Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-04@23:19:46 GMT

بازیابی اثرانگشت روی گلوله با جزئیات بی‌نظیر

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۸۲۱۵

 از آن‌جا که گلوله‌ها در معرض بقایای باروت، حرارت و فشار بالا درون اسلحه قرار می‌گیرند، ترکیبات اثرانگشت مانند اسید آمینه‌ و لیپیدها(چربی) با خروج گلوله تبخیر یا تجزیه شده و از بین می‌روند. بنابراین به دست آوردن اثرانگشت قابل استفاده از آنچه باقی مانده کاری چالش‌برانگیز است. علاوه بر آن استوانه‌ای شکل بودن این پوکه‌ها کار را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی به رهبری دکتر "جیمز شارپ"(James Sharp) از دانشگاه ناتینگام در تلاش برای حل این مشکلات از فناوری جالبی به نام "طیف‌سنجی جرمی یون ثانویه زمان پرواز"(ToF-SIMS) استفاده کردند.

در این فناوری پرتوهای پرانرژی یون مثبت به سطح مورد نظر تابانده می‌شوند، این یون‌ها در محل برخورد یون‌های ثانویه آزاد می‌کنند. با استفاده از دستگاهی به نام تحلیلگر زمان پرواز این یون‌های ثانویه براساس نسبت جرم به بار از یکدیگر جدا می‌شوند و طیفی تولید می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی ترکیبات شیمیایی نمونه‌ی مورد استفاده است.

پوکه گلوله به آرامی در حین انجام این فرآیند می‌چرخد تا استوانه‌ای شکل بودن آن مشکل‌ساز نشود.

در آزمایش‌هایی که بر روی گلوله شکلیک شده از اسلحه "شش لول وبلی Mk II" انجام شد، این روش قادر به آشکار کردن جزئیاتی مثل شیارهای اثر انگشت و منافذ عرق بود. این موارد را با روش‌های معمول که با استفاده از سیانواکریلات انجام می‌شود نمی‌توان به دست آورد. از همه مهم‌تر آن که این روش جدید به اثرانگشت آسیب نمی‌زند و آن‌ها را برای بررسی‌های بعدی دست نخورده باقی می‌گذارد.

این تحقیقات به تازگی در مجله‌ی "Analyst" منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۸۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است

امام جمعه کرمانشاه گفت: سفر حج یک سفر استثنایی است و نظیر ندارد، این سفر دارای جنبه‌های مختلفی است که هرکدام اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری شامگاه _جمعه، چهاردهم اردیبهشت_ با حضور در مراسم مهیا شدن زائران کرمانشاهی خانه خدا، برای شرکت در مناسک حج ابراهیمی، سفر حج را سفر اخوت، محبت، مودت، انس و الفت و یاری‌رساندن به یکدیگر دانست و اظهار کرد: سفر حج یک سفر استثنایی است و نظیر ندارد، این سفر دارای جنبه‌های مختلفی است که هرکدام اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید که این حق خدا بر مردم است که حج خانه خدا را به‌جا بیاورند، افزود: جنبه دیگر این سفر این است که شما به محضر وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) مشرف می‌شوید. خداوند متعال به رسول مکرم اسلام (ص) می‌فرماید که اگر بندگان من طلب آمرزش کردند و تو هم برای آن‌ها طلب آمرزش کردی، من آن‌ها را می‌آمرزم.

امام جمعه کرمانشاه افزود: جنبه دیگر سفر حج، آشنایی با اساس تاریخ اسلام به‌صورت عینی و عملی است. حجاج در این سفر نورانی مکان‌های تاریخی مهمی را مشاهده می‌کنند که در صدر اسلام حوادث بزرگی در آن‌ها رخ داده است.

وی سفر حج را یک سفر جمعی بی‌نظیر خواند و عنوان کرد: اجتماع مسلمانان در ایام حج، بزرگ‌ترین اجتماع مسلمین عالم حول محور توحید و کلمه لا اله الا الله و محمد رسول الله (ص) است. خداوند متعال تدبیر فرموده است که حج یک رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی باشد و به همین جهت امر فرموده که در ایام حج نسبت‌به مشرکان اعلام برائت شود، گرچه نفوذ استکبار از طریق دولت‌های دست‌نشانده، ابعاد این حرکت را محدود کرده است.

کد خبر 750417

دیگر خبرها

  • مایه دلگرمی آرسنال؛ رکورد بی نظیر بوکایو ساکا در پنج لیگ معتبر اروپایی‌
  • فیلم/ استقبال بی‌نظیر مردم نوق رفسنجان از شهید گمنام
  • حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • جلوگیری پلیس پاراگوئه از کتک‌زدن داور با گلوله!
  • گل بی نظیر زاهدی در جی لیگ + فیلم
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن
  • شهادت ۳ فلسطینی در حمله اشغالگران به شمال رفح
  • ستاره دورتموند در اروپا نظیر ندارد! (عکس)
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد