Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حالی به «ممنوعیت هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی» اشاره شده، پرسش ها و نگرانی هایی در خصوص عدم توزیع این اقلام در میان جمعیت هدف خاص از جمله معتادان و کارتن‌خوابهای دارای روابط پرخطر و خارج از عرف مطرح است؛ این در حالیست که سال‌هاست سازمان بهزیستی به منظور کاهش ایدز، برنامه کاهش آسیب را با توزیع بسته‌های بهداشتی در پاتوق‌ها و جمعیت هدف اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سازمان بهزیستی برنامه کاهش آسیب اعتیاد را در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیر همچون بیماری‌های مقاربتی، ایدز و هپاتیت در میان جمعیت هدف پرخطر بالاخص معتادان و افراد دارای روابط خارج از عرف اجرا می‌کند و از آنجا که این بیماری‌ها با فقر ارتباط بسیار نزدیکی دارند، لذا حمایت‌های همه جانبه اقتصادی، اجتماعی از این افراد ضروری است. سازمان بهزیستی کشور هم به سبب مسئولیت‌هایی که در زمینه اعتیاد بر عهده دارد و هم به علت ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌دیده و در معرض آسیب (آسیب‌پذیر) در زمینه پیشگیری، کاهش و کنترل اچ آی وی/ایدز و حمایت از افراد مبتلا و خانواده‌های آنان فعالیت می‌کند.

در این راستا برنامه‌های کاهش آسیب در سازمان بهزیستی به منظور کاهش عوارض مصرف مواد و پیشگیری از اچ ای وی اجرا می‌شود و جامعه هدف اصلی این برنامه‌ها، مصرف کننندگان مواد دارای رفتارهای پرخطر مانند معتادان، تزریقی‌ها و بی‌خانمانها اعم از زن و مردان هستند. خدمات و برنامه های کاهش آسیب شامل آموزش، توزیع اقلام کاهش آسیب مانند سوزن و سرنگ، کاندوم، پدالکلی و... اقامت شبانه، ارائه تغذیه و وعده غذایی، حمایت‌های اجتماعی، خدمات ارجاع و پیگیری، آزمایش سریع اچ آی وی، مشاوره و خدمات سیار است.

این درحالیست که مطابق ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است و هرگونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر کشور و شبکه بهداشت و کار گذاشتن اقلام پیشگیری باید با تجویز پزشک باشد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده می‌تواند برنامه کاهش آسیب سازمان بهزیستی که در بخشی از اجرای این طرح به توزیع اقلام کاهش آسیب ـ با توزیع بسته‌های پیشگیری از بارداری  بین جمعیت دارای رفتارهای پرخطرـ می‌پردازد را تحت تاثیر قرار دهد؟. از سوی دیگر یکی دیگر از نگرانی های کارشناسان با اجرای این ماده، افزایش مبتلایان به ایدز و بیماریهای مقاربتی هستند. 

فاطمه رضوان مدنی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان   اینکه ماده مذکور قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای ممنوعیت توزیع اقلام پیشگیری در گروه‌های عموم جامعه اشاره کرده است و برای گروه‌های کوچک و خاص نیست، بیان کرد: سال‌ها پیش توزیع اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی انجام می‌شده که براساس سیاست‌های جدید، مدت‌هاست که این کار جمع‌آوری و متوقف شده است.

وی ادامه داد: در سازمان بهزیستی توزیع بسته‌های کاهش آسیب برای گروه‌های کوچک و برنامه‌های پیشگیری از اچ آی وی صورت می‌گیرد و شامل جمعیت‌های عمومی نیست.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طرح کاهش آسیب سازمان بهزیستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ اظهار کرد: توزیع اقلام پیشگیری از بارداری در برنامه‌های کاهش آسیب با توجه به محدودیت کار، جمعیت خاص و وجود برنامه خاص، صدمه‌ای به موضوع جوانی جمعیت نخواهد زد، چراکه در این برنامه توزیع قرص صورت نمی‌گیرد و توزیع اقلام پیشگیری فقط در جمعیت‌های محدود، کوچک و خاص و با هدف پیشگیری از بیماری اچ آی وی و بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شود.

رضوان مدنی تصریح کرد: همچنین حذف توزیع اقلام پیشگیری ازبارداری توسط شبکه‌های بهداشت که قبلا انجام می‌شد، تداخلی با برنامه‌های کاهش آسیب و اچ آی وی ندارد، زیرا گروه‌های هدف برنامه‌ها با هم تفاوت دارند. در نتیجه برنامه‌های کاهش آسیب مجوز خاص دارند و با توجه به توزیع محدود کاندوم میان جمعیتی خاص، برای برنامه‌ای خاص که دارای هدفی خاص است، تداخلی با طرح جوانی جمعیت ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیماری ایدز رفتارهای پرخطر روابط خارج از عرف بارداری برنامه های کاهش آسیب توزیع اقلام پیشگیری پیشگیری از بارداری برنامه کاهش آسیب سازمان بهزیستی برنامه ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی عسکری، در رابطه با رویداد ملی نوآوری اجتماعی اظهار داشت: اولین رویداد ملی نوآوری اجتماعی «راه نو» با محوریت جذب ایده‌های کارا در راستای کنترل و پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر در جوامع دانشجویی با تأکید بر فضاهای خوابگاهی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه شهید بهشتی و با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید پیشگیری از اعتیاد باید میان اقدامات پیشگیرانه و نوآوری اجتماعی پیوند برقرار شود و تقویت حضور اجتماعی نخبگان و جوانان و استحکام بخشیدن به نقش آفرینی ایشان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: رویداد ملی نوآوری اجتماعی «راه نو» به دنبال آن است تا ایده‌های جدید، نوآورانه و خلاقانه دانشجویان کشور را که در بستر انتخاب آگاهانه فعالان دانشجویی، اعضای کانون‌های یاریگران زندگی و انجمن‌های علمی دانشجویی شکل می‌گیرد، جمع‌آوری کند و با برگزاری دوره‌های آموزشی آن ایده‌ها را پرورش دهد و راهکارهای عملیاتی را که پاسخ‌های پایدار، اثربخش و بهینه‌تر از راهکارهای موجود و مرسوم است، اجرایی کند.

عسکری در ادامه؛ ایجاد زمینه شتاب بخشی به ایده‌های پذیرش شده در رویداد و تشکیل بانک اطلاعاتی از گروه‌های دانشجویی فعال در امر پیشگیری از اعتیاد را از جمله اهداف این رویداد دانست و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری موفق این رویداد، عرصه جدیدی برای حضور مؤثر و هدفمند دانشجویان در امر پیشگیری و مردمی سازی و اجتماعی سازی پیشگیری از اعتیاد رقم خواهد خورد.

وی یادآور شد: تمامی افرادی که در حوزه کنترل و یا پیشگیری از اعتیاد در حوزه جوامع دانشجویی ایده یا طرح نوآورانه‌ای داشته باشند می‌توانند با ورود به تارنمای www.rahe-no.ir در قسمت ثبت ایده نسبت به ثبت نام و شرکت در این رویداد ملی اقدام کنند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر مهلت ارسال ایده‌ها را تا ۲۰ اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد و گفت: اختتامیه رویداد ملی نوآوری اجتماعی «راه نو» خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

عسکری افزود: جوایزی که برای این رویداد در نظر گرفته شده به ترتیب نفر اول ۲۰ میلیون تومان، نفر دوم ۱۵ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان جایزه خواهند گرفت.

وی بیان داشت: همچنین این رویداد از تیم‌های برگزیده با ارائه تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان، امکان تأمین فضای استقرار برای تیم‌های برگزیده، هدایتگری ارتباط با صنعت و دریافت مجوزها و هدایتگری به سمت تولید انبوده و تجاری‌سازی حمایت می‌کند.

کد خبر 6094519

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل