Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین نکوداشت و نام‌گذاری کتابخانه زنده‏‌یاد دکتر مهری سویزی در فرهنگسرای خانواده گفت: خانم سویزی ویژگی‌های برجسته‌ای داشت و شخصیتی اندیشمند، شکیبا، جهادی، انقلابی و بانویی در تراز انقلاب اسلامی بود، اما به اعتقاد من ویژگی ممتاز ایشان معلمی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛  همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و سالروز وفات حضرت معصومه(س)، آیین نکوداشت و نام‌گذاری کتابخانه زنده‌یاد دکتر مهری سویزی در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی، سعید تیموری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶، سرهنگ مجید محمدولی به نمایندگی از پلیس پایتخت، جمشید رحمانی پناه دبیر شورایاری محله یوسف‌آباد و خانواده مرحوم مهری سویزی در این مراسم حضور داشتند. غلامعلی افروز، مجید ابهری و کاظم فروتن اعضای شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری دیگر حاضران در مراسم بودند.

در ابتدای مراسم شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: افتخار داریم امروز مقام دکتر مهری سویزی را گرامی بداریم و با توجه به فعالیت‌های ارزنده ایشان در زمینه خانواده، با تصویب شورای اندیشه‌ورز خانواده مقرر شد کتابخانه فرهنگ‌سرای خانواده را به نام ایشان مزین کنیم. نگارش ۱۵ جلد کتاب و ۴۰۰ مقاله در حوزه مطالعات زنان و مدیریت خانواده، ما را بر آن داشت بزرگداشت این بانوی دانشور نویسا را همزمان با هفته کتاب و در زادروزشان برگزار کنیم.

وی افزود: کتابخانه فرهنگ‌سرای خانواده با پنج هزار و ۹۰۰ عضو و بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب از سال ۱۳۹۱ مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است. در پی هویت دهی به فرهنگ‌سرا و کتابخانه، بخش خانواده تقویت شده و ۳۲۵ عنوان از کتاب‌های کتابخانه در حوزه خانواده و فرزندپروری است. از بهار امسال این مرکز اقدام به چاپ مجموعه‌ای به عنوان «کتاب خانواده» کرده که جلد اول «همسرانه» و جلد دوم آن «نور دیده» نام دارد.

آیت‌الله قائم‌مقامی: بانو سویزی از بانوان تراز انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه و معرفت بود

در ادامه آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: من با این بانوی بزرگوار از طریق مقالاتشان در نشریات مختلف آشنا شدم. قلم ایشان شگفت‌آور و گویای یک روح زیبا و لطیف بود. قلم انسان را معرفی می‌کند و خوشا به حال آنان که وقتی خود را معرفی می‌کنند، نفسشان را نشان نمی‌دهند، بلکه خدا را نمایش می‌دهند. خانم سویزی یک انسان مؤمن بود که انقلاب اسلامی را به خوبی درک کرده بود و با تمام وجود به این حقیقت خدمت می‌کرد.

وی ادامه داد: ایشان اهل معرفت و عرفان بود، بدون آنکه به عارضه‌های منفی عرفان آلوده شود. درست شبیه افرادی مانند بانو امین که همزمان اهل فقاهت، فلسفه و عرفان بودند. مدارا یکی از ویژگی‌های انسان مؤمن است که این ویژگی در خانم سویزی وجود داشت. البته مدارایی که با ایستادگی بر اصول همراه است و با سهل‌انگاری تقاوت دارد.

آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان اینکه بانو سویزی از بانوان تراز انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه و معرفت بود، افزود: تندی یا کندی بی‌جا در وجودش جایی نداشت. او در مدیریت و اجرا نیز توانمند بود و کارنامه کاری ایشان از نظر تنوع حیرت‌انگیز است. نام‌گذاری کتابخانه به نام بانو سویزی اقدام بسیار خوبی است و امیدواریم تکریم این بانوی بزرگوار ادامه داشته باشد.

افروز: خانواده‌محور شدن برنامه‌های اجرایی کشور مهم‌ترین دغدغه خانم سویزی بود

غلامعلی افروز استاد دانشگاه و رییس شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی مراسم بود که اظهار کرد: صحبت کردن در سوگ اندیشمند توانا خانم دکتر سویزی برایم سخت و ناگوار است. خاطرم هست در آخرین جلسه‌ای که در شورای اندیشه‌ورز خانواده در خدمتشان بودیم، با وجود کسالت و حال نامساعدشان، حضور در جلسه را ادامه دادند، چرا که خلوص ایشان بی‌نظیر بود.

وی اضافه کرد: من سال‌ها با دکتر سویزی محشور بودم و معتقدم در بین بانوان اندیشمند ایران، ایشان جایگاه ممتازی داشت. هر گاه از من سراغ یک خانم کارشناس متخصص در امور خانواده را می‌گرفتند، خانم سویزی اولین گزینه‌ای بود که پیشنهاد می‌کردم. منطق و اخلاق در شاکله شخصیت ایشان مشهود بود، چرا که او دین را با فطرتش دریافته بود.

افروز با اشاره به اشتراک نظر خود با دکتر سویزی افزود: خانواده‌محور شدن برنامه‌های اجرایی کشور مهم‌ترین دغدغه خانم سویزی بود و من هم چنین اعتقادی دارم. تأسیس وزارت خانواده طبیعی‌ترین و حداقلی‌ترین کاری است که دولت و مجلس باید انجام دهند.

وی در پایان گفت: این بانوی اندیشمند خود را وقف نهاد مقدس خانواده کرده بود و امیدواریم بتوانیم در مسیر ایشان گام برداریم. از برگزارکنندگان این برنامه صمیمانه سپاسگزارم و برای خانواده محترم دکتر سویزی از خداوند طلب صبر می‌کنم.

حجت‌الاسلام امرودی: ویژگی ممتاز خانم سویزی معلمی بود

حجت‌الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی مراسم بود که با تسلیت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) گفت: خانم دکتر سویزی ویژگی‌های برجسته‌ای داشت و شخصیتی اندیشمند، شکیبا، جهادی، انقلابی و بانویی در تراز انقلاب اسلامی بود، اما به اعتقاد من ویژگی ممتاز ایشان معلمی است. معلمی ارزش‌آفرین است و خانم سویزی یک معلم بود.

وی درباره علت نام‌گذاری مراکز فرهنگی به نام شخصیت‌هایی مانند دکتر سویزی عنوان کرد: نام‌ها اهمیت دارند و به اماکن هویت بخشی می‌کنند. وقتی نام خانم دکتر سویزی را روی یک کتابخانه بگذاریم، برکات این نام جاری می‌شود. این کتابخانه مأموریت دارد که خانم سویزی و تفکرات ایشان را به مردم بشناساند. تفکراتی که محوریت آن خانواده و نقش ویژه زنان در خانواده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: انتظار داریم این کتابخانه در ابعاد مختلف به یک کتابخانه تخصصی در حوزه خانواده تبدیل شود و حلقه‌های کارشناسی خانواده در آن شکل بگیرد. اتفاقی که در کتابخانه دکتر طوبی کرمانی افتاده و اینجا هم رخ خواهد داد. امیدواریم کتابخانه دکتر سویزی در راستای دغدغه‌های ایشان یعنی محوریت نهاد خانواده فعالیت کند.

سید حجت‌الحق حسینی داماد مرحوم دکتر سویزی نیز در این مراسم گفت: خانم سویزی اهتمام عمیقی به موضوع صدق داشتند و می‌فرمودند من سال‌هاست چیزی جز سخن راست بر زبان نیاوردم. ایشان علو طبع و بزرگ‌منشی ویژه‌ای داشتند که من در کمتر کسی دیدم. از ریا و تظاهر و نفاق پرهیز جدی داشتند و تکریم قرآن و اهل بیت در خلوت و جلوت از ویژگی‌هایشان بود. دو هزار صفحه تفسیر قرآن کریم دارند که در سفری به قم ضمن دیدار با علامه سید جعفرمرتضی عاملی نکات مهم تفسیرشان را برای ایشان بیان کردند.

وی افزود: غیرت خاصی به مسئله سپاس‌مندی داشتند و اعتدال در شخصیت از خصیصه‌هایشان بود، یعنی از افراط و تفریط پرهیز می‌کردند. اعتنای جدی به مسئله عرفان داشتند و رساله کارشناسی ارشدشان را با موضوع جاذبه‌های عرفان اسلامی برای نسل جوان نوشتند. من گفت‌وگوهای فراوانی با ایشان داشتم و گاهی تا سحر بحث می‌کردیم. سخنان پخته و ذهن بسیار خلاقی داشتند و از دانششان بهره‌مند می‌شدم.

حسینی در پایان گفت: عضویت در شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری از کارهای اخیری بود که ایشان در آن اثرگذار بودند. خانم سویزی در رسانه ملی نیز حضور جدی و موثری داشت. از مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگ‌سرای خانواده برای برپایی این مراسم سپاسگزارم.

در پایان این مراسم مجمع خیرین امین لوح یادبودی به خانواده مرحوم سویزی اهدا کرد. در ادامه از آخرین کتاب مرحوم مهری سویزی با عنوان «واکاوی مسائل خانواده» رونمایی شد و سپس آیین نام‌گذاری کتابخانه زنده‌یاد دکتر سویزی برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: هفته کتاب و کتابخوانی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حجت الاسلام امرودی سازمان فرهنگی هنری تراز انقلاب اسلامی نام گذاری کتابخانه فرهنگ سرای خانواده حجت الاسلام ویژگی ممتاز مهری سویزی قائم مقامی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ذوالفقار جبرائیلی ظهر یک شنبه در جمع کارکنان و خانواده‌های یگان پدافند شمالغرب کشور در تبریز اظهار کرد: حجاب و عفاف نماد ارزشمند دین مبین اسلام و یک فرهنگ ارزشی و ملی در جامعه ایرانی است.

وی با بیان اینکه دشمنانِ ارزش‌های الهی و دینی با رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه به دنبال آسیب به بنیان خانواده هستند افزود: فرهنگ عفاف و حجاب علاوه بر یک مقوله ارزشی و اجتماعی از ملزومات قانونی کشور است که رعایت آن برای تک تک اقشار جامعه ضروری و لازم الاجراست.

حجت الاسلام جبرائیلی با تاکید بر لزوم پاسداشت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی، گفت: حجاب و عفاف نماد اسلامیت جامعه، تکریم مقام زن، نشانه حرمت و ارزش انسانیت و بلوغ عقلانی شهروندان جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: یکی از پایه‌ها و اساس جامعه ایرانی نهاد خانواده است که دشمنان با ابزار و ساز و کارهای گوناگون می‌خواهند این بنیان مستحکم را کم رنگ و از بین ببرند.

کد خبر 6091059

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • جزئیات تازه و تکان‌دهنده از خودکشی سمیرا آل سعیدی
  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ریشه‌یابی علل کمبود مدافعان چپ ممتاز در فوتبال مدرن
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود