Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - قطع درختان و از بین بردن جنگل‌ها به منظور کسب درآمد از مخرب‌ترین اقدامات زیست‌محیطی است که حاشیه‌نشینان جنگل به علت عدم درآمد مکفی و معیشت نامناسب به آن روی می‌آورند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، قاچاق از هر نوعی که باشد سبب ضربه به پیکره جامعه در ابعاد گوناگون شده و اقتصاد، اشتغال، گردش مالی، بازار، صنعت، تولید و طبیعت را از چرخه عادی خود خارج می‌کند و به روندی مضر و آسیب‌رسان در بخش‌های مختلف تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق عناصر طبیعی از جمله جانوران اقتصادی و گیاهان از جمله قاچاق‌هایی است که خسارات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کرده و از بین این عناصر، قاچاق چوب و زغال که موجب از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود تهدیدی جدی برای زندگی انسان به شمار می‌رود و به شماره افتادن نفس جنگل‌ها برابر با از بین رفتن زندگی انسان است.

قطع درختان و از بین بردن جنگل‌ها به منظور کسب درآمد از مخرب‌ترین اقدامات زیست‌محیطی است که حاشیه‌نشینان جنگل به علت عدم درآمد مکفی و معیشت نامناسب به آن روی می‌آورند و شاید علیرغم میل باطنی خود دست به این کار می‌زنند تا شاید بخشی از معیشت خود را تامین کنند.

اما از بین بردن جنگل به منظور قاچاق و کسب درآمد موجب از بین رفتن عوامل پیشگیری‌کننده از سیلاب‌ها و رانش زمین وگردبادهای خطرساز هم می‌شود و پوشش خاک را نامناسب کرده و ترکیب مواد آلی درون خاک را تغییر داده و سبب عدم رشد گیاهان جنگلی و به مخاطره افتادن تغذیه جانوران جنگلی می‌شود، همچنین با از بین رفتن درختان دانه‌ای نمی‌ماند که بر زمین افتد و نهال رشد کند و نسل آن نابود می‌شود، عدم وجود خاک مناسب نیز باعث عدم رشد دانه‌های درختان و تولید نهال می‌شود.

تحقق جلوگیری از قاچاق چوب و زغال با ایجاد اشتغال مناسب برای جنگل‌نشینان

جلوگیری از قاچاق چوب و زغال با ایجاد اشتغال مناسب برای جنگل‌نشینان، کمک به تامین معاش آنان و ایجاد بازار فروش محصولات و کالاهای روستائیان حاشیه جنگل میسر می‌شود، همچنین فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی و آموزش در خصوص آسیب‌ قطع درختان جنگلی و از بین بردن پوشش گیاهی و جانوری جنگل‌ها از مهم‌ترین راه‌کارهای جلوگیری از قاچاق چوب و زغال محسوب می‌شود.

ایجاد امکانات آموزشی به منظور افزایش آگاهی و آشنایی با حرفه‌های مرتبط با صنایع دستی مناطق روستایی در راه‌اندازی کسب و کارهای متناسب با محیط و طبیعت روستا بسیار موثر بوده و با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک می‌توان توانمندی روستاییان را ارتقا و سبب استقلال مالی و کاهش گرایش به استفاده از طبیعت و تخریب آن شد.

سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و راه‌اندازی مجموعه‌های تفریحی و توریستی، راه‌اندازی صنایع مرتبط با کشاورزی و دامپروری در مناطق روستایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و سازوکارهای مشاغل اینترنتی و آموزش به منظور اشتغال جوانان روستایی در فضای مجازی از دیگر راهکارهای عدم وابستگی به طبیعت و حفاظت از سرمایه‌های ملی است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق جنگلی زاگرس مرکزی است که 328 هزار هکتار جنگل دارد و بیشترین میزان درختان آن بلوط است، در این استان روستانشینان و حاشیه‌نشینان جنگل برای تامین معاش خود از طبیعت بکر و زیبای جنگل استفاده می‌کنند اما با افزایش جمعیت، مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی نامناسب اقدام به بهره‌برداری‌های  خارج از توان طبیعت کرده که آسیب‌های فراوانی به این عرصه‌های ملی وارد می‌کند.

قاچاق چوب و زغال از جنگل‌های بلوط معضلی است که طی سالیان گذشته گریبانگیر این جنگل‌ها شده و تیشه به ریشه آن‌ها زده است، اکنون جوانان روستایی با قاچاق چوب و تهیه زغال در جنگل‌ها و خارج کردن به استان‌های دیگر سعی در برآورده کردن نیازهای مالی خود دارند غافل از اینکه آسیب‌های بی‌شماری را برای خود و نسل‌های آینده‌شان ایجاد می‌کنند.

تشکیل 194 پرونده قاچاق چوب و زغال / 32 درصد کشفیات قاچاق افزایش یافت

سید اسماعیل صالحی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: در نیمه اول سال جاری 194 فقره پرونده قاچاق چوب، زغال و محصولات فرعی در استان تشکیل شد که به تفکیک شامل، 42 هزار و 410 کیلوگرم چوب، 4 هزار و 656 کیلوگرم زغال و 8 هزار و 753 کیلوگرم محصولات فرعی بوده است.

وی افزود: در مدت مشابه سال قبل 147 فقره پرونده برای قاچاق چوب و زغال در استان تشکیل شده بود که شامل 63 هزار و 890 کیلوگرم چوب و 5 هزار و 354 کیلوگرم زغال و 4 هزار و 943 کیلوگرم محصولات فرعی بوده است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری 175 درصد افزایش یافتجنگل‌های ارسباران ثبت جهانی می‌شودرهبران بیش از 100 کشور جهان متعهد به توقف جنگل‌زدایی تا سال 2030 شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش سطح اقدامات حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی خاطرنشان کرد: امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 32 درصدی تعداد کشفیات را داشته‌ایم.

انتهای پیام/7540/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری قاچاق چوب و زغال بین بردن بین رفتن راه اندازی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وزش باد در چهارمحال و بختیاری

اکبری کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه بارشی تا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به تناوب در بعضی ساعات رگبار باران گاهی با رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید و در برخی نقاط احتمال تگرگ پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: شدت بارش‌ها برای امروز پنج شنبه و اوایل روز جمعه خصوصاً در نواحی غربی و جنوبی استان است.

اکبری اضافه کرد: شدت وزش باد برای روز‌های جمعه و شنبه به نسبت شدید تا شدید است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پیش بینی وزش باد در چهارمحال و بختیاری
  • جذب بیش از ۱۹۰۰ معلم در چهارمحال‌ و بختیاری
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری