Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:19:11 GMT

رونمایی کتاب هم‌صدای باران در مشهد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۵۲۶۴

رونمایی کتاب هم‌صدای باران در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی کتاب «هم‌صدای باران؛ روایتی از زندگینامه سردار شهید عباسعلی دهنوی به همراه خاطرات و آثار» در مشهد رونمایی شد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان در رونمایی، نقد و بررسی کتاب «هم‌صدای باران؛ روایتی از زندگینامه سردار شهید عباسعلی دهنوی به همراه خاطرات و آثار» که سه‌شنبه، ۲۵ آبان، در کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خرسندیم که در آغاز هفته کتاب با موضع زندگینامه شهدا با حضور خانواده معظم شهدا کتاب «هم صدای باران» را رونمایی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تعبیر بنده شهیدان در زمره شهیدان قرآن هستند، چراکه در راستای ارادت و خدمت راستین در راه قرآن -این حجت کامل خداوند بر بندگانش- قدم برداشتند. در واقع شهدا را کتاب آسمانی کرده است. از قرآن به عنوان والاترین کتاب آسمانی گرفته تا کتاب‌هایی که باعث بالارفتن شعور، معرفت، فهم و دانایی در این افراد شده و موجب قدم‌نهادن افرادی همچون شهید عباسعلی دهنوی در این مسیر شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم برگزاری این قبیل برنامه‌ها بار دیگر جامعه را با سیر و سلوک ائمه اطهار(ع) آشتی دهد، چراکه امروز بیشتر از هر زمانی نیاز به آشنایی و ترویج سبک زندگی مومنانه در جامعه داریم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سلطانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در ادامه این برنامه گفت: نگارش این قبیل کتاب‌ها باعث آشنایی بیشتر جامعه به ویژه نسل جوان با زندگی شهیدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر یک از جوامع بشری با توجه به فرهنگ، دین، اجتماع و اعتقادات خود خوشبختی را معنا می‌کنند، افزود: معنای واقعی خوشبختی فارغ از تمام تفاوت‌های موجود در بین انسان‌ها در یک جمله خلاصه می‌شود. زنان، مردان و جامعه‌ای خوشبخت هستند که در پایان عمر خود بدانند چه کارهایی انجام داده‌اند، آیا خداوند از آن‌ها راضی است و آن‌ها نیز از خداوند راضی هستند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به چهار آیه سوره فجر و روایت حضرت امام صادق(ع) در هنگام تشرف امام حسین(ع) بر بالین شهدای روز عاشورا، تصریح کرد: امام حسین(ع) در هنگام حضور بر بالین شهدای روز عاشورا فرمودند «ای نفس‌های مطمئنه رجوع کنید به سمت پروردگار، در حالتی که شما از پروردگار راضی باشید و خداوند نیز از شما راضی باشد و این رضایت، شما را از بندگان ما قرار می‌دهد». در واقع معنای واقعی خوشبختی در این روایت ذکر شده است.

وی با بیان اینکه شهدا و خانواده‌های آن‌ها در جامعه امروز مظلوم واقع شده‌اند، خاطرنشان کرد: جامعه امروز دین خود را به شهدا و خانواده‌هایشان ادا نکرده است، چراکه آنطور که شایسته و بایسته است به معرفی و شناسایی آنان پرداخته نشده و فرهنگ شهادت توسعه نیافته است.

فاطمه سلیمی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی مشهد نیز گفت: امروز باید برای ارتقای و پیشرفت جامعه اسلامی و ایرانی سرزمینمان از اصول تربیتی و پرورشی خانواده معظم شهدا استفاده کنیم، چراکه این اصول باعث پرورش دلیرمردان و زنانی شده است که حماسه بزرگ دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم را رقم زده است.

راضیه رضاپور، نویسنده کتاب «هم‌صدای باران» هم در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: شهادت مرگ پارتی‌بازی شده است. اگر به منشی مرگ چشمک می‌زنید، اگر برای کلفت حقیقت مشیت، ابرو نازک می‌کنید، اگر به پرستاران عشق لبخند می‌زنید، تاریخ مرگ شما را جلو نمی‌اندازند، شهادت کارت میهمانان اختصاصی، به تالار وحدت وجود است.

وی با بیان اینکه اگر شهید شویم تا زمان است زنده‌ایم و جاوید، افزود: نگارش کتاب «هم‌صدای باران» افتخاری است که به واسطه همراهی و همکاری خانواده معظم شهید عباسعلی دهنوی نصیب بنده شده است. من نویسنده‌ای فراری هستم و سخت می‌نویسم، اما برای نگارش این کتاب دست و دلم را همراه با شهید عباسعلی دهنوی به کار گرفتم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در این مراسم همچنین محمدرضا دهنوی، برادر شهید و صغری دهنوی، همسر شهید عباسعلی دهنوی به بیان خاطراتی از شهید پرداختند. در پایان مراسم از پوستر برنامه و کتاب هم‌صدای باران؛ روایتی از زندگینامه سردار شهید عباسعلی دهنوی به همراه خاطرات و آثار رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رونمایی کتاب کتاب کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی مشهد خراسان رضوي خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۵۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمی‌ترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد. 

 رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صد‌ها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامه‌نگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد. 
 

ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر به‌دربار، حکومت را به‌دست می‌گرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامه‌خوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایه‌ها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد. 
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کار‌های عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد. 
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکن‌الدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید. 
 

روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمه‌ای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتور‌هایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقاله‌های تحلیلی، اخبار شهرستان‌های ایران و خراسان و اعلان‌ها تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • دیدار با خانواده شهید عباسعلی الماس زاده در نقده
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد