنگی، مشکل اصلی حوزه نشر هستند

ایسنا/لرستان یک نویسنده گفت: در استان متأسفانه کسانی‌که دغدغه کتاب و کتابخوانی ندارند مسئولیت دارند که به این افراد ‌نمی‌شود گفت دلسوز و مسئول، بلکه می‌توان گفت خودشان آویزان فرهنگی هستند که یکی‌از مشکلات حوزه نشر همین نوع ‌متولیان هستند.

محمدتقی عزیزیان، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلات ناشران را می‌توان در سه بخش تولید، توزیع و مصرف دسته‌بندی ‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بخش تولید ناشران نیازسنجی کرده و یک مسئله را بررسی می‌کنند اگر نیاز به تألیف و نشر داشته باشد ‌روی آن کار می‌کنند بعد از نیازسنجی لازم است از حمایت مالی و معنوی متولیان حوزه فرهنگ برخوردار باشند که این ‌مسئله در لرستان اصلاً دیده نشده و اغلب کتاب‌ها بعداز تولید براساس سلیقه و ارتباطات افراد حمایت می‌شود. ‌ در بخش تولید باز هم ناشران باید قلم های شاخص هر حوزه را پای کار بیاورند که تربیت افراد صاحب قلم از رسالت نهادهای فرهنگی است، حمایت از برنامه های آموزشی و نقد و بررسی کتب را متولیان فرهنگی می بایست پیگیر باشند تا در این عرصه نویسنده تراز انقلاب اسلامی و ادبیات معاصر جهان پرورش پیدا کند.

عزیزیان بیان کرد: در حوزه توزیع نیز آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ویترین‌های ارائه آثار از اقدامات مهم و هزینه بر است که به نوعی باید آن را ذیل عنوان سرمایه‌گذاری برای انسان‌سازی تعبیر کرد که در این عرصه اگر خوب اقدام شود هیچ مسئله‌ای برای مخاطب و کتابخوان‌های به روز مبهم نخواهد ماند  و دسترسی به منابع و مراجع حل خواهد شد.

ناشر نمونه دفاع مقدس کشور در سال ۱۳۹۹، عنوان کرد: کتاب باید کیفیت داشته باشد و قلم نویسندگان و مؤلفان یکی‌از مسائل اساسی در جذب حمایت‌ها و توجه ‌مسئولان به این محصول فرهنگی است که ماحصل تلاش‌هایی است که در حوزه پرورش و تربیت استعدادها انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نباید تلاش‌های خاصی که در برخی ادارات ذیربط صورت می‌گیرد را نادیده گرفت و از محدود افراد جهادی در این عرصه نیز تشکر می‌کنیم، عنوان کرد: براساس استانداردهای نشر و مدیریت نشر مدنظر مقام معظم رهبری و نشر کشور، ما در استان مسئول حوزه نشر جهادی به آن صورت نداریم،

عزیزیان بیان کرد: متأسفانه کسانی که دغدغه کتاب داشته و اهل کتاب باشند در این عرصه فرهنگی مسئولیت نگرفته اند یا به آن‌ها مسئولیت ‌داده نشده است، اغلب دوستانی که کارمند هستند به حکم وظیفه کارهای اداری و بروکراسی اداری را انجام می‌دهند و در ‌واقع حوزه نشر را مدیریت می‌کنند و گاهی ممکن است به نام خودشان پروانه نشری گرفته باشند که این رزومه محسوب ‌نمی‌شود چراکه کارمند تمام روز را در اتاق خود است و نه محلی نه پایگاهی برای کارهای انتشاراتی خود ندارد و نه ‌رونمایی کتابی انجام می‌دهد نه اینکه نویسنده با او ارتباط دارد و نه فرآورده‌های کتاب مانند کتاب صوتی و سایر محصولات شنیداری و دیداری از محتوای تولید شده درست می‌شود، به ‌این افراد نمی‌شود گفت دلسوز و مسئول فرهنگی؛ بلکه می‌توان گفت خودشان آویزان فرهنگی هستند که یکی‌از مشکلات ‌حوزه نشر همین نوع متولیان هستند. ‌

این نویسنده با اشاره به این‌که براساس فرامین مقام معظم رهبری ترویج فرهنگ کتاب وظیفه همگان است، عنوان کرد: ایشان ‌می‌فرمایند کتاب باید وارد زندگی مردم شود دین اسلام که دین کامل و پایانی است با خواندن شروع می‌شود ما دین به این ‌عظمت داریم که اهمیت خواندن و کتاب را به سادگی تشریح کرده و معجزه پیامبراکرم(ص) همین کتاب است و که خودش ‌یک کتاب ارزشمند و گران‌سنگ است. ‌

وی افزود: متولیان فرهنگ اگر پیرو قرآن هستند باید سر ارادت در آستان آن فرود بیاورند، می بایست براساس ‌نیازهای جامعه و ارجعیتی که کتاب نسبت به دیگر محصولات فرهنگی دارد، به آن توجه کنند، به‌عنوان مثال تولید فیلمی ‌که بتواند محتوای یک کتاب ۵۰ یا ۶۰ صفحه‌ای را ارائه دهد، چندین برابر هزینه های تمام شده ی همان کتاب، هزینه می‌برد علاوه بر این که برای استفاده ‌از کتاب کاغذی، هیچ ابزار جانبی ضبط و پخش نیاز نیست و هزینه‌های جانبی در بر نخواهد داشت. ‌

این نویسنده تأکید کرد: در مثلث تولید، توزیع و مصرف کتاب هرکس که نقشی دارد باید از این محصول ‌فرهنگی حمایت کند. ‌

وی با اشاره به این‌که ما فضاهای مختلفی برای استفاده از کتاب و ترویج کتاب و کتابخوانی داریم، تصریح کرد: به‌عنوان ‌مثال صدا و سیما می‌تواند برای دکورهایی که در برنامه‌های خود می‌زند از کتاب استفاده کند و حتی مجریان نیز به جای ‌ادبیاتی که اکنون به کار می برند، می‌توانند کتاب بخوانند و حتی در نمازجمعه می‌شود بین خطبه‌ها پنج دقیقه معرفی کتاب ‌داشته باشیم. ‌

عزیزیان بیان کرد: در مبلمان شهری ما باید یک جایگاه واقعی برای کتاب دیده شود که یک نفر اهل کتاب به آن دسترسی ‌داشته و بتواند مردم را راهنمایی کند، نه اینکه مانند گذشته یک صندوق مانند صندوق پست زده و رها شود که در نهایت ‌کتاب‌های آن نصیب ضایعاتی‌های شهر شود. ‌

این نویسنده عنوان کرد: پیشنهاد من برای بهبود عملکرد مسئولان این است که در فضاهایی که ‌مربوط به کتاب است به صورت مستقیم از افراد اهل کتاب نوشتن و اهل نشر واقعی که در کشور بِرند شدند و جایگاه آن‌ها ‌معلوم است به عنوان متولی استفاده کنند. ‌

وی ادامه داد: مدیریت کتاب که یک محصول خاص است، تخصص می‌طلبد و فردی که با کتاب ارتباطی ندارد و حتی سبک‌های ‌نوشتاری را نمی‌شناسد و دسته‌بندی کتاب‌های کودک و بزرگسال را تشخیص نمی‌دهد، لیاقت ندارد متصدی نهادهای کتاب و ‌کتابخوانی شود. ‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نشر هفته کتاب کتابخوانی انتشارات حوزه نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفتگو با تابناک اقتصادی، درباره علت تعطیلی برخی از طلافروشی‌ها در روز‌های اخیر و حواشی رخ داده در خصوص اعتراض آن‌ها به مالیات گفت: مشکل اصلی طلا فروشان اجرای سامانه جامع تجارت است و واکنش همکاران ما انتقاد به ثبت موجودی و امنیت سامانه جامع تجارت است و نه پرداخت مالیات در سامانه مودیان.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سری طلا‌هایی هستند که بخش زیادی از آن‌ها برای طلا فروشان نیست و اگر این طلا‌ها جز اموال آن‌ها ثبت شود قاعدتا در آینده باید بابت آن مالیات هم پرداخت شود و نگران مالیات بر عایدی هم باید باشند.

وی ادامه داد: امنیت این سامانه در رابطه با ثبت آنی هم فراهم نیست، زیرا فرد باید در سطح شهر تردد کند یا از این شهر به آن شهر برود تا طلایش را بفروشد.  

وی با بیان اینکه سوالات و ابهامات در سامانه جامع تجارت زیاد است افزود: با توجه به اینکه صنعت طلای ما آسیب و تجربه تلخ سال ۸۹ یعنی اعمال مالیات بر ارزش افزوده را داشته و بعد از ۱۲ سال مشخص شد که این قانون به صورت خیلی غیرکارشناسی بر این صنعت تحمیل شده و آسیب زیادی به بخش تولید و توزیع ما رساند و باعث بروز آسیب‌های مالی و اقتصادی به حوزه فعالان طلا شد.  

وی افزود: همکاران ما معتقدند که این صنعت توان یک تجربه تلخ دیگر را ندارد، ولی علی رغم پیگیری‌ها و جلسات متعدد هنوز تغییری در تصمیم گیری اتخاذ شده اعمال نشده است.  

رئیس اتحادیه طلا و سکه گفت: مسئولین تاکید زیادی بر اجرایی شدن این سامانه دارند و همکاران ما نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و متاسفانه باعث شده که یک سری اعتراضات در این خصوص به وجود بیاید و حتی در برخی از فضا‌ها اعلام شده که، چون قیمت طلا پایین آمده طلافروشان مغازه‌های خود را بسته اند.  

وی افزود: علی رغم اینکه اعلام شده مالیات ابرازی طلا فروشان ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تومان بوده صحت ندارد، ولی مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی از ۱۵ میلیون تا میلیارد بوده است. متاسفانه این حواشی اذهان عمومی را نسبت به حوزه صنعت طلا بدبین کرده است. مشکل ما مالیات نیست حتی مشکلاتی در خصوص ضرایب و مالیات‌های نابحق برای برخی همکاران داشتیم که خیلی حاد نبوده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه حواشی ایجاد شده برای طلافروشان را تکذیب می‌کنیم گفت: طلا فروشان نسبت به تکالیف مالیاتی و صنفی هیچ گونه اعتراضی ندارند و باید آن‌ها را انجام دهند و اکثرا فاکتور‌های خود را الکترونیکی صادر کرده اند.  

وی افزود: مسئولین باید مشکلات حوزه تولید طلا را ببیند. سال گذشته و امسال با بحران در حوزه تولید رو به رو بودیم و این امر باعث شد رکود در واحد‌های تولیدی ما تشدید شود. همکاران تولیدی ما در پرداخت اجاره بهای ملک و هزینه کارگران با مشکل رو به رو هستند. ممکن است تکرار این مسئله و رکود و تکرار رکود در این حوزه در آینده آسیب جدی به صنعت و تولید ما بزند.  

بذرافشان گفت: کارگران در این حوزه از نظر معیشتی با مشکل رو به رو هستند و ممکن است این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده در جامعه شود.

 

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • مسئولان با جدیت بیشتری پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی ارتقا یافته است
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور