Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:19:03 GMT

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: کتاب، خوراک روح مردم است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۷۶۹۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: کتاب، خوراک روح مردم است

امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به اهمیت هفته کتاب (۲۴ آبان تا اول آذر)، اظهار کرد: یکی از عوامل تقویت فرهنگ در جامعه مطالعه است اما متاسفاته در این زمینه از دیرباز نگرانی وجود داشت که سرانه مطالعه در کشور ما کم است. هفته کتاب فرصت خوبی است که اهمیت کتاب را بار دیگر به مردم یادآوری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هفته باید سعی کرد برنامه‌هایی پیش‌بینی شود که مردم را با کتاب مرتبط و سرانه مطالعه را بیشتر کند تا کتاب به شکل گسترده‌ و مناسب در زندگی مردم قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای اهالی نشر نیز، عنوان کرد: از سوی دیگر موانع موجود در حوزه تولید و چاپ کتاب برای ناشران نیز باید بررسی شود و حرکت‌های اساسی برای حل آن‌ها در این بخش انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا به قسمت‌های زیادی از جامعه آسیب زده است، اظهار کرد: کتاب یکی از عوامل پر کردن اوقات فراغت برای مردم بود اما مشخص نیست که صنعت نشر ما چقدر توانسته در این زمینه موفق باشد. به دلیل مشکلات اقتصادی و تعطیلی کتابفروشی‌ها و کتابخانه به مسیر مطالعه و کتابخوانی آسیب زیادی زده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در هفته کتاب باید از این فرصت استفاده و مشکلات ناشران و کتابفروشان را مانند بالا رفتن قیمت کاغذ برطرف کرد، زیرا این افزایش قیمت ضربه بزرگی به صنعت نشر وارد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به اجرای طرح پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب نیز توضیح داد: یکی از مشکلات جدی مردم در حوزه کتاب بالا رفتن قیمت کتاب در موقعیتی است که مشکلات اقتصادی دارند و این طرح‌ها می‌تواند کمک خوبی برای خرید کتاب باشد.

او با بیان اینکه تخفیف‌ها باید به تناسب رشد قیمت کتاب باشد، عنوان کرد: میزان و درصد تخفیف باید با رشد بهای کتاب همخوانی داشته باشد تا اثرگذاری خوب و مناسبی برای جامعه هدف و یارانه‌بگیران داشته باشد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان همچنین بر لزوم حمایت و تقویت از طرح‌های فصلی خرید کتاب، تاکید کرد: باید به تناسب اجرای این طرح‌ها، به مناسبت‌های مختلف نیز برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشیم و با استفاده از فرصت‌هایی که وجود دارد مردم را به سمت کتاب سوق دهیم.

امیرحسین بانکی‌پور در پایان کتاب را خوراک روحی مردم جامعه دانست و گفت: ما باید به سلامت این خوراک هم دقت کنیم و کتاب خوب در اختیار آن‌ها قرار دهیم. در این میان باید برای گروه‌های سنی مختلف برنامه‌هایی برای معرفی کتاب‌های خوب داشته باشیم زیرا گاهی دیده می‌شود مردم کتاب‌های خوب را نمی‌شناسند. وقتی فهرست کتاب‌های خوب، مفید و جذاب برای مردم منتشر می‌شود، قطعا می‌تواند در ترویج و تشویق مردم به سمت کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها طرح پاییزه کتاب هفته کتاب کتاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح پاییزه کتاب هفته کتاب کتاب طرح پاییزه کتاب هفته کتاب کتاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی مجلس مجلس شورای اسلامی هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیمان جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و افزود: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به‌صورت زنده پخش شد و بر این اساس برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

جبلی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 748987

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است