Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، استان یزد نخستین تولیدکننده کاغذ سنگی در ایران و خاورمیانه است. شرکت تعاونی تولیدی پیشگامان صنعت سبز یزد در منطقه ویژه اقتصادی استان یزد، سالهاست در دل کویر، کاغذی را روانه بازار می‌کند و بیشترین صرفه جویی را در آب و انرژی دارد.

این شرکت از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با بهره گیری از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا آغاز کرد تا برای اولین بار در ایران و خاورمیانه موفق به تولید کاغذ سنگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی ملک مدیر کارخانه در مورد مراحل تولید کاغذ سنگی در این کارخانه گفت: در مرحله اول، سنگ آهک از معدن وارد شرکت می‌شود و به بخش خردایش می‌رودو سپس پودر کربنات کلسیم با بهره گیری از فرمول بومی با پلیمر ترکیب و با عبور دادن از غلطک‌های مختلف به صورت ورقه و سپس به صورت رُل کاغذ در می‌آید.

او افزود: رُل‌های کاغذی بدون بهره گیری از آب، پس از تولید به رُل‌های کوچکتر تبدیل و سپس ورق‌های کاغذ در ابعاد مختلف تهیه می‌شود.

مدیر تولید شرکت کاغذ سنگی یزد گفت: در این واحد، روزانه چهار تن پودر کربنات کلسیم به کاغذ سنگی تبدیل می‌شود.

امیراحمد سمیعی، مدیرعامل شرکت گفت: این شرکت با سرمایه اولیه پنج میلیارد تومان و به صورت تعاونی با ظرفیت تولید ۵ هزار تن در سال کار خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این واحد تولیدی، کاغذ از ۱۰۰ میکرون تا ۴۰۰ میکرون تولید می‌شود که در صنایع لیبل، بسته بندی، چاپ و کاغذ تحریر کاربرد دارد.

امیراحمد سمیعی با اشاره به اینکه ایران، پنجمین تولید کننده کاغذ سنگی در جهان است، افزود: تولید کاغذ سنگی برخلاف کاغذ‌های معمولی که سبب به نابودی محیط زیست می‌شود، به عنوان یک صنعت سبز و کم آبخواه به شمار می‌رود.

او  بیان اینکه مهمترین عیب کاغذ معمولی، آسیب‌پذیری شدید آن در برابر رطوبت است، خاطرنشان کرد: کاغذ تولید شده از سنگ آهک، می‌تواند ۵۰ سال در اقیانوس باقی بماندو ویژگی دوم این نوع کاغذ ماندگاری بالای آن است، به طوری که یک کاغذ معمولی بعد از گذشته چند دهه، حالت خود را از دست می‌دهد و فرسوده می‌شود، ولی کاغذ سنگی، قابلیت ماندگاری تا حداقل ۷۰۰ سال را دارد.

مدیرعامل شرکت تولید کاغذ سنگی گفت: کاغذ سنگی بنا بر ویژگی‌های ساختاری و قابلیت‌های آن می‌تواند در صنعت بسته‌بندی جایگاه ویژه‌ای داشته‌باشد و بنا به آنچه در سال‌های اخیر مشاهده شده چاپ بسته‌بندی با رشد قابل توجهی سهم خود را از صنعت چاپ افزایش داده‌است.

امیراحمد سمیعی افزود: با توجه به سهم بازارِ صنعت بسته‌بندی در بازار کاغذی و چاپ و همچنین جایگاه قابل قبولی که کاغذسنگی در این صنعت دارد و همینطور ظرفیت نهفته تولید کاغذ از سنگ آهک، ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر این صنعت در کشور احساس می‌شود.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید داخلی کاغذ دیواری پیشگامان یزد تولید کاغذ سنگی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهش در تولید کالا و تجهیزات کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال 1403 است و به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

وی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

شاه‌میرزایی همچنین با توجه به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اضافه کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده است و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد.

وی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ابراز اینکه "هم‌اکنون حدود 127 مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است."، افزود: طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود 37درصد پیشرفت دارند.

وی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود 17 طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب 21 بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در ۱۴۰۴
  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد