Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:02:53 GMT

خبر خوش احیای سازمان ورزش شهرداری تبریز

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۸۱۷۷

خبر خوش احیای سازمان ورزش شهرداری تبریز

به گزارش چهارشنبه ایرنا، سازمان ورزش شهرداری تبریز به عنوان بستر اصلی پیشرفت ورزش قهرمانی این شهر حدود چهار سال قبل و با تصمیم اعضای شورای پنجم منحل شد. 

این تصمیم که با استدلال موظف بودن شهرداری برای توسعه ورزش همگانی و جلوگیری از هزینه کردهای کلان برای جذب بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ها در رشته های مختلف اتخاذ شد، آسیب جدی به ورزش قهرمانی تبریز  وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری تبریز تا آن زمان تیم های مدعی لیگ های برتر کشوری در رشته های فوتبال، بسکتبال، والیبال، دوچرخه سواری و .. داشت که همگی پس از آن‌ منحل شدند.

ناظران محلی در همان زمان اعلام کردند که شورای شهر تبریز به جای تصویب طرح انحلال سازمان ورزش شهرداری، بهتر است طرحی مبنی بر ضرورت استفاده از استعدادهای محلی در ورزش قهرمانی تصویب کند.

حال رأی موافق اعضای شورای شهر تبریز به احیای سازمان ورزش و از سرگیری فعالیت باشگاه شهرداری تبریز در قالب یک شرکت، خبر خوشی است که می تواند ورزش قهرمانی این کهن شهر را از سراشیبی نابودی نجات دهد و امید تازه ای را برای ورزش محلات به عنوان بستر اصلی شکل گیری و تکامل ورزش حرفه ای در این شهر در رشته های مختلف نوید دهد.

رییس شورای اسلامی تبریز در جلسه فوق العاده این شورا برای «بررسی مصوبه‌ کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص احیا و تشکیل سازمان ورزش شهرداری و همچنین باشگاه ورزشی شهرداری تبریز» با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «تا می‌توانید در ورزش خرج کنید تا کودکان ورزش کنند که این خرج کردن اسراف نیست.»، گفت: باید براساس این فرمایش عمل کرد ولی باید مواظب بود مدیریت‌ طوری نباشد که میلیاردها تومان پول اسراف شود.

حجت الاسلام رسول برگی، با اشاره به اینکه وقتی شهرداری تهران سازمان ورزش راه اندازی کرده، چرا ما در تبریز نتوانیم این کار را بکنیم، افزود: اگر این امکان برای جوانان تهران وجود دارد، باید برای جوانان تبریزی نیز میسر باشد.

وی اظهار داشت: استعدادهای تبریز در ورزش های مختلف باید شناخته شود و هرگز موافق آوردن بازیکنان خارجی نیستیم؛ اکنون در ۴۵ شهر کشورمان شهرداری در حوزه ورزش فعالیت دارد و باید در اساسنامه باشگاه ورزشی شهرداری تبریز قید شود که فقط بازیکنان بومی و جوانان محلات شهر می‌توانند در این تیم بازی کنند و مهم نیست که به لیک برتر صعود کنند یا نه.

وظیفه اصلی شهرداری توسعه فضاهای ورزشی برای ایجاد نشاط و سلامت برای شهروندان است

نایب‌ رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: ورزش نیاز و ضرورت اصلی جامعه بوده و نقش شهرداری نیز توسعه فضاهای ورزشی، افزایش سرانه، ایجاد انگیزه و در نهایت نشاط و سلامت مردم است.

غلامرضا احمدی، افزود: در دور گذشته شورای اسلامی این شهر در زمینه ورزش قصور روی داده و بهتر است در این دوره اقدامات در قالب و روشی انجام شود که قابل‌ اجرا باشد.

وی اظهار داشت: وقتی‌ که ما احتمال می‌دهیم این‌ موضوع در هیات تطبیق رد شود چرا این طرح را ارایه دهیم پس باید بررسی کنیم که آیا با چارت فعلی نمی‌شود این اقدامات را انجام داد؟

کل ورزش شهرداری در دوره قبل شورا نابود شد

رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی تبریز نیز گفت: باشگاه شهرداری به‌ صورت اختصاصی از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را در ورزش آغاز کرد اما در دوره قبل متاسفانه تاکید زیادی بر روی حذف ورزش قهرمانی داشتند اما کل ورزش شهرداری را نابود کردند.

پرویز هادی، افزود: هم اکنون ۲۰ سالن در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، هفت سالن در اختیار مناطق و آتش‌نشانی‌ها، ۲ استخر به‌ صورت تعطیل، ۲۱ چمن مصنوعی و ۱۲ چمن هم در اختیار هیات فوتبال بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده‌ است.

وی اظهار داشت: باید براساس یک تفاهم‌نامه محکم با آموزش‌ و پرورش و یا اداره‌ کل ورزش و جوانان در مناطق محروم زمین‌های رایگان باید در اختیار مردم قرار گیرد متاسفانه در زمان حاضر وضعیت فضای ورزشی ما ابتر مانده‌ و بعد از ادغام سازمان ورزش در سازمان فرهنگی‌، هنری، اجتماعی و ورزشی، فضاهای ورزشی در حال نابود شدن است.

رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: مسیرگشایی‌ها و توزیع امکانات در مناطق حاشیه‌ نشین جزو ضروریات بوده اما موضوع ایجاد فضای ورزشی در این مکان‌ها نیز بسیار مهم است و ورزش بهترین راه برای جلوگیری از به‌ وجود آمدن معضلات اجتماعی است.

هادی، با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه‌ای به مناطق داشت، ادامه داد: شاید در مناطق برخوردار شهر نگاه ما درآمدزایی باشد اما هدف اصلی ما در مناطق کم برخوردار توزیع امکانات ورزشی و جلوگیری از بروز معضلات است و اصلا نگاه درآمدی نخواهیم داشت.

وی یادآوری کرد: متاسفانه تصور اکثر مدیران از ورزش همگانی برگزاری چند ماه یک‌بار همایش پیاده‌روی است اما ورزش همگانی تنها در پیاده‌روی در جاده ائل‌گلی خلاصه نمی‌شود.

هیات تطبیق در دوره گذشته لایحه حماتی از برخی رشته های ورزشی را رد کرد

عضو شورای اسلامی تبریز نیز اظهار کرد: در گذشته لایحه‌ حمایتی از بعضی رشته‌های ورزشی مطرح شد که بعد از تصویب در شورای اسلامی این شهر در هیات تطبیق رد شد.

شهرام دبیری، با بیان اینکه اعضای شورا بر مصوبه خود اصرار کردند ولی سرانجام در هیات حل اختلاف نیز رد شد، افزود: نامه‌ای نیز از وزارت ورزش و وزارت کشور ابلاغ شد که شهرداری نمی‌تواند در ورزش قهرمانی فعالیت داشته باشد.

وی اظهار داشت: باشگاه ورزشی شهرداری به‌ عنوان یک شرکت باید احیا شود تا در موضوع استعدادیابی و همچنین برای حمایت از ورزشکاران در رشته‌های مختلف که می‌توانند در سطح کشور مقام بیاورند، فعالیت داشته باشد بنابراین تفکیک سازمان زمان‌بر خواهد بود اما تاسیس باشگاه ورزشی شهرداری به‌ عنوان شرکت می‌تواند در اسرع وقت انجام شود.

وظیفه شورای شهر صرفا ترویج ورزش همگانی است

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی تبریز نیز اعلام کرد: اهتمام اعضا برای احیای ورزش و توزیع امکانات ورزشی در مناطق محروم قابل‌ تقدیر بوده اما باید تعهدات خود را در قالب قانون انجام دهیم چراکه وظیفه شورا صرفا ترویج ورزش همگانی است.

روح‌اله رشیدی، با بیان اینکه شهرداری وظیفه تصدی‌گری ندارد بلکه وظیفه‌ شهرداری توزیع و توسعه‌ فضاهای ورزشی است، افزود: اگر مصوبه‌ ما منهای بسترسازی و توسعه‌ فضاهای ورزشی باشد، غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اساسنامه سازمان فرهنگی‌، هنری، ورزشی و اجتماعی شهرداری مشخص‌ شده است و اگر در این سال‌ها کاری انجام‌ نشده دلیلی بر تشکیل سازمان جدید نیست.

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی تبریز گفت: تبریز از فقیرترین شهرها در زمینه فضاهای ورزشی است و شهرداری فقط برای بسترسازی موظف است و احداث سالن نیز از جنس فعالیت‌های عمرانی است نه ورزشی.

رشیدی، با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی به قانون پای‌بند باشند چراکه باشگاه‌داری به سمت حرفه‌ای‌گری خواهد رفت، ادامه داد: اگر ما به فکر توسعه ورزش همگانی هستیم باید بر اساس اساسنامه از سازمان بخواهیم که در راستای حفظ اماکن ورزشی اقدام کند و اگر این کار را نکرد تنبیه شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون تعیین تکلیف وضعیت مالی باشگاه علم و ادب مشخص نشده‌ است و بدهی دارد.

برای بها دادن به ورزش و ترویج نشاط اجتماعی باید جسارت به خرج داد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز نیز گفت: در اهمیت ورزش و ضرورت موضوع آن نیازی به بحث نیست ولی باید به شهرهای دیگر که تیم شهرداری دارند نگاه کرد و از تجربه آن ها برای تشکیل باشگاه ورزش شهرداری استفاده کرد.

علیرضا نوای باغبان، افزود: باید برای بها دادن به ورزش و ترویج نشاط اجتماعی جسارت به خرج داد؛ اکنون در تمامی سازمان‌ها بحث ورزش وجود دارد و پرسنل شهرداری به‌ همراه خانواده‌هایشان مجموعه‌ عظیمی هستند که به فضای ورزشی نیاز دارند.

وی اظهار داشت: اکنون بسیاری از ورزشکارانی که در مجموعه‌های شهرداری مشغول به کار هستند، در جایی کار می‌کنند که حتی اجازه مرخصی ندارند تا به اردوهای تیمشان بروند.

نوای باغبان، ادامه داد: شهرداری منطقه ۹ زمینی به متراژ ۱۸ هزار مترمربع با کاربری ورزشی را در اختیار سازمان قطارشهری قرار داده‌ و این مکان به‌ غیر از فروش، کاربرد دیگری برای این سازمان نخواهد داشت در حالیکه  این مکان که می‌تواند به‌ عنوان سرانه ورزشی باشد با این روش تکه‌تکه خواهد شد و همه این اقدامات شائبه برانگیز است.

وضعیت ورزش و فضاهای شهری تبریز نگران کننده است

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز نیز بیان کرد: در دوره گذشته شورای اسلامی اقداماتی انجام‌ شده که وضعیت موجود ورزش شهر را به وجود آورده‌ است و هم اکنون وضعیت ورزش و فضای شهری ما نگران‌ کننده بوده و نباید منتظر ورزش و جوانان ماند.

فریدون بابایی اقدم، افزود: شورای ششم از روز اول بر روی مناطق محروم تاکید ویژه‌ای داشته‌ اما متاسفانه کودکان محلاتی که پله دارند در پاگرد پله‌ها در محلی سه متری فوتبال بازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرانه ورزشی شهر زیر ۱۵ سانتی‌متر است، اظهار داشت: سازمان ورزش و جوانان متولی اصلی ورزش است و با توجه به‌ وضعیت فعلی شهر شاید اراده‌ای وجود ندارد که این وضعیت اصلاح شود لذا برای احیای سازمان ورزشی اقدام و موانع قانونی را رفع کرد.

مکانیزمی برای احیای سازمان ورزشی تعریف شود که برای شهرداری بار مالی نداشته باشد 

عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با اعلام موافقت با احیای سازمان ورزش شهرداری تبریز گفت: برای احیای این سازمان باید مکانیزمی تعریف کرد که برای شهرداری بار مالی نداشته باشد.

سیدکاظم زعفرانچی لر، افزود: در زمان کنونی ورزشکاران مدال‌آور زیادی در مجموعه‌ شهرداری تبریز وجود دارد که باید احصاء شوند و با توجه به وجود مدیریت تربیت بدنی در شهرداری مشهد و کثرت رویدادها و وظایف برای سازمان فرهنگی‌، ورزشی، هنری، اجتماعی شهرداری تبریز در این سازمان جایی برای ورزش وجود ندارد و بهتر است فایلی جداگانه برای ورزش باز شود.

اولویت شهرداری باید توجه بر ورزش همگانی باشد

رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی تبریز نیز گفت: برای احیای باشگاه ورزش شهرداری گام برداشت چراکه اکنون در شهر ورامین باشگاه شهرداری فعالیت جدی دارد بنابراین اولویت شهرداری باید توجه بر ورزش همگانی باشد.

روح الله دهقان نژاد، با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها و پرورش استعدادها، افزود: نباید به‌ عنوان متصدی وارد این عرصه شد بلکه به‌ عنوان حامی در این زمینه فعالیت کرد و جنبه‌های نظارتی احیای باشگاه را نیز رعایت کرد.

وی اظهار داشت: علت اصلی مشکلات فعلی، عدم نظارت کافی است و این باعث شده تا اعضای شورای شهر قبلی به‌ جای ارائه راهکار، صورت مسئله را پاک کنند.

دهقان نژاد، ادامه داد: من از روز اول پیگیر مشکلات واگذاری قبلی بودم و چک‌های تیم علم و ادب همچنان پاس نشده‌ است و مشخص نیست تیم در اختیار چه کسی است.

دبیر شورای اسلامی تبریز نیز گفت: در دورانی که سازمان ورزش فعالیت می‌کرد اولویت‌بندی چیز دیگری بود اما در عمل شاهد بودیم که بازیکنان خارجی با قیمت‌های میلیاردی می‌آمدند و پولی که بیت‌المال بود را مصرف می‌کردند.

احد صادقی، افزود: استفاده از افراد مسئله‌دار در سازمان فعلی است و ما از کمیسیون ورزش و جوانان می‌خواهیم از تداوم تفکرات مانند سبک و سیاق گذشته جلوگیری کند.

محمدحسن اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی تبریز نیز گفت: علت اصلی به وجود آمدن وضعیت فعلی در اماکن و فضاهای ورزشی، عدم نظارت است و تنها مربوط به زمان بعد از ادغام سازمان نیست.

حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی تبریز نیز گفت: هیچ‌ کس مخالف توسعه ورزش در شهر نیست اما باید ابتدا به فکر توسعه و حل مشکلات ورزش همگانی بود سپس به فکر احیای ورزش قهرمانی در این شهر چراکه باشگاه‌داری اضافه باری بر دوش شهرداری است و من اصلا موافق باشگاه‌داری نیستم.

به گزارش ایرنا، در این جلسه با رای موافق اعضای شورا موضوع تفکیک سازمان ورزشی از سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی و همچنین احیای شرکت باشگاه شهرداری تصویب شد.

برچسب‌ها شورای شهر ورزش همگانی آذربایجان شرقی تبریز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر ورزش همگانی آذربایجان شرقی شورای شهر ورزش همگانی آذربایجان شرقی تبریز کمیسیون ورزش و جوانان باشگاه ورزشی شهرداری سازمان ورزش شهرداری احیای سازمان ورزش باشگاه شهرداری شهرداری تبریز سازمان فرهنگی رییس کمیسیون ورزش قهرمانی فضاهای ورزشی باشگاه ورزش اعضای شورای ورزش همگانی برای احیای اعضای شورا شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سردردها نشانه چیست؟

به گزارش خبرآنلاین؛ گاهی اوقات بعد از ورزش سردرد زیادی را تجربه می کنیم. معمولا در این شرایط با خود می گوییم دلیل این سر درد چیست؟

بهداشت نیوز در خبری نوشت:چه عواملی باعث به وجود آمدن این سردردها می شوند؟ سردردهای ورزشی دلایل مختلفی دارند. از مهم ترین دلایل آن می توان به افت قند خون، خستگی، گرما، کم آبی و تغذیه نامناسب اشاره کرد. اغلب این سردردها کلافه کننده و ناخوشایند هستند. اگر مدت زمان بیشتری درگیر آن شویم، حتی ممکن است به طور کامل ورزش کردن را نیز کنار بگذاریم. در این مقاله تمام علت های سردرد بعد از ورزش را بررسی کرده و روش های درمان آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع سردردهای ورزشی

سردردهایی که پس از ورزش و فعالیت بدنی شدید مثل دوچرخه سواری، شنا، وزنه برداری و دویدن به سراغ فرد می آیند، انواع مختلف دارند. این سردردها اغلب پس از ورزش کردن به علت افزایش گردش خون در پوست سر و اطراف آن ایجاد می شوند. در ادامه به انواع سردردهای ورزشی اشاره خواهیم کرد:

سردردهای ورزشی اولیه

سردردهای ورزشی اولیه بعد از فعالیت بدنی ایجاد می شوند و معمولا خود به خود برطرف خواهند شد. این نوع سردرد ها معمولا به مشکل فیزیکی خاصی مربوط نمی شوند و با داروهای بدون نسخه نیز قابل درمان خواهند بود.

سردردهای ورزشی ثانویه

یکی دیگر از سردردهای ورزشی که دلایل جدی تری دارد، سردرد ثانویه است. این سردردها ناشی از یک بیماری زمینه ای مثل بیماری قلبی هستند. به یاد داشته باشید تعداد افرادی که به این مشکل دچار می شوند، بسیار محدود است. اگر درگیر این سردرد شده اید، باید هر چه سریع تر به متخصص مراجعه کنید. زیرا نیاز به معاینه خواهید داشت.

دلایل سردردهای ثانویه ناهنجاری های ساختاری ستون فقرات، سر و گردن انسداد جریان مایع مغزی نخاعی بیماری عروق کرونر که رگ های داخل مغز و یا رگ های متنهی به مغز را درگیر می کنند. تومورها خونریزی بین مغز و بافت های پوشش دهنده مغز عفونت سینوسی نشانه ها و علائم سردرد در ورزشکاران

معمولا ورزشکاران سردرد بعد از ورزش را به عنوان ناخوشایندترین سردرد زندگی خود می شناسند. نشانه های سردرد بعد از ورزش عبارتند از:

درد در سر به شکل ضربان دار

گردن درد درد در یک یا هر دو قسمت سر

گاهی اوقات این سردرد به میگرن شباهت دارد و موارد زیر را شامل می شود:

تهوع و استفراغ کم شدن بینایی سیاهی رفتن چشم ها حساسیت به نور مهم ترین دلایل سردرد بعد از بدنسازی چیست؟

سردرد بعد از ورزش بدنسازی یک اتفاق بسیار ناخوشایند محسوب می شود و ممکن است برخی از افراد درگیر آن شده باشند. برخی از مهم ترین دلایل سردرد بعد از ورزش و روش های درمان آن عبارتند از:

۱. تمرین های خود را درست انجام نداده اید

انجام حرکات بدنسازی به شکل نادرست و غلط به بدن فشار وارد می کنند و به سردرد تبدیل می شوند. مخصوصا اگر این حرکات به عضلات گردن و شانه مربوط باشند. به عنوان مثال تمرین اشتباه با وزنه، دویدن و کرانچ موجب تنش در عضلات گردن می شوند. به همین خاطر باید از یک برنامه ورزشی منظم پیروی کنید و یک رژیم غذایی درست را دنبال نمایید.

۲. مدت زمان طولانی در آفتاب قرار گرفته اید

زمانی که در معرض نور خورشید و هوای گرم قرار می گیرید، دچار سردرد شدید خواهید شد. حتی هنگامی که ورزش نمی کنید. از طرفی اگر به مدت طولانی زیر آفتاب باشید و ورزش کنید، ممکن است بدن کم آب شود و این عوامل باعث ایجاد سردرد می شوند. به همین دلیل سعی کنید در روزهای تابستان در فضای باز ورزش نکنید. در این شرایط اگر با کمترین میزان سردرد به خانه بیایید باید به مقدار کافی آب بنوشید. علاوه بر این یکی از مواردی که به شما بعد از ورزش کردن کمک می کند، دوش گرفتن با آب ولرم است.

۳. دچار افت قند خون شده اید

به قند خون پایین هیپوگلیسمی می گویند. این مشکل تا حد زیادی موجب سردرد بعد از بدنسازی و ورزش می شود. قند خون به گلوگز مربوط بوده که جزو منابع اصلی انرژی بدن محسوب می شود. اگر پیش از ورزش تغذیه درستی نداشته باشید، ممکن است بدن گلوکز بیشتری بسوزاند و درگیر هیپوگلیسمی شوید. یکی از نشانه های اصلی هیپوگلیسمی سردرد است. از نشانه های دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعریق سرگیجه تاری دید لرزش بدن احساس شدید گرسنگی ۴. کم آب بودن بدن

اگر در بدنسازی به اندازه کافی آب مصرف نکنید و نتوانید مایعات از دست رفته را برگردانید، بدن درگیر کم آبی می شود. کم آب شدن بدن یکی از مهم ترین دلایل سردرد بعد از ورزش است. شما زمان بدنسازی و ورزش عرق زیادی می ریزید و اگر به نوشیدنی هایی که می خورید توجه نکنید، ممکن است بدن تان نتواند آب کافی دریافت کند. از دیگر علائم کم آبی خفیف در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف و خستگی، حتی غش کردن خشکی پوست خشکی دهان افزایش حس تشنگی کاهش خروجی ادرار یبوست سرگیجه

گاهی اوقات با نوشیدن چند لیوان آب، سردردتان به طور کامل رفع می شود. این مسئله نشانگر این است که بدن شما به چه میزان آب نیاز داشته است. یادتان باشد که در هر شرایطی کم آب بودن بدن را جدی بگیرید. تشنگی بیش از اندازه یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود.

سردرد های بعد از ورزش چه مدت طول می کشند؟

سردرد بعد از ورزش از پنج دقیقه تا ۴۸ ساعت طول می کشد و در یک دوره ۳ تا ۶ ماهه اتفاق می لفتد.

چگونگی تشخیص سردرد بعد از ورزش

هر فردی که بعد از ورزش درگیر سردرد شدید یا مداوم شود باید دلیل آن را پیدا کند و بتواند هر چه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کند. بیشتر سردردهای ورزشی ناشی از اختلال زمینه ای و بیماری نیستند، ولی ممکن است پزشک چندین آزمایش را جهت بررسی علل احتمالی برای فرد تجویز کند. از این آزمایش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ام آر آی برای گرفتن عکس از مغز آنژیوگرافی برای بررسی عروق خونی گرفتن نمونه مایع از ستون فقرات سردرد بعد از ورزش را چگونه درمان کنیم؟

اگر بعد از ورزش درگیر سردرد شدید می شوید و نشانه های غیر طبیعی دارید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. احتمالا درگیر یک بیماری زمینه ای شده اید و به درمان نیاز خواهید داشت. اگر بیماری زمینه ای یا بیماری خاصی نداشته باشید، مطمئن باشید که سردرد شما برطرف خواهد شد. در ادامه به راه های درمان سردرد بعد از ورزش اشاره خواهیم کرد:

۱. اطمینان داشته باشید که حرکات را درست و دقیق انجام داده اید

اگر در مورد شیوه صحیح و درست تمرین خود مطمئن نیستید، یک یا دو جلسه با یک مربی خصوصی به ورزش کردن بپردازید. مربی به شما می گوید که نحوه تمرین شما درست است یا خیر. داشتن برنامه ورزشی به شما کمک می کند تا به صورت منظم ورزش کنید.

۲. چندین حرکت کششی را به صورت مداوم انجام دهید

اگر تمرین شما شامل مواردی است که به ناحیه گردن فشار وارد می کند، تلاش کنید پس از ورزش چند حرکت کششی ملایم انجام دهید. اگر حرکات کششی سبک برای شما مناسب نیست، برای از بین بردن گرفتگی عضلات خود قرص ایبوبروفن مصرف کنید. زیرا این قرص به تسکین درد کمک می کند.

۳. بعد از تمرین وعده غذایی خود را فراموش نکنید

سعی کنید حداکثر تا دو ساعت بعد از ورزش یک میان وعده متعادل و مغذی مصرف کنید. شما باید به دنبال غذایی باشید که دارای فیبر، پروتئین و کربوهیدرات باشد. این وعده غذایی موجب تعادل قند خون می شود. یادتان باشد که از مصرف خوراکی هایی که دارای قند مصنوعی و کربوهیدرات تصفیه شده و فرآوری شده هستند، بپرهیزید.

۴. در زمان ورزش خوراکی به همراه داشته باشید

اگر زمان سردرد نشانه های قند خون پایین دارید، حتما خوراکی هایی بخورید که دارای کربوهیدرات باشند. نوشیدن یک لیوان آب میوه طبیعی که چندین تکه کوچک میوه دارد نیز به شما کمک می کند. علاوه بر این مقداری کربوهیدرات پیچیده مثل یک تکه نان تست غلات کامل همیشه به پیشگیری از افت قند خون کمک می کند.

۵. پیش از تمرین بدن خود را گرم کنید

بیشتر اوقات علت سردرد بعد از ورزش به خاطر این است که بدن به اندازه کافی برای ورزش کردن آماده نیست. گرم کردن آهسته پیش از ورزش از سردرد بعد از آن جلوگیری می کند. علاوه بر این توجه داشته باشید اگر دائما درگیر سردرد های ورزشی می شوید، باید تمرینات خود را اندکی کاهش دهید. اگر در هوای گرم و روزهای آفتابی بیرون می روید حتما از یک عینک آفتابی یا کلاه پهن استفاده کنید تا اذیت نشوید.

۶. مایعات و آب زیادی بنوشید

همان طور که پیش تر اشاره کردیم یکی از مهم ترین دلایل سردرد بعد از ورزش به خاطر کم آبی بدن است. نکته مهم این است که اجازه ندهید بدن به اندازه کافی خشک شود. چرا که در چنین شرایطی درگیر سردرد خواهید شد. ورزش در گرما یا ورزش های سنگین بدن را درگیر کم آبی می کند. در این موارد یک نوشیدنی ورزشی به بازیابی الکترولیت شما کمک زیادی می کند. اما این نکته را فراموش نکنید که اغلب نوشیدنی ها قند اضافه دارند و باعث تشدید سردردها می شوند. به همین خاطر سعی کنید شربت آبلیمو عسل یا آب نارگیل شیرین نشده میل کنید.

اگر زیر نور آفتاب ورزش می کنید، نوشیدن آب بسیار اهمیت دارد. حتما هنگام ورزش در فضای باز با خود یک بطری به همراه داشته باشید و آب زیاد بنوشید. در ضمن پیش از اینکه ورزش کنید، یک تا سه لیوان آب میل کنید.

۷. مسکن ضد التهاب استفاده کنید

مصرف مسکن ضد التهاب مثل ایبوپروفن به کنترل سردردها کمک می کند. علاوه بر این یک پد گرم کننده نیز باعث می شود رگ های خونی شما باز شوند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900217

دیگر خبرها

  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است