Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین تحولات مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آماده باش نیروهای روسیه در ارمنستان و درگیری بین قوای باکو و ایروان در چهار منطقه در استان «سیونیک» حکایت دارد.

خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین» عصر  سه شنبه به وقت تهران از آماده باش کامل  نیروهای روسیه مستقر در «پایگاه نظامی ۱۰۲» در  شهر «گیومری» در ارمنستا خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز قبلاً پایگاه لشکر ۱۲۷ گارد هفتم شوروی بود. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، نیروهای ارمنستان بخشی از گروه نیروهای ماورای قفقاز بودند. 

به گزارش منابع خبری، «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان با ژنرال«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر دفاع روسیه در این گفت‌وگو آمادگی خود را برای پایان دادن به درگیری‌ها، بازگرداندن اسرای جنگی و برقراری آرامش در منطقه، اعلام کرد.

ساعاتی پیش نیز «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان دیدار کرد و آخرین تحرکات مرزی با باکو را به اطلاع این مقام ایرانی رساند.

«ادوارد آقاجانیان» رئیس کمیسون روابط خارجی مجلس ملی ارمنستان گفته که طبق اطلاعات غیر موثق از نظامیان مستقر در منطقه، در پی تجاوز نظامیان باکو به مرزهای شرقی کشور، ۱۵ نظامی کشته و هفت تن دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز اسارت ۱۲ نظامی این کشور را تائید کرده است. برخی منابع از آمادگی شهروندان استان سیوینک در دفاع از اراضی خود خبر می‌دهند.

این در حالی است که «لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.

وی افزود، جمهوری  آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

دیپلمات جمهوری آذربایجان ادامه داد: «هفته گذشته در ۹ نوامبر، حدود ۶۰ نفر از پرسنل نیروهای مسلح ارمنستان در جاده منتهی به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه لاچین متمرکز شدند. نیروهای مسلح ارمنستان روز ۲۲ آبان ماه به مواضع ارتش ما در منطقه کلبجر تیراندازی کردند. ما تاکید می‌کنیم که نظامیان جمهوری آذربایجان وظایف رسمی خود را در سرزمین‌های تحت حاکمیت کشور انجام می‌دهند. همچنین یادآور می‌شویم که مسئولیت اصلی تنش کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست وزیر ارمنستان، «الهام‌علی‌اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌ آفرینی کرد./فارس

 علی‌اف: به اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان پاسخ مناسب دادیم

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که نیروهای این کشور به آنچه به گفته وی «اقدامات تحریک آمیز ارمنستان» است پاسخ مناسب داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان عصر سه‌شنبه گفت که نیروهای این کشور به طور مناسب به اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان پاسخ دادند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: «طی درگیری مرزی با ارمنستان تعدادی از نیروهای ما مجروح شدند».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بعد از گزارش‌های اولیه امروز در خصوص تداوم درگیری در مرز شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف، خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش داد ۱۵ سرباز ارمنستانی در درگیری‌ها در مرز این کشور با آذربایجان کشته شده‌اند.

اینترفاکس همچنین گزارش داد وزارت دفاع ارمنستان امروز اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که ارمنستان را در تشدید عمدی تنش‌ها در مرز دو کشور مقصر می‌داند.

طبق این گزارش، سه روز پیش ایروان و باکو یکدیگر را به حملات مرزی متهم کردند. همچنین تنش‌ها در امتداد بزرگراه بین‌المللی که ارمنستان را به ایران وصل می‌کند به وجود آمده که بر اساس توافق آتش‌بس سه‌جانبه نوامبر ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به باکو تحویل داده شد و در آن یک پاسگاه مرزی روسیه برای تضمین تردد آزادانه افراد و وسایل نقلیه ایجاد شده است.

پیش از آن، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد از ساعت ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) وضعیت در مرز شرقی این کشور بسیار متشنج باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی  تنش‌های اخیر در مرز با ارمنستان را متوجه  سیاست‌های سران ارشد این کشور دانست.

«لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.

وی افزود، جمهوری  آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

 گفت‌وگوی رئیس شورای اروپا و الهام‌ علی‌اف در پی تنش مرزی با ارمنستان

در پی تشدید تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رئیس شورای اروپا تلفنی با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه تلفنی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد.

این گفت‌وگو در حالی صورت می‌گیرد که بعد از گزارش‌های اولیه امروز در خصوص تداوم درگیری در مرز شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف، خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش داد ۱۵ سرباز ارمنستانی در درگیری‌ها در مرز این کشور با آذربایجان کشته شده‌اند.

اینترفاکس همچنین گزارش داد وزارت دفاع ارمنستان امروز اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که ارمنستان را در تشدید عمدی تنش‌ها در مرز دو کشور مقصر می‌داند. سه روز پیش ایروان و باکو یکدیگر را به حملات مرزی متهم کردند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی  تنش‌های اخیر در مرز با ارمنستان را متوجه  سیاست‌های سران ارشد این کشور دانست.

«لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.

وی افزود، جمهوری  آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

 پاشینیان: ارمنی‌ها آماده دفاع از سرزمین مادری خود باشند

در پی درگیری‌های شدید مرزی امروز بین ایروان و باکو، نخست‌وزیر ارمنستان گفت در صورتی که تنش‌های فزاینده در مرز مشترک به درگیری آشکار منجر شود، مردم ارمنستان باید آماده دفاع از خانه‌ها و میهنشان باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی درگیری‌های امروز میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز دو کشور، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان  گفت که در صورتی که تنش‌های فزاینده در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان به درگیری آشکار منجر شود، ارمنی‌ها باید آماده دفاع از سرزمین مادری‌شان باشند.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، پاشینیان روز سه‌شنبه پس از وقوع درگیری‌ها در مرز مشترک، از هموطنان خود خواست تا به هم بپیوندند و از «وطن مقدس» خود محافظت کنند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان، وضعیت در جهت شرقی منطقه مرزی به شدت متشنج است و نبردهای محلی جریان دارد که در طی آن دشمن از توپخانه، خودروهای زرهی و انواع سلاح‌های سبک استفاده می‌کند.

پارلمان ارمنستان هم اعلام کرده در درگیری‌های مرزی امروز بین این کشور با جمهوری آذربایجان، ۱۵ سرباز ارمنستانی کشته شدند.

وزارت دفاع ارمنستان همچنین خبر داده که دو موضع رزمی خود را از دست داده و ۱۲ سربازش به اسارت گرفته شده‌اند.

پیش‌تر، «آرمن گریگوریان» سخنگوی شورای امنیت ارمنستان گفت «از آنجایی که حمله به خاک ارمنستان انجام شد، از روسیه می‌خواهیم از تمامیت ارضی ارمنستان در چارچوب معاهده ۱۹۹۷ محافظت کند».

هر دو جمهوری شوروی سابق در تنش‌های اخیر انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند. وزارت دفاع ایروان، جمهوری آذربایجان را به حمله به مواضع ارمنستان در امتداد مرز متهم می‌کند. در همین حال، باکو مدعی شده که در دفاع از خود عمل کرده و نیروهایش برای انهدام سلاح‌های ضد تانک و خمپاره‌ها وارد عمل شده‌اند.

گفته می‌شود درگیری‌های امروز بین دو طرف، شدیدترین درگیری‌ها از زمان امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در  نوامبر گذشته است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس‌جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: باکو ایروان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان توافق آتش بس به امضای نخست وزیر ارمنستان گفت وزارت دفاع ارمنستان جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان نیکول پاشینیان ولادیمیر پوتین سخنگوی وزارت ۱۹ آبان ۱۳۹۹ پایان یافت الهام علی اف جمهور روسیه درگیری ها گفت وگو سه شنبه شده اند تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

روزنامه اقتصادی و عبری زبان گلوبز اعلام کرد آذربایجان مهمترین نامزد برای برای کاهش تنش بین آنکارا و تل آویو محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه متخصص در امور اقتصادی در این رابطه نوشت، امروز برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده علیه  صادرات ترکیه به اسرائیل چشم‌های تل آویو به آذربایجان دوخته شده است.

دین شاموئل المز نویسنده این گزارش آورده است: در سایه وجود رئیس جمهوری که هم به نتانیاهو و هم به اردوغان نزدیک است امکان نقش آفرینی آذربایجان در زمینه کاهش تنش بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد.

در این نوشتار آمده است: روابط بین اسرائیل و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه بحرانی شد، اما طی دو هفته گذشته بعداز تصمیم بی سابقه رجیب طیب اردوغان در رابطه با ممنوعیت صادرات 54 نوع قلم کالا به اسرائیل به نقطه اوج خود رسید، زیرا ضربه به پاشنه آشیل اسرائیل وارد شد به ویژه که صنایع در اسرائیل به دلیل عدم حضور نیروی کار فلسطینی به خودی خود دچار مشکل هستند، به هر شکل آنکارا به شکل هدفمندی کالاهای ممنوعه را انتخاب کرد که در میان آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد که 29 درصد از واردات اسرائیل از ترکیه است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه فراز و فرود روابط بین دو طرف معتقد است که راه‌حل خروج از این بحران از باکو خواهد آمد.

او می‌نویسد: محال نیس که روند آرامش از مسیر باکو بیاید، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان یکی از معدود شخصیت‌ها در جهان است ـ اگر شخصیت دیگری وجود داشته باشد ـ که هم به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است و هم نزدیکی خاصی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد، اسرائیل خریدار حیاتی نفت از باکو است، آذربایجان از طریق خط لوله نفت باکو ـ تفلیس نفت به این بندر ساحلی ترکیه رسیده و از آنجا به سوی حیفا بر روی نفتکش‌ها بارگیری می‌شود.

در ژانویه به طور مثال، اسرائیل با 523.5 هزار تن به ارزش 297 میلیون دلار در صدر وارد کنندگان نفت از آذربایجان قرار گرفت.

درهمین راستا احتمال بستن مسیر صادرات توسط ترکیه، یکی از سناریوهای احتمالی اما ترجیحا عملی نخواهد شد.

این مسئله به دلیل روابط ترکیه و اسرائیل نیست بلکه به دلیل روابط ترکیه و آذربایجان است.

روابط بین آنکارا و باکو براساس‌‌ ایده "یک ملت با دو کشور" (بیر ملت، إیکی دولت) استوار است، پس آخرین چیزی که اردوغان به دنبال آن است آسیب رساندن به منافع دوست نزدیکش علی‌اف خواهد بود. از این مبدا می‌توان قدرت تاثیر گذاری دیپلماتیک باکو بر روابط ترکیه و اسرائیل را ملاحظه کرد. در بحران سابق بین ترکیه و اسرائیل هم آذربایجان عامل مهمی در میانجیگری بین دو طرف بود و تا به امروز نیز ظرفیت انجام چنین کاری را دارد.

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردمصاحبه|آذربایجان با فشار ایران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»