Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (چهار‌شنبه 26 آبان) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: عملکرد 8 ساله دولت گذشته در حوزه اقتصادی کار را به جایی رساند که هیچ شاخص سالمی در پایان دولت دوازدهم نداشت و تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی متأثر از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد بوده است و اگر بخواهیم به نتایج بعضی از ارزیابی‌ها توجه کنیم و وضعیت نامناسب رشد اقتصادی نگاه کنیم، فاصله بسیار زیادی بین عملکرد و برنامه هدف‌گذاری شده را درمی‌یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعضی از این عددها نشان می‌دهد حتی معادل یک پنجم شاخص‌ها نیز تحقق پیدا نکردند و در خصوص وضعیت نرخ فقر در اقتصاد کشور که یکی از شاخص‌های مهم ما است متأسفانه باید اعلام کنیم حدود 10 واحد درصد نرخ شاخص فقر افزایش پیدا کرده و از عدد 22 به حدود 33 درصد رسیده است. 

پورابراهیمی گفت: معادل یک سوم از جمعیت کشور با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای روبرو هستند و این عملکرد دولتی است که در روزهای اول وقتی کار خود را آغاز کرد ادعای بهبود معیشت و اقتصاد را داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت باید شبانه روز تلاش کند تا جهت ریل اقتصاد کشور را تغییر دهد تا شاهد تغییر وضع اقتصاد و اتفاقات مثبتی در وضع کشور باشیم، بی‌شک یکی از دلایل وقوع اتفاقات اقتصادی در دولت گذشته نادیده گرفتن ظرفیت اقتصادی کشور و گره زدن تمام اهداف مذاکرات خارجی بود. 

وی افزود: هر وقت ما با مقامات دولت یازدهم و دوازدهم صحبت می‌کردیم، صحبت از این بود که همه چیز از طریق مذاکرات قابل حل است اما بعد از گذشت 8 سال خروجی مذاکرات مشخص شد و نتیجه آن شد که جمهوری اسلامی ایران به طور یک طرف به تعهدات عمل کرد اما طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداد و شاهد انواع تحریم‌های نفتی، بیمه‌ای، انتقال پول، تجاری و بانکی بودیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه عدم استفاده از ظرفیت داخلی در اقتصاد یکی از دلایل اصلی شاخص‌های امروز اقتصاد است، گفت: توانمندسازی در درون علیرغم وجود ظرفیت‌های قابل توجه مورد غفلت قرار گرفت، اقتصاد ما، اقتصاد بسیار باظرفیتی است و عدم توجه به آن چیزی که در سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری بود باعث این وضعیت شد پس آن چه را که ما می‌خواهیم و از دولت انتظار داریم این است که عملکرد نامناسب دولت یازدهم  و دوازدهم در وضعیت اقتصادی باید درسی باشد برای دولت سیزدهم و دولت باید از همین ابتدا ظرفیت خود را بر توانمندی داخلی به کار گیرد.

وی تصریح کرد: البته اقدامات اولیه توسط دولت انجام شده اما لازم است به رئیس جمهور اعلام کنیم ما هنوز منتظر برنامه جامع اقتصادی دولت هستیم و تا امروز هیچ برنامه جامع اقتصادی توسط دولت اعلام نشده گرچه در سرفصل‌های مختلف توضیحاتی توسط وزرا ارائه شده است اما هنوز یک برنامه جامع که شامل برنامه دولت برای حوزه‌های مختلف و روابط اقتصادی و تبیین مسائل مختلف باشد تا به امروز ارائه نشده و امیدواریم دولت سیزدهم به عنوان دولت انقلابی در کنار مجلس ولایی که همراهی کامل خود را با دولت اعلام کرده بتواند اتفاقات مثبتی در عرصه اقتصاد رقم بزند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شاخص های اقتصادی دولت های یازدهم و دوازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۳ هزار و ۷۳۷ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۶۷۱ واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش ۳۷۲ واحدی داشت. 

روز دوشنبه در بورس شرکت داروسازی کوثر (دکوثر)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت آبسال (لابسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، شرکت پگاه فارس (غفارس) و شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر (پارتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نماد‌های سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، شگل (شرکت گلتاش) و سقاین (شرکت سیمان قائن) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت توکا ریل (توریل) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۹۹ میلیارد تومان رسید.

دیروز شاخص بورس برای دومین روز ریزش کرد و فاصله خود با محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را زیاد کرد. نماد‌های فولاد، فملی، کچاد و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. 

به علاوه، برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نماد‌های خودرو، خبنیان، تاصیکو، آریا، وپاسار، شستا، کماسه، پارسان، شتران، وبصادر و شبریز بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. برخی تحلیلگران تکنیکی نوسان کوتاه بازار را یک تعدیل کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند شاخص کل که در نزدیکی سقف کانال است برای بازگشت به محدوه بالاتر به یک نیروی محرک نیاز دارد. در مقابل برخی ناظران معتقدند سیاست‌های ارزی دولت و مداخلات آن در بازار‌ها ریسک بازار‌های متشکل را افزایش داده و فعالان اقتصادی را به سرمایه گذاری در بازار‌های غیرمتشکل و بازار‌هایی که خارج از کنترل دولت است سوق داده، از سوی دیگر همسو با موج مهاجرت به خارج از کشور برخی نیز سرمایه خود را از ایران خارج کرده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید در سیاست گذاری خود تجدید نظر کند و به راه‌حل‌های سیاسی برای برقراری ارتباط تجاری با جهان بیندیشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد