Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ دوم خلبان دکتر بهرام مرادی در یادداشتی نقش هوانیروز را در شکست حصر سوسنگرد بررسی کرده است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان هوانیروز معرف حضور آحاد مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می­باشد یکی از کارآمدترین یگان‌­های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بوده که از آغاز جنگ تحمیلی با بالگردهای خود در انواع مختلف کبرا، ۲۱۴، شنوک، ۲۰۵ و ۲۰۶ و دارا بودن چهار نوع هواپیماهای سسنا، توربوکماندر، فرند شیب و جت بالکن به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و با استقرار در شهرهای ارومیه، مراغه، سقز، سنندج، سرپل ذهاب، گیلان غرب، ایلام، دزفول، اهواز و ماهشهر از مورخه 1359/6/31 با دشمن بعثی وارد نبرد گردید که با توجه به شرایط نیروهای خودی و پیشروی ارتش بعثی از همان ابتدا به‌صورت گسترده در پشتیبانی از یگان‌های زمینی وارد عمل شد و با توجه به تحرک صد درصد و با رشادت و دلاوری خلبانان و کارکنان فنی و شهدای گران‌قدری همانند شهید احمد کشوری و شهید علی‌اکبر شیرودی و شهید یحیی شمشادیان و غیره خود علاوه بر کند کردن پیشروی دشمن و تثبیت آن‌ها در مواضع دفاعی نامناسب، نقش انکارناپذیری در انهدام نیروی دشمن ایفاء نموده و کارشناسان نظامی غرب و شرق را در بهت و حیرت فرو برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز عملیات‌های آفندی و پدافندی یگان های ارتش و سپاه پاسداران، هوانیروز همواره در راستای پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی‌برن، حمل تدارکات از راه هوا و شناسایی هوایی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ بطوری که نام هوانیروز با اکثریت عملیات‌های ارتش و سپاه پاسداران عجین گشته است و افتخاری جاودانی برای این یگان قهرمان به ارمغان آورده است. در تاریخ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران لحظات به یاد ماندنی فراوانی از عملیات­ها وجود دارد که نمونه بارز آن در آزادسازی حصر سوسنگرد  پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است که در واقع این مراسم در آن مقطع حساس تجدید عهدی با حضرت امام خمینی راحل بود.

سوسنگرد در غرب جلگه خوزستان و در فاصله ۵۵ متر کیلومتری شمال غرب اهواز و کنار رودخانه کرخه شهری قرار دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز سیاسی شهرستان دشت آزادگان شد و همین پیشینه هم باعث شده تا به عنوان یکی از شهرهای مهم آن منطقه به حساب آید.

با توجه به موقعیت حساس سوسنگرد، فرماندهان ارتش بعث به این نتیجه رسیدند که جاده بستان - سوسنگرد بهترین معبر دستیابی به اهواز است و این ۲ شهر در صورت اشغال بهترین و سریع­ترین مسیر تدارک‌رسانی به نیروهایشان برای پیشروی به سمت هدف اصلی یعنی اشغال اهواز محسوب می‌شود به همین دلیل دست به تدارک عملیات برای اشغال آنجا زدند. در آخرین روز شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی ارتش بعث با استعدادی شامل لشکرهای ۳، ۹ و ۱۰ زرهی ۱ و ۵ مکانیزه و تیم‌های ۳۱ و ۳۳ نیروی مخصوص از سه محور به جبهه جنوب حمله کرد. هدف اصلی متجاوزان در محور شمالی جبهه جنوب، دستیابی به شهر راهبردی دزفول در محور میانی اشغال شهر اهواز و در محور جنوبی افزون بر تصرف سواحل شمالی اروندرود، اشغال شهرهای خرمشهر و آبادان در قسمت شرقی اروندرود بود.

پس از وخامت اوضاع سوسنگرد و محاصره این شهر، هنگامی که خبر اشغال سوسنگرد به امام خمینی(ره) می‌ رسد، ایشان در پاسخ فرمودند: «فردا سوسنگرد باید آزاد شود.»

طرح شکستن محاصره سوسنگرد در جلسه‌ای در اهواز با حضور آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی نماینده امام خمینی راحل در شورای عالی دفاع، آیت‌الله شهید مدنی، سرلشکر فلاحی جانشین وقت ریاست ستاد مشترک ارتش، سرلشکر ظهیرنژاد فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش و افراد دیگری مطرح و تصمیم به اجرای عملیات آزادسازی سوسنگرد گرفته شد و واحدهای نظامی شرکت‌کننده ارتش و سپاه در عملیات نیز مشخص شدند که یکی از این یگانها هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

بالگردهای کبرای هوانیروز با هجوم موثر به مواضع دشمن ضمن بالا بردن روحیه افراد خودی‌، در روز ۲۴ آبان ۱۳۵۹ در جبهه سوسنگرد نزدیکی ابوحمیظه‌، تعداد هفت دستگاه تریلی حامل مهمات‌، یک دستگاه چادر مهمات و یک دستگاه تانکر سوخت دشمن منهدم نمودند و  دست کم پنجاه نفر نیز کشته و زخمی شدند. طبق اطلاعیه شماره ۲۹۲ ستاد مشترک ارتش شجاعت و شهامت خلبانان و حمله مستمر بالگردهای هجومی هوانیروز  موجب برهم زدن آرایش دشمن شد. همچنین پیرو اطلاعیه شماره ۲۹۴ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران‌، در ۲۵ آبان ۱۳۵۹ ‌، هوانیروز در جبهه سوسنگرد با حمله به نیروهای ارتش عراق سه دستگاه تانک،‌ دو دستگاه تریلر مهمات و یک دستگاه نفربر را منهدم کردند و  بیش از ۲۰ نفر را به هلاکت رساندند و ‌ دست کم ۱۰ نفر را مجروح کردند.  این نبرد تا  ۲۶ آبان ادامه یافت‌؛ و مجددا  جنگنده‌های هوانیروز با نهدام ۲۲ دستگاه تانک، دو تانکر حامل سوخت،۲۰ دستگاه کامیون حامل نیرو،‌ ۱۲ دستگاه جیپ ارتش عراق، ۵۰ چادر گروهی، دو پاسگاه فرماندهی دشمن‌، تعدای تانکر مواد سوختی و کامیون مهمات و دستگاه‌های مخابراتی و ... باعث تضعیف قوای نظامی ارتش بعث عراق در این روز در محور سوسنگرد ‌،حمیدیه و بستان است.

سرانجام در بعد از ظهر ۲۶ آبان عقب نشینی دشمن در شرق سوسنگرد به طرف جنوب آغاز شد و  نیروهای دشمن تلاش کردند تا هرچه سریع‌تر خود را از مهلکه نجات داده به جنوب کرخه کور عقب بنشینند تا با رزمندگان اسلام قطع تماس کنند. براثر تدوام توفیقات هوانیروز در جبهه‌های جنگ و انهدام تانک‌ها و نفربرهای دشمن بعثی‌، زمینه‌ای فراهم شد که روز ۲۶ آبان عملیات گسترده‌ای توسط تیپ ۲ زرهی لشکر ۹۲ زرهی به کمک سایر رزمندگان اسلام طی یک حمله غافلگیرانه صورت گیرد و  نیروهای دشمن در شمال غرب سوسنگرد به مواضع پدافندی خود در تپه الله اکبر و دهلاویه عقب نشینی کردند و شهر سوسنگرد در اختیار کامل نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآمد.

در این نبرد تعداد زیادی از تانک‌های دشمن منهدم و شش دستگاه تانک‌، هشت دستگاه کامیون حامل مهمات سالم به غنیمت گرفته شد؛‌ ۱۶ نفر از افراد دشمن نیز به اسارت درآمدند و با مقاومت دلیرانه مدافعان سوسنگرد و یورش رزمندگان نیروهای مسلح دشمن نتوانست به سوسنگرد دست یابد. در اواخر آبان نیروهای دشمن، ‌در محور بستان – سوسنگرد به غرب آبادی دهلاویه تغییر موضع دادند و مواضع پدافندی خود را به نهر عبید – که از کرخه جدا می‌شود – منتقل کردند مطابق با اطلاعیه‌های ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ رزمندگان دلیر هوانیروز در روزهای پرالتهاب ۲۱ تا ۲۶ آبان ۱۳۵۹ در نبردهای قهرمانانه خود در منطقه سوسنگرد تلفات و خسارات فراوانی به دشمن وارد کردند. به‌طورکلی  هوانیروز  ضمن پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی‌برن، حمل تدارکات از راه هوا و شناسایی هوایی و بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام در عملیات آزادسازی حصر سوسنگرد با انهدام کامل بیش از ۱۱۵ دستگاه تانک‌، انهدام کامل بیش از ۴۰ عراده توپ خودکششی‌، ضدهوایی،‌ کالیبر بزرگ‌، خمپاره‌انداز و کاتیوشا، کشته و زخمی شدن بیش از ۶۵۰ نفر افراد ارتش متجاوز عراق برگی دیگری بر  دفتر زرین حماسه ایثار و مقاومت و  نقش‌آفرینی غیورمردان هوانیروز افزود.

ایسنا/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران ستاد مشترک ارتش دستگاه تانک حصر سوسنگرد ۲۶ آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۳۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد

به گزارش«تابناک» به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود:  این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت  و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را  هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و  خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍‌ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

دیگر خبرها

  • جزئیات طرح آمریکایی - اسرائیلی برای مدیریت محاصره نوار غزه
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • من خلبان نیستم رسکیومن ارتشم! از سرهنگ بازنشسته هوانیروز  ارتش تا عمو کاووس «نون خ»
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • پیام فرمانده ارتش؛ پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • فرمانده ارتش: پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد