Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@22:41:04 GMT

"قهوه" با بدن چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۵۶۵۱

'قهوه' با بدن چه می‌کند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر هادی عبدالله زاد، از قهوه به عنوان یک نوشیدنی پرطرفدار در جهان یاد کرد و افزود: خاصیت بارز این نوشیدنی آن است که افراد با مصرف آن سرحال و هوشیارتر شده و توان کاری آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: تحقیقات صورت گرفته در این رابطه هم نشان می‌دهد که قهوه با تاثیر بر روی مغز و رفع بی خوابی، باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی به تاثیر قهوه در بهبود خلق و خو اشاره کرد و افزود: علاوه بر این قهوه می‌تواند در رفع افسردگی و کاهش ابتلا به آلزایمر و پارکینسون هم نقش داشته باشد.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: همچنین قهوه مانند یک داروی مسکن می‌تواند موجب کاهش درد شود.

عبدالله زاد به تاثیرات مثبت مصرف قهوه بر روی ریه هم اشاره کرد و افزود: ترکیبات حاصل از قهوه مانند تئوبرومین و تئوفیلین می‌تواند موجب بهبود عملکرد ریه‌ها شده و تنگی نفس در افراد را کاهش دهد.

این متخصص تغذیه مصرف قهوه را برای پیشگیری از ابتلا به فیبروز و سیروز کبدی و نیز پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد هم موثر دانست.

عبدالله زاد به تاثیرات مصرف این نوشیدنی بر روی عملکرد کلیه‌ها هم اشاره کرد و افزود: مصرف قهوه می‌تواند احتمال ایجاد سنگ‌های کلیوی و حتی سنگ‌های صفراوی را در بدن افراد کم کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: قهوه همچنین یک سری ترکیبات مانند انواع پلی فنلها، منیزیم، پتاسیم و نیاسین دارد که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

وی به تاثیرات قهوه در کاهش وزن افراد هم اشاره کرد و افزود: مصرف قهوه می‌تواند با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن در کاهش وزن افرادی که اضافه وزن دارند نیز موثر باشد، به شرطی که همراه آن از شکر استفاده نکنند.

وی در ادامه به مضرات مصرف زیاد قهوه هم اشاره کرد و افزود: در رابطه با مصرف قهوه توصیه به استفاده از قهوه‌های تصفیه شده است، چرا که در برخی قهوه‌های تصفیه نشده ترکیبی به نام "کافستول" وجود دارد که می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و مقاومت به انسولین ایجاد کند.

عبدالله زاد تصریح کرد: در افرادی هم که به تازگی مصرف قهوه را شروع کرده اند ممکن است این عوارض ایجاد شود که با تداوم مصرف از بین می‌رود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: هر ماده خوراکی اگر بیش از حد مصرف شود قطعا عوارضی به دنبال دارد و قهوه هم از این موضوع مستثنی نیست و مصرف زیاد آن با مضراتی همراه است.

وی مصرف زیاد قهوه را موجب اختلال در جذب آهن دانست و افزود: همچنین در افرادی که مصرف بالای قهوه دارند، تمایل به مصرف شیر و لبنیات کاهش یافته و این موضوع آن‌ها را در معرض خطر کمبود کلسیم قرار می‌دهد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف روزانه حداکثر ۳۰۰ میلی گرم قهوه مجاز است، گفت: این میزان حدود سه فنجان قهوه در روز می‌شود و افراد نباید بیش از این مصرف کنند.

وی گفت: در زنان باردار و شیرده مصرف قهوه نباید از ۲۰۰ میلی گرم در روز تجاوز کند و توصیه می‌شود زنان در این دوران تا حد امکان از مصرف قهوه اجتناب کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: متخصص تغذیه قهوه هم اشاره متخصص تغذیه عبدالله زاد مصرف قهوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • افراد زودجوش این دمنوش را مصرف کنند
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است