Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،ابوالفضل صالح مدیر علمی کاوشگر خلیج فارس، مدیر برنامه پایش خلیج فارس و دریای عمان با شناور کاوشگر خلیج فارس و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، با اعلام این مطلب گفت: براساس تعهدات مندرج در قرارداد منعقدشده بین پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مجری و صندوق ملی محیط زیست به عنوان کارفرما و نظارت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، با عنوان پایش ساحلی و فراساحلی خلیج فارس و دریای عمان، مقرر شده است پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به مدت 5 سال با برگزاری گشت های دریایی با استفاده از شناور کاوشگر خلیج فارس به جمع آوری اطلاعات اقیانوس شناسی و محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اولین گشت دریایی در تابستان امسال

در این طرح که از امسال آغاز شده و تاکنون بر اساس برنامه زمانبندی، اولین گشت دریایی آن در فصل تابستان برگزار شده است، پژوهشگران در رشته های فیزیک و شیمی دریا، آلودگی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی و سنجش از دور ماهواره‌ ای به داده برداری و مطالعه شرایط حاکم بر خلیج فارس و دریای عمان می پردازند.

تعیین وسعت منطقه کم اکسیژن در خلیج فارس، رصد منطقه کم اکسیژن در دریای عمان، سنجش آلاینده های مواد مغذی، مواد نفتی، سموم و غیره در آب و رسوب، ارزیابی میزان اسیدی شدن محیط های دریایی، رصد پستانداران دریایی، ارزیابی گیاهان و جانوارن شناورزی و کفزی دریایی و صحت سنجی داده های ماهواره ای از اهداف از پیش تعیین شده در این طرح هستند.

 

نمونه برداری از آب در اعماق مختلف

در این مطالعه، پژوهشگران از تجهیزات تخصصی اقیانوس شناسی برای نمونه برداری از آب در لایه ها و اعماق مختلف، رسوب سطحی و مغزه های رسوبی از بستر دریا، جانوران ریز شناور در سطح و لایه های زیرین آب نظیر زئوپلانکتون و نئوستون جانوری، فیتوپلانکتون یا تولید کنندگان اولیه در دریا، در اعماق مختلف و جانوران ساکن بستر دریا استفاده می کنند.

تجهیزاتی نظیر دستگاه نمونه بردار چندتایی آب، انواع تورهای پلانکتونی عمودی و افقی مانند بونگو و نئوستون، نمونه بردار رسوب سطحی و نمونه بردارهای مغزه های رسوبی مورد استفاده قرار می گیرد. ثبت داده های هواشناسی و داده های فیزیکی و شیمیایی در لایه های مختلف آب از سطح تا نزدیک بستر دما، شوری، چگالی، غلظت اکسیژن محلول ، غلظت کلروفیل آ و کدورت آب نیز در محل توسط دستگاه های هواشناسی و دستگاه های CTD مستقر بر روی شناور کاوشگر انجام می شود.

 

حفاظت عالمانه تر از دریا

مقرر است داده ها و نتایج به دست آمده از این برنامه پایشی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شود تا ضمن ایجاد تصویر صحیح و روزآمدی از وضعیت محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان، به عنوان مستندات علمی و استاندارد برای حفاظت عالمانه و موثرتر از این اکوسیستم های آبی ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد.

شناور تحقیقات دریایی کاوشگر خلیج فارس با حمایت های مالی مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست خلیج فارس کاوشگر خلیج فارس و دریای عمان کاوشگر خلیج فارس اقیانوس شناسی محیط زیست علوم جوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۳۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است

امیر سرتیپ «مهدی خواجه‌امیری» معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، با اشاره به اهمیت راهبردی دریا اظهار کرد: در قرآن کریم بار‌ها بار‌ها نام «بحر» آمده است و همین موضوع، گویای اهمیت دریا است.

وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس افزود: خلیج فارس بزرگ‌ترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است و بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ بنابراین توجه به دریا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های غنی آن می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار قابل توجه برای کشورمان شود.

امیر خواجه‌امیری گفت: دریا، منبع قدرت و ثروت است و کشور‌هایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت را دارند.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع تاکید کرد: امنیت خلیج فارس به دلایل گوناگون از جمله دربرگیری بیش از ۸۰ درصد تجارت کشورمان، صادرات نفت و… از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بار‌ها بر اهمیت خلیج فارس برای ملت ایران و ملت‌های منطقه، تاکید داشته و دارند.

امیر خواجه‌امیری گفت: ویژگی دیگر خلیج فارس که به این منطقه اهمیت می‌بخشد، سهولت حمل و نقل در آن است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم