Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «دانییل بنایم» دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور «خاور نزدیک» مدعی شد که واشنگتن قصد دارد در قالب «ساز و کاری جدید» با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران همکاری کند.

بنایم در مصاحبه با شبکه خبری «الحره» گفت که پیام آمریکا به کشورهای عربی و منطقه این است که «ما در منطقه هستیم و باقی می‌مانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شراکتهای پایداری داریم که از چند دهه پیش شکل گرفته است و قصد داریم آن را تا چند دهه آینده ادامه دهیم».

مقام آمریکایی با اشاره به سفر منطقه‌ای «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران  تصریح کرد: «من و رابرت مالی از سه هفته پیش در امارات، قطر و عربستان بودیم و مجددا به ریاض برخواهیم گشت تا با سران [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] و سران اروپایی در قالب یک سازوکار جدید دیدار کنیم تا نشان دهیم که جامعه بین‌الملل در تلاش برای رفع نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ایران و رفع چالش‌های ناشی از رفتارهای منطقه‌ای ایران متحد است. فکر می‌کنم که مذاکرات و رایزنیهای راهبردی بیشتری با کشورهای [عربی] خلیج [فارس] صورت خواهد گرفت».

این مسئول آمریکایی ادامه داد: «می‌خواهیم به جهان این پیام را بدهیم که همپیمانان اصلی آمریکا در اروپا و دوستان نزدیک ما در خاورمیانه، در کنار ما قرار دارند. همه ما در کنار هم هستیم تا به ایران و هر کسی که حامی ایران است، این پیام را بدهیم که باید مسائل هسته‌ای را حل کنید. نمی‌توانید بین ما، تفرقه ایجاد کنید. باید با ما تلاش کنید تا مسائل هسته‌ای و همچنین منطقه‌ای را حل کنیم».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

دولت بایدن علاوه بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره عدم خروج از توافق خودداری می‌کند بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده اصرار دارد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

مقام آمریکایی با این ادعا که آمریکا برای کاهش تنش و حل اختلافات، از دیپلماسی استفاده می‌کند، درباره رابطه کشورهای عربی با سوریه گفت: «کشورها در خصوص مسائل مختلف، رفتارهای متفاوتی دارند، ولی ما نظر خود را درباره عادی‌سازی روابط با سوریه گفتیم».

این مسئول آمریکایی ادامه داد: «ما قصد نداریم روابط خود را با سوریه عادی کنیم، ولی کشورهای مختلف، دیدگاههای مختلفی نسبت به مسائل دارند.»

دستیاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک درباره فروش سلاح به عربستان سعودی توسط این کشور گفت: «کنگره نقش مهمی در فروش سلاح دارد و ما احترام زیادی برای آن قائل هستیم. امیدواریم که در معامله [فروش] موشکهای هوا به هوا، پیشرفت داشته باشیم؛ زیرا این مسئله به عربستان کمک خواهد کرد تا از خاک خود دفاع کند».

بنایم با بیان اینکه، دولت جدید آمریکا، عملیات هجومی خود در یمن را متوقف کرد، تصریح کرد: «تلاش خود را افزایش خواهیم داد تا مطمئن شویم شرکای ما در عربستان، چیزی دارند که بتوانند در برابر حملات حوثیها (انصارالله) از خود دفاع کنند».

وی در پایان مدعی شد، موشکهای هوا به هوا، در داخل خاک عربستان استفاده خواهد شد و «نظر ما این است که این سلاح، بخشی از آن چیزی است که عربستان برای دفاع از خاک خود بدان نیاز دارد».

منبع: الف

کلیدواژه: کشورهای عربی منطقه ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند

آیت الله میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر لزوم همفکری و هم اندیشی جهان اسلام در برابر جنایات صیهونیست ها در غزه و پایان دادن به کشتار مسلمانان بی دفاع، اظهار داشت: امام صادق عليه السلام می فرماید: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مراسم مناى حجّة الوداع، در مسجد خيف، خطبه ايراد فرمود و ابتدا حمد و ثناى الهى گفت و سپس فرمود : سه كار است كه دلِ هيچ مرد مسلمانى نسبت به آنها خيانت و نا راستى روا نمى دارد؛ خالص گردانيدن عمل براى خدا و خيرخواهى و صداقت نسبت به پيشوايان مسلمانان و همراهى با جماعت آنان، زيرا دعوت و رسالتشان، آنها را از هر سو در ميان گرفته است.

وی در ارتباط با حدیث مذکور توصیحاتی ارائه نمود و بیان کرد: خداوند متعال شاد و خرم کند بنده ای را که به خداوند نظر کند و بنده ای که سخن مرا بشنود و در گوش خود قرار بدهد و برساند به کسی که این حدیث را نشنیده است.

وی عنوان کرد: اول اخلاص در عمل برای رضای خدا ، دوم خیرخواهی کسانی که در امامت و راس امور قرار می گیرند، از امام معصوم و دیگران که جانشین او هستند و جز به جز افراد مردم به مانند استانداران ، فرماندهان جنگ ، اقتصاد و اختیارداران سیاست که باید خیرخواه باشند.

این عالم شیعه، تصریح کرد: سوم جماعت عامه مسلمین و مومنین را استوار کرده و همراهی جماعت کنیم؛ التزام و ملتزم به جماعت باشیم و کسانی که جمعی را دارند و اجتماع بزرگی را تشکیل داده اند، در واقع عمده جماعت مسلمین باید یک ید واحده باشند و آن را حفظ کنند.

وی با اشاره به شرایط حساس منطقه، اظهار داشت: از همگان دعوت می شود که به یکدیگر بپیوندیم؛ همه مسلمین برادر یکدگیر هستند و خون های آنان مساوی است، مسلمان باید فدای مسلمان شود و یا هر دو فدای اسلام شوند، نه آنکه شاهد درگیری و خونریزی مسلمان توسط صهیونیست های جنایتکار باشیم و این غیر قابل قبول است.

وی در پایان تاکید کرد: ارتباط ، همدلی و با هم بودن گاها برای تصمیم گیری و سست نشدن، یک امر ضروری برای پیشرفت هر جامعه ای است و از این رو باید از جنگ ها، تنش ها ، بالا و پایین کردن های بی ملاک و  بی معنا پرهیز نمود، فلذا احترام به اندیشه های یکدیگر ولو به مصلحت فردی نباشد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • انتقاد از واکنش برخی کشورهای عربی بعداز حمله سپاه به اسرائیل (فیلم)
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض