Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@12:08:38 GMT

هوای آلوده افسردگی را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۶۳۷۹

هوای آلوده افسردگی را افزایش می‌دهد

قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را در افراد سالم افزایش دهد.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌های هوا علاوه بر تأثیر مضر بر سلامت جسمانی، با اثرات نامطلوب سلامت روانی همراه است.

ذرات ریز که با نام PM ۲.۵ نیز شناخته می‌شود، از ذرات کوچک قابل استنشاق کوچکتر از ۲.۵ میکرون تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ذرات معمولاً از منابع صنعتی و وسایل نقلیه می‌آیند.

اینکه چگونه قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد به خوبی درک نشده است.

همچنین دانشمندان نمی‌دانند که آیا آلودگی هوا می‌تواند با استعداد ژنتیکی افسردگی برای افزایش احتمال افسردگی تعامل داشته باشد یا خیر.

افرادی که دارای استعداد ژنتیکی برای یک بیماری خاص هستند ممکن است در حضور برخی عوامل محیطی خاص یا به دلیل رفتار‌هایی مانند سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را در خود افزایش دهند.

یک مطالعه اخیر اثرات قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ را در ترکیب با یک استعداد ژنتیکی برای افسردگی بر روی شبکه‌های مغزی بررسی کرد و به نتایجی دست یافت که نشان میدهد افسردگی می‌تواند ارتباط زیادی با آلودگی هوا داشته باشد.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر هائو یانگ تان دانشمند مؤسسه لیبر در بالتیمور، به پزشکی نیوز تودی گفت: «این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه آلودگی هوا و ژن‌ها با یکدیگر تعامل می‌کنند تا بر مدار‌های مهم شناختی و عاطفی مغز تأثیر بگذارند. آلودگی هوا بیان ژن‌هایی را که منجر به افسردگی می‌شوند تغییر می‌دهد.»

او توضیح داد: «مطالعات قبلی ارتباط آلودگی هوا با افسردگی را مشاهده نشان داده است، اما نتایج ما اولین نتایجی است که یک علت مستقیم و عصبی را نشان می‌دهد.»

این تحقیقات مشخص کرد ژن‌های خطرساز و هوای بد، خطر افسردگی را بسیار بیشتر از هر دو عامل به تنهایی افزایش می‌دهند.

استعداد ژنتیکی برای ابتلا به افسردگی

این مطالعه صد‌ها شرکت‌کننده سالم ساکن پکن پایتخت چین را انتخاب کرد. پکن دارای سطوح نسبتاً بالایی از آلودگی هوا، از جمله غلظت بالای PM ۲.۵ است.

برای هر شرکت‌کننده، محققان چندین نوع عامل ژنتیکی خاص را که با افسردگی مرتبط هستند مورد مطالعه قرار دادند. از این اطلاعات، آن‌ها استعداد ژنتیکی خود را برای افسردگی تخمین زدند.

افسردگی با نقایص شناختی و سطوح بالاتر اضطراب-افسردگی همراه است.

دانشمندان سطوح اضطراب را با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی کردند. محققان ابتدا اثرات قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ بر شناخت و ویژگی‌های مرتبط با افسردگی را بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ با عملکرد ضعیف در تست‌های شناختی شامل استدلال و حل مسئله مرتبط است. اضطراب و افسردگی بالاتر نیز با قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ همراه بود.

اتصال مغزی

در مرحله بعد محققان شبکه‌های مغزی را که در شناخت و پردازش اطلاعات مربوط به استرس و ارتباط آن با قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ و خطر ژنتیکی افسردگی درگیر هستند، بررسی کردند.

سطوح بالاتر قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ با زمان واکنش کندتر در طول کار شناختی همراه بود، و این اثر قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ در طول استرس اجتماعی تقویت شد.

استرس اجتماعی تأثیر بارزتری بر شبکه‌های مغزی در افراد دارای استعداد ژنتیکی برای افسردگی و قرار گرفتن در معرض PM ۲.۵ بیشتر داشت.

این نتایج نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است با خطر ژنتیکی افسردگی برای تأثیرگذاری بر شبکه‌های مغز تعامل داشته باشد.

البته در این رابطه هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شد، اما تحقیقات قبلی هم نشان داده بود میزان افسردگی و اضطراب در شهر‌های بزرگ، آلوده و صنعتی بسیار زیادتر است.

منبع: جام جم آنلاین

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: آلوده آلوده ترین شهر جهان آلوده ترین عضو بدن آلوده ترین شهر قرار گرفتن در معرض PM ۲ ۵ استعداد ژنتیکی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»ی ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند و این متخصصان خواستار اقدامات پیشگیرانه فوری در این زمینه شدند.

به گزارش ایسنا، باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آنها را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آنها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این اولین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آنها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و باعث شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

«ساتو تویوتاکا»، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آنها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و سایر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ باعث مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است