Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست پارلمان مشورتی اولیا و مربیان و آیین تجلیل از انجمن های برتر مدارس استثنایی استان خراسان رضوی در سالن کارگران مشهد افزود:در اسناد بالادستی به‌ویژه در سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه ارزش‌ها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانواده‌ها در جامعه به‌ویژه نظام تعلیم‌ و تربیت تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:خانواده جزء ذاتی جدایی‌ناپذیر از جریان آموزش‌ و پرورش است و  خانواده و تعلیم و تربیت ۲ نهاد اصلی اثرگذار بر جامعه هستند و هماهنگی بیشتر این ۲ نهاد با یکدیگر موجب تحول، پویایی و توسعه جامعه خواهد شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با نگاه تاثیر مستقیم خانواده‌ها بر تعلیم‌ و تربیت فرزندان و مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌ و تربیت بسته تحولی خدمات آموزش پرورش، تربیت بدنی  و توان‌بخشی خانواده محور با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت در آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

حسینی افزود: علاوه بر این، بسته تحولی "غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری" نیز در سال جاری در آموزش‌ و پرورش استثنایی به اجرا در آمده است.

وی در تشریح بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" گفت: ضرورت جلب مشارکت خانواده‌ها، شهروندان و جوامع محلی از طریق ارتقای دانش و مهارت آنان از جمله اهداف این بسته تحولی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده خانواده در تربیت فرزندان، لزوم آموزش و جلب مشارکت والدین در مسائل آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی فرزندان، توانمندسازی اولیا و حمایت از کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مبنی بر مشارکت فعال تمامی عوامل سهیم و مؤثر در نیازهای فوری و عمومی جامعه از جمله ضرورت‌های تدوین بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" است.

حسینی افزود: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که برای این برنامه ۲ فعالیت تولید، بارگذاری و کیفیت‌بخشی بیش از سه هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد و طراحی ساختار و راه‌اندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، ۶۰ مشاوره ملی،۶۰ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری پیش‌بینی‌ شده است. 

وی اضافه کرد: توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده برنامه دوم بسته تحولی خانواده محور است که توسعه و ارتقا کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد ۱۰ مرکز مشاوره جدید و ۲۲ مرکز جامع و توسعه و گسترش آموزش‌های تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد هفت پایگاه تخصصی آموزش خانواده را پیش بینی کرده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت‌های تربیتی با مشارکت خانواده را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه ۲ فعالیت بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور تعریف شده است.

حسینی مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و توان‌بخشی را چهارمین برنامه بسته تحولی خانواده محور دانست و افزود:بهره‌مندی از تخصص ۱۰ درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری، بهره‌مندی از تخصص  ۵۰ درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیای همیار معلم و بهره‌مندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا سه فعالیت این برنامه است.

وی ادامه داد: برنامه پنجم این بسته تحولی  ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله است که فعالیت مددکاری اجتماعی محله محور برای آن تعریف شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  ششمین برنامه این بسته تحولی را  ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه‌های ورزش با خانواده و برنامه‌های ورزشی دانست و گفت: برای این برنامه اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز پیش بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان این که مدیریت مشارکتی یکی از سبک های نوین مدیریتی است که در آن از تجارب، اندیشه و خرد جمعی استفاده می شود گفت: آموزش و پرورش نیز با سهیم کردن دانش آموزان، معلمان و خانواده ها در تصمیم گیری ها در این مسیر گام برداشته است.

قاسمعلی خدابنده افزود: استفاده از رویکرد مدیریت مشارکتی در آموزش و پرورش استثنایی با توجه به خانواده محور بودن فرآیند آموزش ضرورت بیشتری دارد و میزهای گفت و گوی اولیا در تعدادی از مدارس به منظور طرح مسایل و مشکلات و اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب راه اندازی شده است.

هم اکنون خراسان رضوی دارای بیش از ۱۷ هزار دانش آموز استثنایی است که در مدارس ویژه و یا به صورت تلفیقی مشغول تحصیل هستند.

برچسب‌ها مشهد سید جواد حسینی مقام معظم رهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد سید جواد حسینی مقام معظم رهبری مشهد سید جواد حسینی مقام معظم رهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش بسته تحولی خانواده محور توان بخشی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۱۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند

  حسینعلی دهباشی  با تبریک بزرگداشت هفته معلم بیان کرد: در عظمت منزلت و مقام معلم همین کافی است که بزرگ‌ترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم (ص) به این ویژگی خود افتخار می‌کرد و یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی، نهاد آموزش‌وپرورش است که مسئولیت پرورش کودکان، نوجوانان، جوانان، انتخاب و انتقال عناصر فرهنگی را به نسل نوخاسته برعهده دارد.

وی هدف اول و اصلی خلقت را رشد و کمال عنوان کرد و افزود: خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل هستند که جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر دارند و مدرسه مکمل خانواده است و البته معلم ستون و محور مدرسه است.

وی با اشاره به اهمیت و شأن جایگاه معلمان در جامعه امروز بیش از آنچه هست باید موردتوجه قرار گرفته شود، تصریح کرد: اهمیت جایگاه معلم در جامعه امروز مستلزم توجه جدی است، معلمی شغل بسیار با اهمیتی است چرا که کار تربیت انسان را بر عهده دارد و قابل‌مقایسه با شغل‌های دیگر نیست و هیچ‌چیز بالاتر از تربیت یک انسان نیست که این وظیفه مهم را امروز فرهنگیان عزیز بر عهده دارند.

وی تأکید کرد: رسالتی که بر دوش معلمین عزیز قرار دارد رسالت سنگینی است چرا که پرورش یک انسان از جهت این که یک انسان سالم یک انسان باتقوا یک انسان اهل بصیرت یک انسان مفید و اهل تفکر پرورش یابد و تحویل جامعه شود.

 وی به نقش معلم به‌عنوان پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: معلم باتوجه‌به آن نقشی که در داخل کلاس دارد باید ذهنیت دانش‌آموزان را به سمت‌وسویی ببرد که با آموزش و آمادگی دانش‌آموز جلوی تهاجم‌های فرهنگی استکبار جهانی آمریکا جنایت‌کار و ایادی آن را بگیریم و تأثیرگذار باشد و دانش‌آموزان پویا و انقلابی را با مدیریت جهادی تحویل جامعه بدهیم

مدیر آموزش‌ و پرورش شهرستان زابل افزود: آنچه در فرایند تعلیم‌وتربیت به متعلم انتقال می‌یابد تنها معلومات و مهارت‌های معلّم نیست؛ بلکه علم بر اساس همان رسالت مهمی که بر عهده دارد باید ویژگی‎های اخلاقی خاصی باید داشته باشد، تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل می‌شود، رابطه دانش‌آموز با معلم یک رابطه باطنی و معنوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • صحرایی: معلم افسر ارشد تحول در نظام تعلیم و تربیت است
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد