Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی شمسی‌پور» روز چهارشنبه در جلسه تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه رازی کرمانشاه در سرسرای اجتماعات دانشکده ادبیات این دانشگاه، افزود: ایران اسلامی اکنون در قله تولید علم قرار دارد به‌طوری‌که تنها در زمینه تولید مقالات سالانه بیش‌از ۲۰ هزار مقاله بین المللی علمی بیشتر از ترکیه به‌عنوان رقیب اصلی خود تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درعین‌حال عنوان کرد: آنچه باید اکنون اتفاق بیفتد این است که این قله پر از برف و ذخیره علم فعلی، تبدیل به رودخانه‌های زلال و جاری در سراسر جامعه شود و یکی از وظایف ما محقق کردن این موضوع است.

بیانات امام و رهبری سرلوحه فعالیت وزارت علوم

شمسی‌پور با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب و امام راحل سه محور اصلی فعالیت را برای دانشگاه‌ها مشخص کرده‌اند، اظهار کرد: نباید تمام مشکلات دانشگاه را به کمبود بودجه و اعتبار تقلیل داد و این موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد که دانشجویان را چگونه تربیت می‌کنیم و پرورش می‌دهیم؛ هدف اساسی دانشگاه باید تربیت انسانی باشد که بشود به او افتخار کرد و در تراز جامعه مهدوی دانست.

به‌ گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «تولید علم» محور دوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب و امام راحل درباره اهداف دانشگاه‌ها است که به لطف خدا ما در این زمینه کارنامه بسیار درخشانی داریم.

او محور سوم مورد نظر امام و رهبری را  «نافع بودن علم» دانست و گفت: علم و دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود باید به درد مشکلات جامعه بخورد و مدیریت آموزش عالی باید برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

شمسی‌پور در ادامه به سه تاکتیک و رویکرد کلیدی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی که قابل اجرا در دانشگاه‌ها نیز هست، پرداخت و گفت: نخستین تاکتیک «مدیریت مجاهدانه» است به این معنی که مدیران وزارت و دانشگاه‌ها باید شبانه‌روز پای کار باشند؛ تاکتیک دوم «تبدیل تهدید به فرصت» ‌است یعنی دانشگاه‌ها باید وظیفه خود را در قبال مشکلات موجود در جامعه ایفا و تهدیدات فعلی را به‌اندازه‌ی توان و اختیار خود تبدیل به فرصت کنند؛ رویکرد سوم «مدیریت بیا» ‌است و معنی آن این است که مدیران خودشان در خط مقدم و پیشرو خدمت و حل مشکلات باشند که در این صورت است سایر ارکان دانشگاه نیز با انگیزه و امید وارد میدان خواهند شد.

مشاور وزیر علوم با اشاره به مشکلات و عقب‌ماندگی‌های استان کرمانشاه عنوان کرد: جبران این عقب‌افتادگی نیازمند توجه ویژه به استان است و نمی‌توان با حرکت معمول به اصلاح وضعیت و جهش امیدوار بود.

برنامه‌های جدید وزارت علوم

مدیرکل حوزه وزارتی وزیر علوم در ادامه به تأکیدات و برنامه‌های ویژه وزیر در دولت جدید پرداخت و گفت: موضوع «مرجعیت علمی» مورد تاکید دکتر زلفی‌گل است به این معنی که تولیدات علمی کشور در دنیا مرجعیت پیدا کنند.

او همچنین به موضوع «دیپلماسی علمی» پرداخت و اظهار کرد: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها باید با نهادهای علمی و مرجع خارجی ارتباط داشته باشند و به تبادل علوم بپردازند.

شمسی‌پور همچنین از برنامه وزیر علوم برای حمایت از اعضای هیات علمی و یاوران علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: احیای معاونت فناوری در وزارت علوم و تأسیس صندوق حمایت از فناوری از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در دولت جدید است؛ نظام جامع پیشنهادات هم درحال ایجاد است که براساس آن هر ایرانی می‌تواند پیشنهاد تولید علم داشته باشد و در صورت تایید آن، مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت.

مشاور وزیر علوم همچنین با اشاره به تعطیلی حدود ۲ ساله دانشگاه‌ها، از مدیران و اعضای هیت علمی خواست که خود را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و پذیرایی از دانشجویان آماده کنند.

ضرورت «تحول در علوم انسانی» از دیگر موضوعاتی بود که شمسی‌پور به آن اشاره کرد و گفت: توقع این است که در این حوزه اتفاقات جدی و جدیدی بیفتد و گرچه این کار نیازمند سیاست های کلان است اما محور این تحول می‌تواند وزارت علوم باشد و اساتید علوم انسانی هم می‌توانند در این زمینه بسیار مؤثر عمل کنند.

استفاده از تجربیات مدیران سابق مورد تاکید وزیر علوم است

مشاور وزیر علوم سپس با تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر اعلمی آل آقا در دوران مسئولیت خود در ریاست دانشگاه رازی عنوان کرد: فارغ از تمام اختلافات فکری موجود، ایشان برای دانشگاه رازی زحمات زیادی کشیدند و شایسته‌است که از تلاش‌ها و خدمات ایشان و تیم مدیریتی سابق تقدیر کنیم؛ البته استفاده از تجربیات مدیران سابق مورد تأکید جدی وزیر علوم است.

شمسی‌پور همچنین دکتر احمدی را مدیری فرهیخته، توانمند و مدبر توصیف و بیان کرد: ایشان تجربیات گران‌قدری دارند و از حمایت و همراهی چشمگیر اعضای هیأت‌علمی و مدیران استانی برخوردار خواهند بود که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای دانشگاه رازی باشد؛ هرچند ممکن است نگرانی‌هایی هم در زمینه کمبود اعتبار و مشکلات بودجه‌ای وجود داشته باشد که آن هم نیازمند همفکری و تلاش مجاهدانه است.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه رازی به زمان اوج خود و دوران درخشش گذشته برگردد و باز هم در بین دانشگاه‌های اصلی کشور قرار بگیرد.

در پایان این مراسم از خدمات و تلاش‌های دکتر محمدابراهیم آل آقا تقدیر و دکتر محمد نبی احمدی به‌عنوان رییس جدید دانشگاه رازی معارفه شد.

دکتر اعلمی آل آقا به دلیل آنچه «برنامه‌ درمانی از قبل برنامه‌ریزی‌شده» عنوان شد، در جلسه امروز حضور نداشت.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو و ۴۶۰ هیات علمی با ۱۴ دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه دولت کرمانشاه دانشگاه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه رازی دانشگاه رازی کرمانشاه دولت کرمانشاه دانشگاه ایران دانشگاه رازی کرمانشاه مشاور وزیر علوم وزارت علوم دانشگاه ها شمسی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد

دریافت 9 MB

به گزارش خبرنگار مهر، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران صبح امروز با حضور انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رییس جمهور، قاسم عموعابدینی معاون وزارت علوم و محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران افتتاح شد.

محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده این دانشگاه گفت: ما توقع داریم که دانشکده علوم خانواده محور اصلی مطالعات خانواده در کشور بشود و نقش آفرینی مهی در این زمینه داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران در این مراسم ضمن تبریک روز معلم گفت: همه ما می دانیم که امروزه بحث صیانت از خانواده تبدیل به یک دغدغه جهانی شده و همچنین صیانت از خانواده از نظر دینی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

مقیمی افزود: اگر به سیاست های دولت مردمی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در تمام این سیاست ها خانواده به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که الزامات جهانی به سمتی حرکت می کند که در نقطه مقابل خانواده قرار می گیرد و به همان میزان که کارهای تخصصی برای نهاد خانواده صورت می گیرد نهادهای رقیب قوی تر عمل می کنند و به مرور خانواده و جایگاه چند کارکردی آن ضعیف شد و تحت الشعاع قرار گرفت.

رییس دانشگاه تهران گفت: مادر در خانواده محور کلی شناخته می شود و وقتی هویت ملی و مذهبی دچار چالش و مشکل شود، مادر خانواده می خواهد کارکرد دیگری را به آن نسبت دهد. این خواسته باعث می شود که مادر از خانواده دور شود ما در دانشکده خانواده سعی می کنیم که این چالش ها را تجمیع و سازماندهی کنیم.

کد خبر 6094262

دیگر خبرها

  • هو شدن مشاور ویژه مکرون هنگام انتقاد از حامیان فلسطین
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • زمان برگزاری آزمون استخدامی مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور مدارس
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم