Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-27@07:47:09 GMT

نقش رهبر انقلاب در آزادسازی «سوسنگرد»

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۱۹۷۴

نقش رهبر انقلاب در آزادسازی «سوسنگرد»

‍‍‍‍‍‍

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، به مناسبت سالروز فتح سوسنگرد، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخشی از مستند «در لباس سربازی» را که به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آزادسازی سوسنگرد پرداخته است، بازخوانی می‌شود.
  http://www.taghribnews.ir/images/docs/files/000527/nf00527166-1.mp4
* مقام معظم رهبری در عملیات آزادسازی سوسنگرد چه نقشی داشت؟

حضور میدانی و نقش ارزنده و محوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این عملیات پیروزمندانه که در آن زمان نماینده وقت امام در شورای عالی دفاع بودند، همراه با شجاعت و شهامت مصطفی چمران زمینه خَلق حماسه شگفت‌آور آزادی سوسنگرد در شرایط بسیار سخت و غیرقابل باور را فراهم کرد و تیر خلاصی به صدام معدوم وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



براساس اسناد مکتوب 8 سال دفاع مقدس 26 آبان 1359 عملیات آزادسازی سوسنگرد قرار بود با مشارکت سپاه و تیپ 2 لشکر 92 زرهی خوزستان و نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم انجام شود، همه هماهنگی‌ها برای انجام عملیات و نجات مدافعان از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران انجام گرفته و قرار بود فردا صبح نیروی اصلی عملیات که همان تیپ 2 زرهی 92 بود حمله خود را به سوسنگرد آغاز کند، اما حوالی ساعت 12 شب فرمانده لشکر 92 زرهی امیر سرتیپ غلامرضا قاسمی‌نو در تماس تلفنی با ایشان اظهار داشت که فرمانده نیروی زمینی ارتش تیمسار ظهیرنژاد گفته است که تیپ 2 نباید در عملیات شرکت کند و چون احتمال انهدام تیپ وجود دارد به دستور بنی‌صدر باید از شرکت در این عملیات خودداری کند.

با این دستور عملاً عملیات لغو می‌شد و سوسنگرد نیز سقوط می‌کرد و همه مدافعان به شهادت می‌رسیدند. بلافاصله آیت الله خامنه‌ای در تماس تلفنی این مساله را با حضرت امام (ره) در میان می‌گذارند و امام هم فرمودند تیپ 2 باید شرکت کند و نیازی به اجازه بنی‌صدر نیست آیت الله خامنه‌ای هم فوراً نامه‌ای به فرماندهی لشکر2 زرهی می‌نویسند که تیپ باید در عملیات شرکت کند و هرکس از این دستور سرپیچی کند مسئول است، شهید چمران نیز در زیر نامه متنی را اضافه می‌کند با این مضمون که اگر تیپ فردا عمل نکند 500 نفر از مدافعان فردا به شهادت می‌رسند و اگر من زنده باشم با مسئول متخلف برخورد خواهم کرد.

از آن طرف فرماندهی لشکر 92 زرهی اهواز تیپ را در حالت آماده‌باش قرارمی‌دهد و فردا صبح عملیات به فرماندهی شهید چمران و امیر قاسمی‌نو در 26 آبان آغاز می‌شود و با حمایت بالگرد‌های توپدار کبری و آتش پرحجم جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی محاصره سوسنگرد شکسته می‌شود.

با این پیروزی، اهواز برای همیشه از خطر سقوط نجات یافت، در این عملیات حضور مردم به خصوص مردم عرب منطقه در مقاومت در برابر دشمن چشمگیر بود و آن‌ها همانند مردم خرمشهر و آبادان مانند سدی محکم در مقابل دشمن قرار گرفتند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش مشرق، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند: تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت.

متن این شعر را به شرح زیر است:

دلا، ننگ است از میدان گریزیم

در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف

چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست

نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است

مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز ، اعجازی کن ای دل

که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش

چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار

بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی

که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن

که از این قلعه دیوان گریزیم

بیا از غده بدخیم صهیون

به سوی حضرت درمان گریزیم

دیگر خبرها

  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی علمیات وعده صادق
  • سروده نغمه مستشارنظامی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق
  • سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد
  • هم‌خوانی کارگران در محضر رهبر انقلاب + فیلم