Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طی چند ماه اخیر شاهد تلف شدن چندین فک خزری و پیدا شده لاشه آنها در سواحل استان بودیم که این میزان تلفات نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل غیرعادی است.

تراژدی تلخ مرگ‌ فک‌های خزری درحالی ادامه یافت که افزایش شمار مرگ‌ فک‌ها گزینه‌های مختلفی پیش‌روی محققان باز کرد که در این زمینه آزمایش‌های مختلف روی لاشه‌ها انجام شد البته باتوجه به اینکه در روزهای اولیه مشاهده لاشه‌ها، پیدا کردن لاشه سالم کمی سخت بوده که بعدها این امکان با انجام تشدید پایش‌ها محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر شیرازی مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری در ارتباط با آخرین خبرها از مرگ فک‌های خزری اظهار کرد: از شرایطی که شاهد مرگ‌های فک‌های خزری بودیم گذر کردیم.

وی با اشاره به رد تمام گزینه‌های احتمالی مرگ فک‌های خزری مبنی بر مسمومیت حاد، ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد  پرندگان، دیستمپر، افزود: نتایج تحقیقات این فرضیه‌ها را رد کرده و تنها یک گزینه مانور دریایی اخیر جمهوری آذربایجان به قوت خود باقی است.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری با بیان اینکه در نمونه‌های انجام شده وجود علائم بیماری‌زا و مسمومیت رد شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تا قبل از رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان لاشه 12 فک خزری کشف شده است که پس از این رزمایش نظامی تعداد تلفات این آبزیان به طور عجیبی افزایش داشته و 42 فک خزری جان خود را از دست داده‌اند.  

شیرازی با اعلام اینکه به‌طور حتم بحث بیماری فک‌های خزری مردود است، اظهار کرد: به این دلیل که سال‌های گذشته که بیماری مسری شیوع پیدا کرده و منجر به تلف شدن تعداد زیادی از جمعیت زیادی از فک‌ها شده است و تجربه نشان می‌دهد درصورت شیوع می‌توان جمعیت بالایی از فک‌ها را از بین ببرد.

وی با اعلام اینکه فک‌های خزری در هر جایی که باشند به‌عنوان سمبل سلامت اکوسیستم دریایی مطرح هستند، گفت:  زمانی که جمعیت فک‌های خزری رو به انقراص می‌رود هشداری برای کل اکوسیستم خواهد بود.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری یادآور شد: در صورت نبود فک‌های خزری، ژن‌های معیوب به‌صورت مادرزادی تکثیر یافته و به‌مرور نسل گونه‌ها در معرض تهدید قرا می‌گیرند پس اهمیت این گونه باارزش در چرخه زیستی مورد تاکید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118768 برچسب‌ها جمهوری آذربایجان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان فک های خزری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۳۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش

هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌های و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ارتش، هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کردند.
در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و... توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات
  • بازدید هیئت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • دیدار مردمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد