Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، عاطفه زارعی با اشاره به خبر خبرگزاری مهر در خصوص سرانه مطالعه در همدان درباره کتابخانه‌های عمومی در خبر سرانه مطالعه در همدان به تاریخ ۲۴/‏۰۸/‏۱۴۰۰‬ درباره آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۸ باب کتابخانه عمومی شامل ۴۶ کتابخانه روستایی و ۷۱ کتابخانه شهری در سطح استان همدان فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه زیر بنا کتابخانه‌های عمومی استان همدان در حال حاضر ۴۸ هزار و ۴۸۹ متر مربع است، افزود: سرانه زیر بنا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲.۶۷ متر مربع است که باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۳.۸۱ متر مربع ارتقا یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر از ظرفیت خیرین برای احداث کتابخانه استفاده می‌شود اظهار کرد: تا کنون هشت کتابخانه توسط بانک پاسارگاد در شهرستان‌های بهار (۳)، کبودراهنگ (۳)، تویسرکان و ملایر احداث شده است و توافقات اولیه برای احداث دو کتابخانه روستایی دیگر در شهرستان همدان و یک کتابخانه در شهرستان تویسرکان به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه با همکاری بنیاد برکت نیز کتابخانه‌های عمومی برکت مهر ماماهان و شهید مظاهری مریانج افتتاح شده است افزود: همچنین در حال حاضر یک کتابخانه در روستای نگار خاتون شهرستان فامنین توسط خیر در حال احداث است.

زارعی تصریح کرد: بدون تردید با توجه به محدودیتی که در بودجه‌های دولتی وجود دارد، نمی‌توانیم به اهداف تعریف شده دست یابیم به همین دلیل است که به دنبال تعامل با خیرین رفتیم و در این حوزه از خیرین حقیقی و حقوقی بهره بردیم به طوری که در یک سال گذشته ۹ کتابخانه عمومی احداث و توسعه یافته است.

سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۹ نسخه است که تا پایان برنامه ششم توسعه

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۴۱ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان در دسترس اعضا قرار دارد ادامه داد: سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۹ نسخه است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۱۲۴ جلد ارتقا یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت مدام منابع اطلاعاتی برای کتابخانه‌ها به صورت مداوم ارسال می‌کند خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز طرح‌های مختلفی مانند تشویق خیرین و اهدا کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی در کنار اختصاص بودجه‌های قانونی در نظر گرفته شده که هر چه بیشتر بتوانیم منابع را در اختیار اعضا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در کنار منابع چاپی امکان دسترسی اعضا به پایگاه نورمگز (بزرگترین بانک هوشمند مجلات و نشریات تخصصی علوم انسانی و اسلامی به زبان‌های فارسی و عربی) و مگا پیپر (پایگاه اطلاعاتی لاتین) وجود دارد گفت: اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ویژه دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاهی می‌توانند به صورت رایگان از این پایگاه‌ها اطلاعاتی استفاده کنند.

زارعی درباره اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: تا پایان سال ۱۳۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ۸۴ هزار و ۱۶۱ نفر رسید و پس از همه گیری این بیماری و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی امکان تمدید عضویت و یا جذب عضو جدید وجود نداشت و به همین دلیل تعداد اعضا به ۳۲ هزار و ۶۳۲ نفر تا پایان مهر ماه تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه عضویت در کتابخانه‌های عمومی یک ساله است، افزود: در حال حاضر نیز عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی به مناسبت‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود تا اعضای با سابقه و افراد جدید نسبت به عضویت در کتابخانه‌ها اقدام نمایند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر نیز امکان عضویت رایگان به مناسبت هفته کتاب فراهم شده و افراد با مراجعه به نشانی http://libs.plib31.ir و انتخاب استان، شهر و کتابخانه مورد نظرشان کد تخفیف عضویت رایگان در کتابخانه را دریافت و به کتابخانه خود مراجعه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، کتابداران اجازه تعطیل شده فعالیت‌ها را ندادند و همچنان برنامه‌های خود را در فضای مجازی اجرا کردند.

زارعی گفت: یکی از برنامه‌های شاخص اداره کل در این دوران برگزاری برنامه‌های ویژه برای کتاب‌های حوزه دفاع مقدس با حضور نویسندگان و راویان آنها از جمله آب هرگز نمی‌میرد، هفتاد و دومین غواص، حاج جلال، و … بود که در فضای مجازی تولید و پخش شد.

وی اظهار کرد: همچنین محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب را برگزار کرد که از سراسر کشور بیش از ۲ هزار نفر اثر از ۱۹ استان کشور ارسال کردند و حدود ۸۰۰ اثر به مرحله داوری راه یافتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه فراخوان دومین دوره جشنواره نیز در هفته کتاب سال جاری منتشر می‌شود افزود: با توجه به استقبالی که از این جشنواره به عمل آمد، دومین دوره آن را با تمام قوت برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین از راه اندازی کاوران دوستی با کتاب خبر داد و تصریح کرد: این کاروان به منظور ارائه خدمات به مناطق فاقد کتابخانه عمومی راه اندازی شده است و در طول سال به خدمات دهی می‌پردازد که در نخستین گام به بخش شیرین سو شهرستان کبودراهنگ رفت و برای کودکان و نوجوانان روستاهای این منطقه ضمن اجرای برنامه‌های مختلف، کتاب هدیه برد.

زارعی اظهار کرد: در هفته دولت سال جاری چهار پروژه با اعتبار ۹ میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

وی افزود: افتتاح مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی به همراه کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری در شهر مریانج، افتتاح کتابخانه عمومی مهر ماماهان در شهر فامنین، بازگشایی کتابخانه آیت الله بهاری در شهر بهار و توسعه کتابخانه شهید مطهری فامنین این چهار پروژه را شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان درباره کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری شهر مریانج اظهار کرد: این کتابخانه در محل فعلی در سال ۱۳۵۰ با زیربنای ۱۲۰ متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد. پس از مدتی با توجه به نیاز و تقاضای مردم بازسازی کتابخانه در سال ۱۳۸۸ توسط ارشاد اسلامی استان آغاز و در فروردین ۱۳۹۷ به اداره کل کتابخانه‌های عمومی به منظور تکمیل و بهره‌برداری واگذار شد.

دکتر زارعی با بیان اینکه در تمام این مدت کتابخانه تعطیل نبود و خدمات کتابخانه‌ای از راه‌های مختلف مانند فضای استیجاری به مخاطبان ارائه می‌شد، افزود: این پروژه با زیربنای یک‌هزار و ۴۰۸ متر مربع و بیش از ۱۵ هزار منبع افتتاح و در دسترس عموم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این کتابخانه با مشارکت بنیاد برکت و اعتبارات ملی و استانی مجموعاً ۶ میلیارد تومان تصریح کرد: کتابخانه شهید مظاهری شامل مخزن، سالن مطالعه مجزای خواهران و برادران، بخش نشریات، کودک، کافی‌نت و سالن آمفی تئاتر مجهز به سیستم صوتی و تصویری است که امید است مورد پسند مردم قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: کتابخانه عمومی مهر ماماهان و طرح توسعه شهید مطهری از جمله مصوبات سفر جناب آقای علیرضا مختارپور دبیرکل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شهرستان فامنین در ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ بود که به بهره برداری رسید.

زارعی افزود: طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید مطهری در مساحتی به اندازه ۲۵۰ متر مربع اجرا شد و زیر بنا این کتابخانه به ۶۷۲ متر مربع رسید. با اجرای این پروژه امکان استفاده همزمان خواهران و براداران از سالن مطالعه فراهم شده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان با مشارکت بنیاد برکت و از محل تملک دارایی در ۲۸۰ متر مربع اجرا شد. زمین این کتابخانه از سوی شهرداری فامنین به این امر اختصاص یافت. در این کتابخانه نیز امکان استفاده همزمان آقایان و خانمها فراهم شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: این دو پروژه مجموعاً با اعتباری بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

عاطفه زارعی بیان کرد: کتابخانه عمومی آیت‌الله بهاری در سال ۱۳۷۶ افتتاح شد اما پس از ۱۸ سال فعالیت به دلیل اینکه از فضای مناسبی برخوردار نبود، تعطیل شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ ساختمان کتابخانه عمومی آیت الله بهاری مورد مطالعه جدید قرار گرفت و با تحویل پروژه از اداره کل ارشاد اسلامی استان، اعتبارات لازم برای بازسازی و توسعه در نظر گرفته شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: کتابخانه عمومی آیت‌الله بهاری با ۸۰۰ متر زیربنا و اعتبار ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات نهادی، جاری و تملک و دارایی بازگشایی شد.

زارعی ادامه داد: کتابخانه عمومی آیت‌الله بهاری دارای دو سالن مطالعه هر یک با ظرفیت ۲۴ نفر، بخش مخزن با ۱۱ هزار منابع مطالعاتی، بخش کودک، بخش نشریات، پایگاه اطلاعاتی فارسی و لاتین است.

کد خبر 5353486

منبع: مهر

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی همدان همدان زلزله ویروس کرونا بوشهر زمین لرزه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا بارش برف کرمانشاه عکس استانها واکسن کرونا گرگان کتاب و کتابخوانی اردبیل شیوع کرونا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان کل کتابخانه های عمومی استان همدان کتابخانه عمومی آیت الله بهاری کتابخانه های عمومی ازای هر ۱۰۰ نفر کتابخانه ها بهره برداری حال حاضر اداره کل متر مربع تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گفت: طرح وارگه دانایی امسال ویژه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی مناطق عشایری برگزار می شود.

وی افزود: در این طرح دانش آموزان به مدت یک ماه (از اردیبهشت‌ تا خرداد) فرصت دارند با خواندن کتاب داستان «گل حسرتی» وارد رقابت با سایرین شوند.

بیشتر بخوانید

رشد ۱۰ درصدی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی در چهارمحال و بختیاری

فرهادی ادامه داد: پس از ارزیابی دانش آموزان در خردادماه، برگزیدگان این طرح تجلیل خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه