Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:40:29 GMT

دانشگاه در قبال سلامت روانی دانشجویان مسئول است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۱۱۴۹

دانشگاه در قبال سلامت روانی دانشجویان مسئول است

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه در قبال سلامت جسمی و روانی دانشجویان نیز مسئول است، گفت: اختلالاتی همانند، اختلالات اضطرابی، سوء مصرف مواد، خود کشی، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلالات روان تنی و اختلالات جنسی از شایع ترین اختلالاتی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر علی اکبر ابوالحسنی در هشتمین کنگره انجمن روانشناسی ایران که از امروز ۲۶ آبان ماه در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده و تا روز ۲۸ آبان ماه ادامه دارد، اظهار کرد: دانشگاه علاوه بر وظیفه ذاتی خود برای آموزش با کیفیت دانشجویان، در قبال سلامت جسمی و روانی دانشجویان نیز مسئول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر روشن است که برای نقد شدن سرمایه‌های انسانی رشد یافته در دانشگاه‌ها، سلامت روانی یکی از الزامات اساسی است.

وی ادامه داد: امروزه در محیط دانشگاه با طیف مختلفی از اختلالات روانی در دانشجویان مواجه هستیم که این اختلالات همواره جمعیتی از دانشجویان را  با شدت‌های متفاوت درگیر می کند، لذا نمی‌توان ادعا داشت در مقطعی از همه گیری اختلالات روانی در دانشگاه‌ها قرار داریم.  با این حال، برخی اختلالات و ناهنجاری در صورت «انکار» و یا «عدم پرداختن صحیح به آنها» می توانند «معضلاتی همه گیر» را به دنبال داشته باشد. اختلالاتی همانند، اختلالات اضطرابی، سوء مصرف مواد، خود کشی، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلالات روان تنی و اختلالات جنسی از شایع ترین آنها در دانشگاه هستند. بسیاری از این ناهنجاری در سطح بالاتر از جامعه به دانشگاه القا می‌شوند و یا عوامل پیشینی مانند خانواده و مدرسه در آنها موثر بوده ‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه باید بپذیریم دانشگاه و فرایندهای موجود در آن در «ایجاد» و یا «گسترش» برخی از این ناهنجاری موثر هستند، افزود: به عنوان مثال فشار دروس و امتحانات، فضای رقابت بین دانشجویان، شرایط خوابگاه و.. از جمله عوامل موثر بر وضعیت روانی دانشجویان هستند. بنابراین بی شک در طراحی یک نقشه درمانی، در نظر گرفتن موثرهای پیرامونی بیمار بسیار دارای اهمیت هستند. 

دکتر ابوالحسنی با طرح این سوال که آیا نقشه‌های درمانی « مناسب سازی شده » برای دانشجویان در دسترس است، خاطرنشان کرد: بسیاری از درمان‌های افسردگی و اضطراب عوارضی مثل خواب آلودگی و یا بی‌انگیزگی دارند که به این به نوبه خود می‌تواند منجر به عقب افتادگی تحصیلی و نهایتاً اضطراب ثانویه شود. ترس از این عوارض منجر به عدم مراجعه به مراکز مشاوره، قطع درمان و یا در برخی موارد روی آوردن به « خود درمانی» می شود.

وی اضافه کرد: شعار دانشگاه شریف در دوره مدیریت جدید،  « شریف ـ برای ـ زندگی » است. ما می خواهیم تلاش کنیم تا دانشجویان با زندگی در کالبد شریف «حال » بهتری داشته باشند. همه گیری کرونا اثرات جدی بر زندگی ما داشته است.  همه ما این روزها با چالش‌هایی که منجر به تنش، اضطراب و تاثیرات روحی عمیق می‌شوند مواجه هستیم. از دست دادن اطرافیان، ترس از بیماری، تغییر ناگهانی سبک زندگی و محدود شدن تفریحات و ارتباطات اجتماعی از این دست چالش‌ها ست. اما باید گفت که دانشجویان به دلیل عدم حضور در محیط دانشگاه، دور بودن از جمع های دوستانه و نیز تنش‌های خانوادگی ناشی از اختلاف سبک زندگی «به طور مضاعف» از این شرایط متاثر شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف سلامت رواني روانی دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان

در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون علل مهاجرت و پیامدها و راهکارهای پیشگیری از آن بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، دومین روز از گردهمایی سه روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرده است، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ برگزار شد.

علی باباپور عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درباره علل مهاجرت و پیشگیری از آن اظهار کرد: برخی از کشورها تلاش دارند نخبگان یا دانشجویان ما را به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و غیره به مهاجرت وادار کنند که لازم است دانشجویان را نسبت به پیامدهای مهاجرت هوشیار کنیم.

وی همچنین به تشریح چالش‌های ترویج سبک زندگی سالم پرداخت و گفت: با پیشگیری از افراط و تفریط در زمینه‌های مختلف می‌توانیم چرخ زندگی را متعادل کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی از دیگر برنامه‌های دومین روز همایش ملی بود.

گفتنی است، چنگیز رحیمی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این گردهمایی در زمینه "ساماندهی مدیریت خدمات مشاوره برای مدیران" و احسان اسکندری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه "راهکارهای حل چالش‌های روانی - اجتماعی دانشجویان، به ارائه سخنرانی پرداختند.

کد خبر 747904

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • قرآن همه چیز ماست