Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- احمد طالبی: این روزها دامنه‌ها و حریم تپه‌های تاریخی دوربادوران بیشتر از هر زمانی توسط افراد سودجو، زمین‌خوار و شرکت‌های تعاونی مسکن تهدید می‌شود.

هر روز بخش‌های از این تپه آن هم جلوی چشم مسئولان با شیب بالایی که دارد زیر تیغ گاو آهن شخم و یا به باغ تبدیل می‌شود.

تبدیل این زمین‌ها به باغ و زراعت در حالی است که این منطقه سالیان سال بدون اینکه زراعت و باغی در آن وجود داشته باشد محل ورزش صبحگاهی و پیاده روی مردم مراغه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از تعاونی‌های شهرستان چند وقتی است بخشی از زمین های ضلع شرقی را خریداری کرده و قصد ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی ویلایی در محدوده این تپه‌ها را دارد.

با این اوصاف در کمتر از ۱۰ سال همه اراضی تپه دوربادوران مراغه از مناطق بکر، تفریحی و گردشگری این شهر است به ویلا تبدیل خواهد شد. 

ساخت و ساز در اطراف این تپه آسیب جدی به صدها هکتار باغ با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در حد فاصل محله هاشم آباد تا روستا های نُوا و علویان خواهد بود.

تخریب تپه های دوربادوران و باغ های اطراف آن درست به فاصله ۵۰۰ متری شهر مراغه آن هم جلوی چشم مسئولان انجام می شود. 

تلاش برای تصرف زمین و ساخت وساز در حریم تپه‌های دو برادران در حالی است که این منطقه با داشتن آثار تاریخی دوره میانی اسلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

با وجود نظارت برخی اداره‌ها سودجویان به فکر تصرف و تخریب این محوطه و تبدیل آن به باغ و زمین زراعی هستند. 

با توجه به اهمیت و ارزش این منطقه طبیعی و تاریخی کاوش‌های باستان شناسی برای تعیین حریم این اثر تاریخی در حال انجام است.

 

هرگونه تغییر کاربری و تبدیل این اراضی به زمین زراعی و باغ ممنوع است


رئیس اداره  آبخیزداری و منابع طبیعی مراغه گفت: این اداره در محدوده این تپه ۲۰ هکتار زمین دارد و به شدت از آن محافت می شود. 

شکری افزود : هرگونه تغییر کاربری و تبدیل این اراضی به زمین زراعی و باغ ممنوع است و برای متخلفان پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می‌شود. 

رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه نیز گفت: این اداره در محدوه این تپه از ۱۶ هکتار زمین حفاظت می کند. 

محرم پور افزود: با تخلفات تغییرکاربری در این محدوده به شدت برخورد و افراد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شود. 


یک سال پیش، رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مراغه اعلام کرده، محدوده این تپه جزو آثار ثبتی بوده و هرگونه ساخت و ساز و واگذاری زمین در این محدوده غیر قانونی است. 

یعقوب طالبی افزود: میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و باستانی از کسانی که بخواهند در حریم این اثر ساخت و ساز انجام دهند شکایت خواهد کرد. 

وی گفت: شهروندان از خرید و فروش زمین‌های محدوده این اثر باستانی خودداری کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مراغه تخریب اراضی فارس تبریز رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه تپه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح ترافیک جدید» امسال اجرایی می‌شود؟

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ امروز در حاشیه بهره‌برداری از تحکیم بستر ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندرو شرقی آزادگان با بزرگراه شهید لشگری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی دو سال گذشته در محور آزادگان اقدامات خوبی در راستای ایمن‌سازی و تسهیل در رفت و آمد از سوی شهرداری تهران انجام شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: در همین زمینه در محور شرق به غرب آزادگان در محدوده منطقه ۱۶ با ایجاد کندرو باعث شد تا بار ترافیکی در این محدوده کاهش پیدا کند و شاهد روان‌سازی در مسیر تردد خودرو‌ها باشیم.

موسوی‌پور تصریح کرد در بستر آزادگان نیز آسفالت‌ریزی خوبی انجام شده به طوری که از اتوبان ساوه تا اتوبان شهید خرازی این آسفالت‌ریزی انجام شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های امروز گفت: یکی از اقدامات انجام شده در قالب بهره‌برداری پروژه‌های شهرداری تعریض و ایمن‌سازی کندرو شرقی آزادگان و بزرگراه شهید لشگری است که این اتفاق نیز تاثیر بسزایی در رفت و آمد خواهد داشت و بار ترافیکی این محدوده کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به این پرسش که کدامیک از بزرگراه‌های پایتخت نیاز به آسفالت‌ریزی و مرمت دارند، گفت: بیشتر نیاز‌ها به بخش کمربندی شهر تهران بویژه بزرگراه شهید یاسینی، آزادگان و حتی بزرگراه بسیح مربوط می‌شود که اقدامات جهت آسفالت‌ریزی انجام می‌شود.

وی درباره بازنگری طرح ترافیک پایتخت تصریح کرد: قطعا این اتفاق باید انجام شود، اما تاکنون با پلیس در رابطه با بازنگری طرح ترافیک صحبتی نشده است و ما نیز به صورت پراکنده مواردی را شنیده‌ایم.

موسوی‌پور با تاکید بر اینکه بازنگری طرح ترافیک خوب است گفت: حتما باید بازنگری در محدوده کاهش آلودگی هوا و طرح آلودگی انجام شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طرح ترافیک جدید امسال عملیاتی می‌شود، گفت: قطعا با توجه به اینکه کمیته‌ای در این خصوص با مدیریت شهری و پلیس تشکیل و طرح ترافیک بررسی شود، با توجه به این مسائل قطعا طرح ترافیک جدید و اجرای آن به امسال نخواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • خبر مهم درباره اجرای طرح ترافیک جدید
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • «طرح ترافیک جدید» امسال اجرایی می‌شود؟
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تبدیل ۳۲ درصد مجوزهای کاغذی به الکترونیکی در لرستان
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان