Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال شدت گرفتن درگیری‌های مرزی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نماینده ایروان در سازمان ملل باکو را به تجاوزگری متهم کرد.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان از سخنرانی «مِهر مارگاریان» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل درباره درگیری‌های شدید اخیر میان این کشور با جمهوری آذربایجان سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «رادیو عمومی ارمنستان»، او که در نشست «صلح و امنیت از طریق دیپلماسی پیشگیرانه» شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد، جمهوری آذربایجان را به «تجاوزگری» متهم کرد.

این دیپلمات ارمنستانی در سخنرانی خود برای نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام بین‌المللی برای مقابله با «اقدامات تهاجمی» جمهوری آذربایجان شد.

مارگاریان در سخنان خود توجه شورای امنیت سازمان ملل را به «حملات مسلحانه (جمهوری) آذربایجان علیه تمامیت ارضی ارمنستان در روزهای اخیر که نقض منشور سازمان ملل ، قوانین بین‌المللی و مفاد بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (توافق آتش‌بس جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی) است»، جلب کرد.

نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل تاکید کرد: «اقدامات تهاجمی (جمهوری) آذربایجان برای تلاش‌های جامعه بین‌المللی به منظور کاهش تنش مضر است و چشم‌انداز صلح در منطقه را به شدت تضعیف می‌کند».

دیپلمات ارشد ایروان مستقر در نیویورک بر لزوم «اقدامات فوری و موثر بازیگران بین‌المللی با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش و تضمین خروج بی‌قید و شرط و کامل نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان از خاک ارمنستان» تاکید کرد.

اظهارات مارگاریان در شرایطی انجام شده که درگیری‌های شدید مرزی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر منطقه را دچار تنش کرد.

طبق گزارش‌ها، در نتیجه این درگیری‌های تازه،  ۱۵ نظامی ارمنستانی کشته و تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان زخمی شدند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند.

باکو و ایروان، در توضیح دلایل شعله‌ور شدن این درگیری‌ها به یکدیگر اتهام زده و هر کدام، دیگری را مقصر خوانده است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ارمنستان، درگیری‌های روز گذشته به دنبال تماس تلفنی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به آتش‌بس ختم شد.

از سوی دیگر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان طی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه ضمن درباره درگیری‌های شدید مرزی اخیر با جمهوری آذربایجان صحبت کرد.

شدت گرفتن دوباره درگیری در شرایطی انجام شده که ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری روسیه تجربه آتش‌بس بر سر منطقه قره باغ کوهستانی را دارند.

جنگ سال گذشته در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس که به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید،  پایان یافت اما تنش‌ها بر سر تعیین مرز و ادعاهای درباره کریدورهای ادعایی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ارمنستان قره باغ جمهوری آذربایجان شورای امنیت بین المللی سازمان ملل آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که احتمال توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود و پرهیز از گسترش درگیری بود
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!